طراحی باغ و فضای سبز

رازهای معماری باغ ایرانی

رازهای معماری باغ ایرانی

رازهای معماری باغ ایرانی
طراحی باغ و آشنایی با اصول طراحی فضای سبز و منظر همواره یکی از اصیل‌ترین و مهم‌ترین اصول در معماری اصیل ایرانی به حساب می‌آمده است.

تاریخ: 1399/1/31

باغ‌های ایرانی همیشه بخاطر طراحی و کارآیی ویژه‌ای که داشتند مورد تحسین و الگوی همگان و دیگر کشورها قرار گرفته‌اند. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌مندی از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفه‌‌ای همواره تلاش دارد تا بهترین‌ها را برای شما عزیزان به ارمغان آورد.

طراحی باغ و منظر

معماری ایرانی

معماری ایرانی دارای ویژگی‌هایی است که در مقایسه با معماری کشورهای جهان از ارزش و رمز و رازی مختص به خود برخوردار است. این ویژگی‌ها چون طرحی متناسب، هندسه‌ای بدیع، تناسباتی موزون، سازه‌ای دقیق و خلاقیت‌هایی نو و بلاخره تزییناتی گوناگون که هر یک در عین سادگی معرف شکوه معماری این سرزمین است. معماری پاسارگاد و باغ‌های پاسارگاد نمایشگر این سطح از توانایی و هنر ایرانیان در تمامی حوزه‌های طراحی و معماری می‌باشد. هنر باغ سازی یکی از کهن‌ترین هنرهای ایرانیان است که دارای سنت‌های ارزشمند و قدرتی معنوی است.

طراحی باغ ایرانی

هندسه حاکم بر باغ سازی ایرانی

باغ ایرانی در عین وحدت در خطوط کلی، هندسه و مصالح اجرایی، دارای تنوع فضایی بی‌نظیری است. مهم‌ترین مشخصه باغ ایرانی که آن را در یک نگاه از باغ‌های دیگر ملل متمایز می‌سازد، هندسه حاکم بر آن است. چرا که طرح کالبدی آن بر اساس ساختار هندسی بسیار دقیق، حساب شده و منحصر بفرد شکل یافته است. عناصر اصلی شکل‌دهنده هندسه باغ‌های ایرانی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد. آشنایی با سیر تاریخ باغ سازی در دنیا به شما در درک بهتر این مطلب بسیار کمک خواهد کرد.

بهترین طراحی باغ

گستردگی دید

در باغ‌های ایرانی محوری وجود دارد که در طول بزرگتر آن کشیده شده است. این محور ستون فقرات باغ و مکان استقرار عناصر مهم کارکردی و شکل دهنده منظر اصلی آن است. همچنین شیب طبیعی زمین، موقعیت مناسبی را برای قرارگیری کوشک باغ در نقطه مرتفع فراهم می‌سازد که تاثیر از معنای فردوس در بهشت می‌باشد. همان طور که یکی از اصول معماری ایران درونگرایی بوده است، باغ‌ها نیز از این امر تبعیت کرده و دور تا دور آن با دیوار محصور بوده است. درک پلان محوطه سازی باغ به این منظور بسیار کاربردی است.

باغ های ایرانی

محورهای آب

هنرمند ومعمار ایرانی در تفسیر خود از باغ مانند یک مکان مقدس، پیش از همه به سراغ گردآوری نمادهای مقدس و آیینی می‌رود که در میان تمام آن‌ها آب نقش مهم‌تری دارد. مهم‌ترین مساله برای حیات بخشیدن به باغ، رساندن آب از نقاط دور دست به آنجا بوده که با حفر چاه‌ها و قنات‌ها امکان پذیر بوده است. این روش آبیاری در طراحی باغ تاثیرگذار بوده است یا به عبارت دیگر طراحی باغ بر اساس گذر آب و تقسیم بندی باغچه‌ها و به وجود آوردن محورهای اصلی و فرعی شکل گرفته است. کاربرد گیاهان در طراحی فضای سبز و شناخت انواع گیاهان به معمار بسیار کمک می‌کرده است.

باغ ایرانی

تقارن

اصل تقارن کامل‌ترین شکل تعادل به شمار می‌رود. در باغ ایرانی به وفور از این اصل استفاده شده است. کوشک‌های ساخته شده متقارن بوده و بر روی محور یا مرکز تقارن واقع‌اند. اوج قرینه سازی را می‌توان در محورهای اصلی دید. در محور اصلی حتی درختان، درختچه‌ها و گل‌ها نیز قرینه کاشته شده‌اند.

اگر شما هم تمایل دارید تا دانش و اطلاعات خود را در زمینه باغ و طراحی باغ از دیرباز تاکنون گسترش دهید و با انواع شیوه‌های باغ سازی در دنیا و اصول طراحی آن‌ها آشنا شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید.

enlightenedباغ سازی دوران مصر و بین‌النهرین

enlightenedاصول و قواعد طراحی معماری منظر

enlightenedمعماری معاصر ایران باغ ملی

اصول طراحی باغ ایرانی

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌مندی از تخصص تیمی حرفه‌ای و داشتن سابقه‌ای درخشان در طراحی و اجرای محوطه سازی در شیراز همواره تلاش دارد تا بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه دهد. جهت دریافت مشاوره رایگان و ثبت سفارش خود می‌توانید با مشاورین ایرانادکور تماس حاصل فرمایید.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه