بلاگ

خانه تکانی عید نوروز

خانه تکانی عید نوروز

خانه تکانی عید نوروز

نوروز دوباره از راه می رسد و ما ایرانیان را سرافراز و پر طراوت می کند، نوروزِ کهن، تنها رفتن به سال جدید نیست، بلکه مفهومی بسیار عمیق تر و اصیل تر دارد، معنایی که در دل ایران کهن ریشه دارد و ما را به اصالت خود فرا می خواند، نوروز با رسومی بسیار دلنشین و پر معنا همراه است، یکی از این رسوم، آیین خانه تکانی است، خانه تکانی عید نوروز، بهانه ای برای نو شدن و زدودن غبار است با جاروی جادویی مهر؛ مهری که از دل هر ایرانی می جوشد و غبار غم و کینه را به همراه خود می زداید؛ روح و جان را جلا می دهد و آلودگی ها را با زلال آب شستشو می دهد.

ما در این نوشتار از ایرانادکور می خواهیم این آیین کهن را ارج نهاده و با شرح اصول و قاعده خانه تکانی عید نوروز، شما را برای استقبال از نوروز در خانه های پر مهرتان آماده کنیم.

دعوت می کنیم مقاله دکوراسیون نوروزی مبلمان، تعویض یا تعمیر؟ را هم بخوانید تا بدانید در چه شرایطی باید مبلمان را تعویض کرده و یا تعمیر نمایید.

مراحل خانه تکانی عید نوروز

نوروز نزدیک است و اهالی هر خانه، با همتی بلند و عزمی راسخ، کمر همت به پاکیزگی منزل می بندند. خانواده ها برای استقبال از بهار نو، خانه های خود را نظافت و پاکیزه می کنند. خانه تکانی عید نوروز، آئینی دیرینه است که قدمتی به بلندای تاریخ دارد.

اما مراحل این خانه تکانی عید نوروز چیست؟

 برنامه ریزی برای خانه تکانی عید نوروز

مانند انجام هر کار دیگری، برای خانه تکانی عید نوروز، در اولین قدم، باید برنامه ای برای انجام کارها تدوین کرد. این برنامه ریزی شامل تعیین زمان شروع و پایان کار، تقسیم وظایف بین اعضای خانواده و تهیه لیست لوازم مورد نیاز است.

بهترین زمان برای شروع و پایان خانه تکانی عید نوروز

خانه تکانی عید نوروز درست است که کاری سخت و زمان بر است اما اگر با شور و شوق انجام شود و البته به موقع، باعث می شود با دلی سرشار از عشق سال نو را تحویل بگیرید بیایید مرور کنیم که چه زمانی برای خانه تکانی عید نوروز بهتر است تا دغدغه کمتری برای انجام آن داشته باشیم و تا ساعاتی پیش از لحظه تحویل سال در حال جمع آوری و تلاش نباشیم.

عوامل مختلفی در تعیین بهترین زمان برای خانه تکانی عید نوروز دخیل هستند:

  • مهم ترین عامل، میزان زمان آزادی است که شما در اختیار دارید. شاید شغل شما آخر سالهای شلوغی دارد و شاید خلوت! اما اگر شاغل هستید، بهتر است از اواخر بهمن ماه یا اوایل اسفند شروع کنید تا با کمبود وقت مواجه نشوید. اگر شاغل نیستید و زمان بیشتری دارید، می توانید از نیمه دوم اسفند کار خود را آغاز کنید.
  • در مناطق سردسیر، بهتر است تا اواخر بهمن ماه صبر کنید تا از شدت سرما کاسته شود. چون گاهی برای تمیز کاری مجبور می شوید در و پنجره ها را باز کنید و این ممکن است آزار دهنده باشد.
  • اگر منزل شما به طور مرتب نظافت می شود، می توانید از اواخر اسفند کار خود را آغاز کنید. اما اگر همه چیز را موکول به خانه تکانی عید نوروز کرده اید، زودتر دست به کار شوید!
  • مهم ترین عامل، داشتن روحیه و انگیزه برای انجام کار است. هر زمانی که حس می کنید از نظر روحی آماده هستید شروع کنید، اگر از انجام کار در روزهای پایانی سال خسته می شوید، می توانید از اوایل اسفند شروع کنید.
  • به برنامه ی سفرهای خود توجه کنید.
  • از تجارب سال های گذشته خود استفاده کنید.
  • با اعضای خانواده مشورت کنید و نظرات آنها را بپرسید.

تقسیم وظایف خانه تکانی بین اعضای خانواده

برای داشتن یک برنامه عالی و مدون برای خانه تکانی عید نوروز، ابتدا، تعداد روزهای باقی مانده تا عید را محاسبه کنید. با توجه به وسعت منزل و حجم کارها، زمان تقریبی برای هر بخش از خانه تعیین کنید. یک جدول منظم بکشید و یک برنامه ی روزانه یا هفتگی تدوین کنید و وظایف هر روز را مشخص کنید. برنامه را واقع بینانه بنویسید و در برنامه ریزی، زمان استراحت و تفریح خانواده را نیز فراموش نکنید.

حالا به این جدول یک ستون اضافه کنید که مشخص کند انجام دهنده هر کار کیست!  انجام خانه تکانی عید نوروز به تنهایی، کار طاقت فرسایی است. با اعضای خانواده صحبت کنید و وظایف تدوین شده را بین آنها تقسیم کنید. به علایق و توانایی هر فرد توجه کنید و وظایف متناسب با آنها را تعیین کنید.

نکته مهم : سعی کنید خانه تکانی عید نوروز را به برنامه ای شاد و نه اجباری تبدیل کنید چراکه شما دارید برای نوروز فعالیت می کنید و قرار است در انتها در خانه تمیز خود شاد و سرحال باشید بنابراین با مجبور کردن افراد و به اصطلاح کار کشیدن از آنها و فشار آوردن زیاد، همه را آزرده و دلزده نکنید. با این کار درست است که آخر کار خانه ای تمیز دارید اما هیچ کس شاد و سرحال نیست!

برای هر کاری ابتدا داوطلب گیری کنید، یعنی بگویید این کار را چه کسی دوست دارد انجام دهد؟ در این مسیر از کمک اعضای خانواده، به خصوص کودکان، استقبال کنید. خصوصا برای کارهایی که میدانید از عهده و توان افراد بی می آید. پس تمام تلاشتان این باشد که با شادی از افراد کمک بگیرید نه با بیگاری و فشار!

تهیه لیست لوازم برای خانه تکانی عید نوروز

قبل از شروع کار، لیستی از تمام لوازم مورد نیاز برای خانه تکانی عید نوروز تهیه کنید. این لیست شامل شوینده ها، دستمال ها، ابزار نظافت و… می باشد. قطعاً مقداری از این وسایل و ابزارها را هم اکنون در خانه دارید و باید بقیه را تهیه کنید، در این کار زیاده روی نکنید اما کم هم نگذارید اینکه شما شروع کنید اما مواد نظافت در اختیار نداشته باشید، کارتان را لنگ می کند و اگر هم مواد زیادی بخرید، اسراف کرده اید.

دعوت می کنیم مقالات زیر را هم بخوانید:

راز و رمز های خانه تکانی به روش علمی 1

راز و رمز های خانه تکانی به روش علمی 2

 اولویت بندی کارها در امر خانه تکانی

قرار است همه خانه تمیز شود اما همه ی قسمت های منزل به یک اندازه نیاز به نظافت ندارند و نکته مهم تر اینکه برخی قسمت های خانه را هرچقدر هم تمیز کنید، دوباره بسیار سریع بهم ریخته ، نا منظم و یا کثیف می شوند. ( مانند اتاق بچه ها)

بنابراین ابتدا، قسمت های کثیف تر و پر رفت و آمد را نظافت کنید، بخش هایی که تمیزی ماندگارتری خواهند داشت، برای اینکه ایده داشته باشد ما به شما می گوییم از کدام بخش ها شروع کنید.

1. انباری و بالکن: بهترین مکان برای شروع، انباری و بالکن است. این بخش ها معمولا به دلیل انباشته شدن وسایل، نیاز به نظافت عمیق تری دارند و پس از تمیزکاری هم خیلی دیرتر بهم ریخته می شوند. ضمناً با تمیز کردن این بخش ها، فضای کافی برای قرار دادن وسایل اضافی از دیگر قسمت های خانه خواهید داشت.

2. آشپزخانه: آشپزخانه، یکی از مهم ترین بخش های خانه است که به دلیل پخت و پز، نیاز به نظافت زیادی دارد. ابتدا، کابینت ها و یخچال را خالی کنید و داخل آنها را تمیز کنید. سپس، سطوح مختلف آشپزخانه، مانند گاز، سینک ظرفشویی و کاشی ها را شستشو دهید. در نهایت، کف آشپزخانه را جارو و تی بکشید. در این کار از آقایان هم کمک بگیرید چراکه آشپزخانه منحصر به بانوی منزل نیست و همه باید برای تمیز کردن آن تلاش کنند.

3. اتاق خواب ها:  پس از آشپزخانه، به سراغ اتاق خواب ها بروید. بهتر است هر کس مسئول تمیز کردن اتاق خود باشد، حتی می توان به کودکان ایت فرصت را داد که تلاششان را بکنند و شما تکمیل کننده آن باشید!

در اتاق ها ابتدا کمدها را بیرون بریزید، مرتب کنید و تمام وسایلی که استفاده ای از آن نمی شود و یا لباس های کوچک یا کهنه شده را بیرون بیاورید و سر و سامان بدهید، ملحفه ها و روتختی ها را عوض کنید. سپس، گرد و غبار را از روی اثاثیه و سطوح مختلف اتاق پاک کنید. در نهایت، کف اتاق را جارو و تی بکشید.

نکته مهم : وسایلی که از کمدها بیرون آورده می شوند اگر قابلیت باز استفاده دارند ( مانند لباس هایی که کوچک شده اند.) به افراد نیازمند و خیریه ها اهدا کنید تا نوروز بقیه را هم شادتر کرده باشید.

4. حمام و سرویس بهداشتی: حمام و سرویس بهداشتی، از دیگر بخش های مهم خانه هستند که نیاز به نظافت دقیق دارند. ابتدا، کاشی ها، سرامیک ها و شیرآلات را شستشو دهید. سپس، وان حمام، توالت و سینک را تمیز کنید.در نهایت، کف حمام و سرویس بهداشتی را جارو و تی بکشید. برخی جاهای سرویس های بهداشتی ممکن است در طی سال و در تمیزکاری های روتین، نظافت نشوند ( مانند کاشی های بالایی دیوارها، بنابراین خانه تکانی عید نوروز، فرصتی عالی برای نظافت همه بخش های سرویس بهداشتی با دقت و ظرافت است.)

5. پذیرایی و هال: پذیرایی و هال، از پرترددترین بخش های خانه هستند که قرار است پذیرای مهمانان نوروزی شما هم باشند، در عید مبارکی ها و دیدو بازدید ها مهمترین بخش، هال و پذیرایی است، پس پیشنهاد می کنیم این بخش را تقریباً اخر برنامه خود قرار دهید تا بعداً مجبور به دوباره کاری نشوید.

ابتدا، مبلمان و فرش ها را جابجا کنید و گرد و غبار را از روی آنها پاک کنید. سپس، سطوح مختلف، مانند دیوارها، قاب عکس ها و لوسترها را تمیز کنید. در نهایت، فرش ها را جارو و تی بکشید.

نکته مهم : اگر فرش ها، پرده ها، مبل ها نیاز به شستشو دارند از دی ماه به فکر باشید، قالی شویی ها در بهمن ماه و اسفند ماه بسیار شلوغ هستند و برد با کسانی است که بتوانند زودتر از بقیه کارها را پیش ببرند. پرده ها را معمولا دوسال یک بار بشویید و فرش ها را خودتان بهتر تشخیص می دهید که آیا نیاز به شستشو دارند یا خیر.

جمع آوری وسایل در خانه تکانی عید

اگر خانه تان همین الان نامرتب است و می خواهید خانه تکانی عید نوروز را هم شروع کنید بهتر است ابتدا موضوع خانه  تکانی نوروز را کنار گذاشته و مانند تمیزکاری های روتین ، خانه را مرتب کنید در حدی که بتوانید پذیرای یک مهمان فرضی باشید!

این کار باعث می شود تا نظافت و خانه تکانی عید نوروز به راحتی انجام شود و شما کمتر خسته شوید.

 گردگیری آخرین مرحله خانه تکانی عید نوروز

در مرحله آخر، گرد و غبار از سطوح مختلف منزل، اثاثیه، فرش ها و پرده ها زدوده می شود. برای این کار می توان از دستمال مرطوب، جاروبرقی و بخارشوی استفاده کرد. این مرحله را به روزهای پایانی سال موکول کنید تا در نهایت خانه تان برق بزند!

تغییر دکور خانه پس از خانه تکانی عید نوروز

پس از شور و شوق خانه تکانی عید نوروز ، نوبت به دگرگونی دکور و آراستن خانه برای بهار نو می رسد. این دگرگونی، فرصتی برای نو شدن و طراوت بخشیدن به فضای خانه است. منظور از تغییر دکور این نیست که مبلمان یا فرش را عوض کنید ( گرچه اگر نیاز است، این کار را بکنید!) گاهی تغییر جای مبلمان یا چیدمانی تازه در وسایل می تواند روحیه همه را تازه کند.

رنگ و لعاب بهاری به خانه بدهید: استفاده از رنگ های شاد و بهاری، مانند سبز، زرد و نارنجی، روحی تازه به خانه می بخشد. می توانید از این رنگ ها در نقاشی دیوارها، کوسن ها، روتختی ها و دیگر اشیاء دکوری استفاده کنید. راهی کم خرج و آسان اما تاثیر گذار!

 گل ها،  نشانه های خوش بهار: همیشه گل های طبیعی، نمادی از طراوت و شادابی هستند. گلدان های گل را در نقاط مختلف خانه قرار دهید تا فضایی دلنشین و چشم نواز خلق کنید. شاید خوب باشد چند گلدان جدید به خانه اضافه کنید ؛ از گل های شاخه بریده، گل های مصنوعی و یا حتی گیاهان آپارتمانی می توانید استفاده کنید.

 چیدمان نو: با جابجا کردن مبلمان و اشیاء دکوری، فضایی جدید و متفاوت در خانه ایجاد کنید. از چیدمان های خلاقانه و متناسب با سلیقه ی خود استفاده کنید. در اینترنت چرخی بزنید و الهام بگیرید و انجام دهید!

 نورپردازی: از نورهای مخفی، چراغ های آویز، شمع ها و دیگر منابع نورپردازی برای ایجاد فضایی دلنشین استفاده کنید. ریسه های جذابی در بازار وجود دارد که می تواند فضا را بهاری و روشن کند.

اکسسوری های بهاری: اگر اهل دکوراسیون فصلی هستید، مثلا در زمستان شال مبل پهن کرد اید و یا در پاییز دکوری کوچک با انار و برگ های خشک داشتید ، حتما می دانید که الان هم باید اکسسوری های دکوری، مانند مجسمه ها، قاب عکس ها، تابلوها و ظروف متناسب با بهار خوش سیما را انتخاب کنید.

 از اکسسوری های با طرح های بهاری، مانند گل ها، پروانه ها و پرندگان استفاده کنید. اکسسوری های دست ساز و خلاقانه، می توانند به زیبایی دکور خانه شما بیفزایند. مثلا کافیست چند کوسن با طرح پروانه و گل و غنچ بر روی مبل ها بگذارید تا همه با دیدن آن تازه شوند.

مهمترین نکته : عید نوروز متعلق به تمام اعضای خانواده است، خودخواه نباشید و از سلیقة همة اعضای خانواده تان در انتخاب دکور استفاده کنید.

حالا دیگر غبار آلودگی و کاستی از خانه رخت بربست، حالا خوب که گوش کنی، انگار نغمه  بهار هم در گوش جانمان آرام آرام نجوا می شود، در آغوش خانواده، منتظر طلوع خورشید نوروز می مانیم و به امید سالی خوش، همه با هم بر سر سفره هفت عشق، نغمة شادِ زندگی را سر می دهیم، یا محول الاحوال می خوانیم و زندگی مان را جشن می گیریم.

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه