مقالات تخصصی معماری

معماری شفابخش

معماری شفابخش

معماری شفابخش
معماری شفابخش عبارتی است که این روزها در نشست های علمی جایگاه ویژه ای یافته و موضوعی جذاب است که گویا اصول روانشناسی محیطی را به چالش کشیده است ، معماری شفابخش ، حتی گاهی آفریننده مبانی نوپا در معماری به شمار می رود . در نوشتار شماره 1 به بررسی دقیق و کاربردی این مقوله پرداخته ایم . چنانچه این موضوع ذهن شما را هم کنجکاو کرده ، تا پایان نوشتار ما را همراهی کنید .

تاریخ مقاله : 1398/06/18

ایرانادکور ، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی ، در این نوشتار تلاش می کند معماری شفابخش را بیان نموده و آگاهی شما عزیزان علاقه مند در این خصوص را افزایش دهد . با ما همراه شوید .

معماری شفا بخش و تاثیرات آن بر انسان 

رنگ ، نور ، روشنایی و جنس مصالح ، 4 عنصر اساسی است که هنگام نگاه عمیق تر به فضاهای معماری به چشم می خورد . خوب که بنگریم ، معماری      شفا بخش را هم پیرو همین عناصر می بینیم .

معماری داخلی

تاثیر پذیری انسان از فضای داخلی

بر اساس اصول فنگ شویی در معماری روح و روان انسان یقینا از فضای اطراف خود تاثیر می پذیرد . انرژی برخی محیط ها ، ناخود آگاه ما را سر زنده و شادمان می کند ، حال آنکه برخی محیط ها باعث گرفتگی روحی ، غم و یا حتی پرخاش خواهد شد که این موضوع در بر گیرنده مفاهیم معماری است . معماری اثر بخش سرفصلی نوین است که به بررسی تاثیر انرژی فضای اطراف بر درون انسان به طور کاملا عملی و کاربردی می پردازد .

همانطور که در اصول رنگ شناسی و کاربرد رنگ در معماری درباره انواع رنگ ها و تاثیر آن بر روی ذهن و روح انسان توضیح دادیم  ، ثابت شده که رنگ های گرم مثل نارنجی ، زرد و قرمز باعث افزایش فشار خون انسان شده و به همین سبب مناسب بخش بستری قلب و عروق ، مغز و اعصاب نخواهد بود . اما رنگ هایی چون سبز و آبی موجب کم شدن تنش روحی و روانی در بیمار شده و بازگشت سلامتی را در انسان سرعت می بخشد .

دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی

چنانچه بیمار چشم اندازی پر نشاط و سرسبز را در فضای بستری خود داشته باشد ، چه بسا به بهبود او کمک شود . برای نیل به این هدف و با توجه به کمبودهای محیط های بیمارستانی ، می توان یک پوستر بسیار زیبا از طبیعت همیشه الهام بخش را در جایی که بیمار به راحتی بتواند آن را ببیند نصب کنیم .

نتایج تحقیق در این زمینه نشان داده که بیماران قلبی که چشم اندازهای زیبایی را در اطراف خود می دیدند ، تا یک سوم مقدار دارو های تجویز شده را کمتر نیاز داشته اند و دوره بهبود آن ها از 8 روز به 6 روز کاهش یافته است .

تاثیر رنگ و نور در محیط 

کیفیت اثر بخشی رنگ ها حتی در هضم غذا ، کاهش و افزایش اشتهای انسان  نیز تاثیر گذار است .

رنگ و نور دو المان معجزه گر در فضا هستند . رنگ و نور در دستان یک معمار هنرمند ، ابزارهایی است  که می تواند به آفرینش دست بزند تا ایده های ناب طراحی داخلی را برای داشتن تاثیر گذار ترین محیط ارائه داده و جان و روح انسان را به آرامش و شادی دعوت کند

دکور آبی

از نمونه های دیگر تاثیر مثبت رنگ ها بر انسان ، می توان به کنترل اضطراب اشاره کرد . معمولاً یکی از اضطراب آورترین و تنش زا ترین محیط ها برای کودکان ، مطب های دندانپزشکی است ، احتمالاً همه ما خاطراتی تلخ از آن روزها در خاطر داریم ، دیدن وسایل عجیب و نوک تیز بر روی میز و در دستان دندانپزشک ! پیشنهاد معماری شفابخش ، استفاده از چندین جعبه برای پنهان نمودن وسایل و تجهیزات دندانپزشکی جهت کم شدن نگرانی کودکان و همچنین بکار بردن رنگ های خنثی مثل خاکستری ، کرم و سبز به جای رنگ های قرمز و نارنجی است . همچنین برای ایجاد حس آرامش و صمیمی نشان دادن فضا می توان با استفاده از اصل تناسب در معماری و چیدمان مبلمان صحیح و سایر عناصر دکوراتیو در با توجه به اندازه بدن کودک و میزان رشد او، روح لطیف و حساس کودکان را به آرامش دعوت کرد .

ایرانادکور با در اختیار داشتن تیم طراحی و مهندسین کارآزموده مشاوره در زمینه  اجرا ، طراحی و ارائه راهکارهای بسیار ناب و کاربردی معماری شفابخش و معماری پزشکی همواره در کنار شماست .

ادامه دارد ….

نویسنده : م.عظیمی /عضو تیم تحریریه ایرانا دکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه