نور پردازی

اصول نورپردازی نمای ساختمان

اصول نورپردازی نمای ساختمان

اصول نورپردازی نمای ساختمان
نما دقیقا اولین عامل ارتباط‌ی و جذب‌کننده افراد و به حقیقت، معرف کیفیت ساختمان است. نورپردازی، از عوامل بسیار تاثیر گذار و چشمگیر در نمای ساختمان‌هاست که حتی می تواند زیبایی و عظمت ساختمان‌ها را چندین برابر ‌کند. نمای خارجی ساختمان‌ها را هر چقدر با کیفیت و عالی کار کنیم در شب به چشم نمی‌آید. به همین علت نورپردازی نمای ساختمان تاثیر مثبتی بر زیبایی و البته زیباسازی آن در شب دارد. در این مقاله اصول نورپردازی نمای ساختمان را بررسی خواهیم کرد با ما همراه باشید.

تاریخ مقاله : 1399/06/22

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با در اختیار داشتن خلاقیت و تفکر خلاق در معماری بهترین ایده ها برای فضاهای زندگی و کاری شما را در اختیارتان خواهد گذاشت. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

نورپردازی نمای ساختمان

اصول نورپردازی نمای ساختمان مسکونی

بسته به هدف ما، ممکن است کل نمای ساختمان نورپردازی شود ویا نورپردازی نمای ساختمان با هدف برجسته کردن بخشی از نما نسبت به سایر بخش‌ها اتفاق بیافتد. توجه به رنگ و شدت نورهایی که قرار است در نمای خارج استفاده شود، بستگی بسیار به محیط اطراف و البته سلیقه صاحبا خانه دارد. پر طرفدارترین رنگ ها معمولا رنگ‌های ملایمی مانند رنگ سفید و یخی هستند رنگ های دیگری چون زرد لیمویی و آبی ملایم نیز جلوه و زیبایی قابل توجهی به بنا می‌بخشند.

نورپردازی نمای ساختمان

نکاتی مهم در نورپردازی ساختمان ها

باید حتما به این نکته توجه کنید که منبع نورپردازی نما در ساختمان، باید پنهان باشد و محل قرارگیری آن برای عموم قابل تشخیص نباشد و نمای ساختمان را بهم نریزد. اگر منبع نور مشخص باشد دیگر آن نور جذابیتی برای بیننده نخواهد داشت. همخوانی و هماهنگی نورهای به کار رفته با نوع مصالح و متریال نما هم موضوعی است که باید در نظر بگیرید. ایوان‌ها، ستون و قوس‌ها جاهایی از نما هستند که می توانید بر آن ها نور بتابانیم تا بیشتر نمایان شوند. به یاد داشته باشید عدم سازگاری نورپردازی با ساختمان‌های مجاور منظره ای ناخوشایند پدید خواهد آورد.

نورپردازی نمای ساختمان

انواع نورپردازی نما

نورپردازی خشن که برای نشان دادن سطوح و عناصر کوچک در نما به کار برده می‌شود. با این روش نمی‌توان سطح گسترده‌ای از بنا را نشان داد. اما نورپردازی یک دست ، معمولا از یک نقطه در نزدیکی نمای ساختمان انجام می‌شود. در این شیوه، نما را بصورتی یک نواخت و در سطح وسیعی روشن می کنند. نورپردازی از داخل و خارج، که پنجره‌ها، نرده بالکن هر چیزی بر روی نمای خارجی می تواند با استفاده از فیبرهای نوری و همینطور لامپ‌های نئونی جلوه داده شود تا حجم ساختمان بیشتر به چشم بیاید.

نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی محوطه ساختمان

علاوه بر ایجاد حس امنیت، نورپردازی محوطه باعث تامین روشنایی فضا و افزایش زیبایی نمای ساختمان می‌شود. چراغ‌های دفنی، چراغ‌های پارکی و چراغ‌های دیواری برای این نوع نورپردازی استفاده می شوند تا هاله‌ای از نور به اجسام تابانده و باعث ایجاد سایه روشن‌های زیبایی شوند. چراغ های دفنی را می توان با سیستم‌های کنترلی دیجیتال و کنترل از راه دور، مدیریت کرده و طیف وسیعی از نورها و افکت‌های متنوع را تولید کرد. چراغ‌های دفنی طول عمر بالایی دارند و در مقابل رطوبت و ضربه مقاومند.

نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان دو طبقه و بیشتر

برای طراحی نمای ساختمان‌های مدرن دو طبقه و دوبلکس به طور ترکیبی از دو و یا چند رنگ و مصالح ساختمانی و طرح استفاده می‌شود.طراحی نمای ساختمان هر چقدر زیباتر و جذاب‌تر باشد قیمت ساختمان افزایش می‌یابد. نمای ساختمان‌های دو یا چند طبقه بیشتر در معرض دید هستند از این رو بهتر است در طراحی آن‌ها حساسیت‌های لازم را به خرج دهید.

نورپردازی نمای ساختمان

مقالات زیر را مطالعه کنید :

enlightenedطراحی نمای بیرونی مهدکودک

enlightenedطراحی دکور منزل با سنگ آنتیک

enlightenedراهنمایی‌های تکنیکی کف سازی

نورپردازی نمای ساختمان

سخن پایانی ایرانادکور

به دلیل این که نمای ساختمان در شب تنها با استفاده از نورپردازی قابل مشاهده است، نورپردازی تا حدی برای بنا ضروری و مهم به نظر می‌رسد. ما در تیم تخصصی ایرانادکور همیشه بهترین ها را برای شما رقم خواهیم زد.

برای هر موضوعی در زمینه دکوراسیون داخلی می توانید با تیم طراحی دکوراسیون داخلی ایرانادکور مشورت کنید. بهترین ایده های دکوراسیون داخلی را به ما ارائه خواهیم داد. بهترین طراحی دکوراسیون در شیراز و جنوب ایران را با ما تجربه کنید.

نویسنده: ص.توکلی /عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه