نور پردازی

نور در دکوراسیون داخلی

نور در دکوراسیون داخلی

نور در دکوراسیون داخلی
نورپردازی یکی از مباحث مهم و اساسی در طراحی داخلی و حتی در نماسازی ساختمان است. نورپردازی صحیح و مناسب باعث می‌شود تا فضا آرامش بخش شود و احساس امنیت و صمیمیت در فضای داخلی خانه ایجاد شود. به همین دلیل نورپردازی صحیح از اهمیت بسیاری برخوردار است.

تاریخ: 1398/8/13

نور عنصری است که به واسطه آن دیدن اشیا ممکن می‌شود. نور می‌تواند ریتم خلاقانه‌ای به یک فضای داخلی ببخشد. بدون نور نمی‌توان فرم، رنگ یا بافت را احساس کرد. نورپردازی در یک فضای داخلی پیامدهای مهمی دربر دارد. چه بسا نورپزدازی مناسب یک فضا آن فضا را خوشایند و چشم‌نواز کند. نورپردازی در کنار ابعاد زیباشناختی، بعد عملکردی هم دارد. نور مناسب در طول شب در یک فضای داخلی می‌تواند حس محدود بودن یا ابهام و هراس را برطرف کند. به کمک نورپردازی می‌توان یک فضای داخلی را به جزایر نورانی متنوعی تبدیل کرد. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با تخصص در زمینه اهمیت نورپردازی در طراحی داخلی تلاش می‌کند تا فضایی گرم، دلنشین و صمیمی را در خانه شما ایجاد کند.

انواع نورپردازی

نورپردازی داخلی 3 نوع متفاوت دارد:

1. نورپردازی کلی

2. روشنایی محیط کار

3. نور تاکیدی (متمرکز)

در ادامه به معرفی کامل این نوع از نورپردازی‌ها می‌پردازیم و کاربرد هر کدام را به تفصیل بیان می‌کنیم.

نورپردازی در طراحی داخلی

1. نورپردازی کلی

نورپردازی غیر مستقیم است که چشم را نمی‌زند و از دیواره‌ها و سقف می‌تابد تا نور آرامش بخشی در پس‌زمینه خلق کند. نورپردازی کلی باید به همه‌جا یکسان بتابد، یعنی نباید نقاطی از اتاق بیش از حد بدرخشد و نقاطی در سایه فرو رود. منابع روشنایی کلی مانند چراغ‌های توکار و چراغ‌های ریل‌دار باید متناسب و منعطف با نیاز فضا تعبیه شود. برای نمونه می‌توانید با نصب کلید دیمر به سادگی اتاق ناهارخوری را برای مهمانی‌ها لذت‌بخش‌تر کنید. اهمیت نورپردازی در دکوراسیون منزل بر هیچ‌کس پوشیده نیست و امری ضروری و مهم محسوب می‌شود.

2. نورپردازی محیط کار

نوری که برای فعالیت‌های ویژه مانند نوشتن، خواندن، آشپزی، کار با کامپیوتر، آرایش و سرگرمی لازم است. این روشنایی مخصوص محیط کار است، سایه نمی‌اندازد و چشم را خسته نمی‌کند. از وسایلی مانند چراغ مطالعه، چراغ پاتختی یا چراغ‌های ویژه میز آشپزخانه تامین می‌شود.

نورپزدازی محل کار

3. نور تاکیدی

این نور فقط جنبه تزینی دارد و در طراحی خلاق از منابع نوری مختلف از جمله چراغ‌های پایه‌دار بالاتاب، چراغ‌های دیواری و چراغ‌های لکه‌افکن (دارای منبع نور بزرگتر از نور نقطه‌ای) استفاده می‌شود. این روشنایی را برای تاکید بر وجوه جذاب اتاق از جمله آثار هنری، مجموعه‌های نفیس، نقش‌ونگارها یا عناصر و آرایه‌های معماری به کار می‌گیرند. بنابراین، قبل از آنکه به چراغ‌های گران قیمت روی آورید، تنظیم نور اتاق‌هایتان را با چراغ‌های نسبتا ارزانی که به لبه میز وصل می‌شوند و لامپ‌های رنگی با وات‌های مختلف بررسی کنید. نورپردازی اتاق خواب یکی از نورپردازی‌های مهم و حساس در خانه به حساب می‌آید.

در مقاله بعد با نام نورپردازی مناسب در فضاهای مختلف به بررسی نورپردازی در هر یک از فضاهای داخلی خانه و محیط‌های اداری می‌پردازیم. ادامه دارد….

نورپردازی در پذیرایی

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌گیری از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفه‌ای در روش‌های نورپردازی و نور مخفی در ساختمان تلاش در ارائه بهترین خدمات در نورپردازی در طراحی داخلی را به شما عزیزان دارد. با مشاورین ما در دفتر شیراز تماس بگیرید.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه