مقالات تخصصی معماری

کف‌ سازی مناطق خاص و حساس

کف‌ سازی مناطق خاص و حساس

کف‌ سازی مناطق خاص و حساس
کف‌ سازی اصول خاص مربوط به خود را دارد و همیشه باید برای کف‌ سازی هر منطقه خاص اصول متفاوت و مخصوص به همان منطقه را در نظر گرفت. رعایت کردن این اصول و قوانین باعث می‌شود تا در کنار زیبایی و جذابیت، از کاربردی بودن کف‌ سازی نیز مطمئن شویم.

تاریخ: 1398/07/23

کف‌سازی همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی معماران و طراحان بوده است. انتخاب یک کف‌سازی مناسب که در عین حال که زیبا و جذاب است، بتواند کاربردی و قابل استفاده نیز باشد یکی از عوامل مهم در انتخاب کف‌سازی است. همیشه باید این نکته را در نظر گرفت که ما بر روی سطوح کف قدم می‌زنیم و فعالیت‌های روزانه خود را انجام می‌دهیم. پس کاربردی بودن و داشتن جذابیت و زیبایی از اصلی‌ترین اصول است. ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور، همواره با در نظر گرفتن راهنمایی‌های تکنیکی کف‌سازی سعی در ارائه بهترین خدمات را در زمینه طراحی و اجرای کف‌سازی مناطق مسکونی و تجاری را به شما عزیزان دارد.

کف سازی متفاوت

*  کف سازی ورودی‌های ساختمان

کف ورودی باید سخت بوده و در مقابل آب و آشغالی که از بیرون منتقل می‌شود، مقاومت داشته باشد. اگر آب و کثیفی روی سطوح صاف و سخت به داخل ساختمان راه یابند، احتمال لغزش را افزایش می‌دهند؛ همچنین باعث ساییدگی کف‌های صاف شده و نیاز به شستشو زیاد می‌شود. کف‌پوش‌های ورودی باید کثیفی و رطوبت را نگه دارند تا به داخل ساختمان نرسد.

– کف‌پوش ورودی باید سطحی ایجاد کند که آب باران را از کف کفش‌ها و چرخ‌های صندلی چرخدار بگیرد و مانع گسترش آن به کفی شود که اصطکاک آن بر خشک بودن استوار است.

– کف ورودی باید با کف اطراف همسطح باشد تا خطر افتادن وجود نداشته باشد و کف‌پوش‌ها باید به اندازه کافی نازک باشند تا تغییر زیادی در کف ایجاد نکنند و لبه‌های پخ یا سطح هم تراز با کف اطراف داشته باشند.

– همه کف‌پوش‌ها باید کاملا ثابت باشند تا نلغزند و لبه‌های آنها هم خطر افتادن نداشته باشند.

– کف‌پوش‌ها باید سخت و متراکم باشند تا بتوانند آب، خاک و آشغال را جدا کنند و نگه دارند، به راحتی شستشو شوند و بادوام باشند. کف‌پوش‌های نرم و الیاف نارگیل توصیه نمی شود، چون جهت دار بوده و قابل فشردن هستند و حرکت روی آنها برای بسیاری افراد مشکل است. این نوع کف‌پوش‌ها برای افرادی که از عصا یا عصای زیر بغل استفاده می کنند، خطر دارند.

– کف ورودی باید به راحتی شسته شود. شستن منظم سطح ورودی اهمیت خاصی دارد. روش‌ها، مواد شوینده و تعداد دفعات شستشو باید کاملا مشخص باشد.

در حالت کلی برای انتخاب یک کف‌سازی مناسب باید عوامل متعددی را در نظر گرفت که مقاله کف‌سازی متفاوت و خاص به شما اطلاعات کافی در این زمینه را ارائه می‌دهد.

کف سازی ورودی ساختمان

* کف آسانسورها

کف آسانسورها باید یک سطح مساوی و سخت داشته باشد. کف بالابرهای اتومبیل باید با توجه به کف هر طبقه انتخاب شود تا وقتی بالابر متوقف می‌شود، ترکیب کف‌پوشها یک مسیر امن برای خروج اتومبیل فراهم کند. این بدان معنا نیست که کف‌ها باید یکی باشند، بلکه باید با توجه به همدیگر انتخاب شوند.

– کف آسانسور باید مقاوم به لغزش بوده و مقاومت اصطکاکی مشابه بیرون داشته باشد تا خطر تلوتلو خوردن پیش نیاید.

– کف آسانسور باید اصطکاک بالایی داشته باشد تا کم بینایان حس نکنند به یک آسانسور باز قدم می‌گذارند.

– فرش‌هایی با پرز بلند نباید استفاده شوند.

هر منطقه‌ای با توجه به شرایط خاص خودش باید یک کف‌سازی متفاوت داشته باشد. رعایت کردن عوامل مهم در کف‌سازی بسیار مهم هستند.

کف سازی آسانسور

* کف استخرهای شنا و مناطق مرطوب

کف‌های مناطق مختلف استخر – اتاق‌های رختکن و محل هایی که در صورت استفاده مرطوب خواهند بود باید طوری انتخاب شوند که ایمنی و راحتی حداکثر شود. پای برهنه روی سطوح مرطوب حرکت را برای همه سخت و خطرناک‌تر می‌سازد، اما این مشکل برای کم بینایان و نابینایان و بچه‌های کوچک، شدیدتر است.

کف هایی که احتمالا مرطوب هستند:

– باید مقاوم به لغزش بوده و یک سطح غیر ساینده داشته باشند.

– تمیز نگه داشتن آنها آسان باشد تا اصطکاک همیشه حفظ شود.

-در صورت لزوم، باید به گونه‌ای قرار گیرند که سقوط در یک جهت به حداقل برسد ( 50 : 1 ) تا کف حتی الامکان خشک بماند و حرکت با صندلی چرخدار را آسان و امن سازد.

کف سازی استخر

ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌گیری از تخصص مشاورین و معماران حرفه‌ای و در نظر گرفتن استانداردهای طراحی کف همیشه سعی در ارائه بهترین خدمات را به شما همراهان گرامی دارد. با مشاورین ما تماس بگیرید.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه