طراحی باغ و فضای سبز

فرم‌های هندسی در طراحی فضای سبز

فرم‌های هندسی در طراحی فضای سبز

فرم‌های هندسی در طراحی فضای سبز
اهداف مفهومی بر روی فرم نهایی تاثیر می‌گذارند و به آسانی بر روی نقشه منتقل می‌شوند. به خصوص آن‌هایی که به بررسی روابط بین فضاهای عملکردی، الگوهای گردشی و دیگر طرح‌های مقدماتی می‌پردازد. پس باید با توجه و شناخت کامل طرح و فرم هندسی مورد نظر را در طراحی فضای سبز انتخاب کرد.

تاریخ: 1398/07/17

نقطه‌ی آغاز برای ایجاد یک فرم هندسی این اشکال اولیه هستند:

مربع – مثلث – دایره

از هر کدام از این فرم های اولیه، دید تم‌های فرعی بدست می‌آید. از مربع، تم مستطيل 90 درجه، که شاید تنها تم سازمان دهنده‌ای باشد که در همه‌جای محیط ساخت وجود دارند زیرا تم‌سازی از آن بسیار آسان است. تم ۹۰ درجه آسانترین فرم متقارن محوری است که اغلب بصورت‌های ساختاری به کار می‌برند که حس تشریفات را القا میکنند و نیز می‌توانند در فضاهای بیرونی دنیا و بیمه رسمی نیز بکار روند. ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با توجه به تمام اصول طراحی فضای سبز و محوطه‌سازی تلاش دارد تا بهترین‌ها را برای شما به ارمغان آورد. در مقاله اصول و قواعد طراحی معماری منظر به ذکر با یک سری از اصول و قواعد طراحی فضای سبز آشنا شدیم. در ادامه به ذکر فرم‌های هندسی در محوطه‌سازی و طراحی فضای سبز می‌پردازیم.

* الگوی 90 / 45 درجه

این تم‌ها پویا هستند و باعث ایجاد حس حرکت و جابه‌جایی در فضا میشوند. دو سِت بکر شطرنجی زاویه دار با زاویه ۴۵ درجه را روی هم قرار میدهیم و از آن به عنوان تم پایه استفاده می‌کنیم.

نکته: اگر جهت طرح را با زاویه ۹۰ یا ۴۵ درجه جابه‌جا کنیم، زاویه‌ی داخلی باید 90 یا ۱۳۵ درجه باشند. از زاویه تند ۴۵ درجه می توان اغلب فضاهای غیر عملکردی، گوشه‌های خطرناک که ساختار کاملی ندارند را بوجود آورد.

الگوی ارگانیک

* الگوی بیضی

بیضی از سطوحی مشتق می‌شود که مخروط و یا استوانه را قطع میکنند. بصورتی که با محورهای اصلی افقی و عمودی موازنه نیستند. بیضی‌ها را می‌توان بصورت منفرد، یا بر هم و یا بصورت ترکیب با دایره ها، مورد استفاده قرار داد.

* کمانها و مماس‌ها

با محصور کردن قسمتهای نقشه مفهومی با اشکال جعبه مانند، دایره‌ها را در اندازه‌های مختلف به صورت مماس با خطوط را نسبت به گوشه‌ها اضافه می‌کنید و با ساده سازی معمول به ترکیبی با فرم‌های محاط دست می‌یابند. در صورتی که فرم‌های جعبه مانند اصلی بیش از اندازه دست و تأکید شدند، نتیجه نهایی، فرم روانی است. همیشه بهتر است که با درختان و خصوصیات آن‌ها در فضای باغ آشنایی کامل داشته باشیم.

الگوی کمان و مماس

* الگوی دایره

فرم اصلی دایره را به قطعاتی تقسیم کرده و با قرار دادن قطعات مجزا بصورت برهای منطبق پایه های موازی، قطعات مجزا را دوباره بهم وصل کنید. با حذف خطوط ترکیب را ساده کنید و مسیرهای ارتباطی را به فضاها اضافه کنید تا عملکرد آنها مشخص شود.

در اینجا مبنای الگو، دایره‌هایی با اندازه‌های مختلف هستند که در درون همدیگر قرار می‌گیرند یا همپوشی (بصورتی که کمان‌ها با زاویه تقریبا ۹۰ درجه یکدیگر را قطع کنند) دارند. از همپوشانی‌هایی که باعث تند شدن زوايا می‌شوند و یا از دایره‌های مماسی بپرهیزید. تحول و تنوع در طرح دایره‌ها آن است که در جستجوی دایره‌های چند مرکز یا مختلف المركز باشیم. در طراحی باغ و فضای سبز از این الگو بسیار استفاده می‌شود.

الگوی دایره

* شکل های طبیعت گرایانه

مكان (سایت) ممکن است که یک محیط زیستی شهری انعطاف ناپذیری باشد که از سازه‌های دست‌ساز منحنی تشکیل شده باشد و مشتری در آرزوی چیزی نامنظم‌تر، ملایم‌تر، و طبیعت گرایانه تر است. در نتیجه برنامه طراح در انجام ارتباط با طبیعت را به طرح مورد نظر او تبدیل می‌کند، این رابطه بسته به طبیعت در سه مقطع توضیح داده می شود.

مقطع اول – شناسایی فرآیندهای طبیعت به طوری که اقدامات انسان تأثیرات حيات بخش باشد و کمترین تأثیر را به بوم شناسی داشته باشد.

مقطع دوم-  استفاده از سیستم‌های آب رسانی، لوله ها و زه کشیها در اغلب محیط‌های شهری و استفاده از مواد طبیعی مانند گیاهان، آب و سنگ‌ها.

مقطع سوم – استفاده از مواد ساخته دست بشر مانند: شن و ماسه، شیشه و… (ارتباط کمتر با طبیعت) دریای طبیعی هزاران سیستم ریاضی و هندسی منظم را نشان میدهد: مانند لانه‌های شش ضلعی زنبور عسل…

شکل‌های طبیعت گرایانه

* الگوی ارگانیک

خط ساده‌ای که مسیر تغییر آن بصورت تصادفی می‌باشد و ایجاد فرمی نامنظم می‌کند. نمونه های واضح آن در طبیعت اتم سنگ روی صخره، (گیاهان طبیعی) مشاهده می‌شود. این گیاهان طبیعی در عین فرم ناهمگون، حس نظم بصری را القاء میکنند. موضوع نظم ممکن است در قالب خط و مرزی تصادفی یا یک سطح سخت در یک قوه شکسته شده مستطی شود. باغ‌سازی دوران مصر و بین‌النهرین اطلاعات خوبی در این زمینه را به شما می‌دهد.

الگوی 45- 90 درجه

* الگوی خوشه‌بندی و پراکندگی

دوگانگی جایی که در آن واحد گرایش به وحدت (قطعات بصورت گروه‌های نامنظم در کنار هم جمع می‌شوند) و شدت (بصورت بخش‌های پراکنده و فاصله در آنها منظم تجزیه می‌شوند) دارد و بیشتر فرم طبیعت گرایانه را توصیف می‌کند. معماران منظر از خوشه بندی و پراکندگی در طراحی کاشت گیاهان استفاده می‌کنند. هم خوشه بندی و هم پراکندگی برای تبدیل منظر سختی (مثل آسفالت) به منظر نرمی (مثل چمن) در سطح زمین، مفید می‌باشند.

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی با بهره‌گیری از دانش راحان متخصص و مشاورین حرفه‌ای همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در بحث طراحی و اجرای محوطه‌سازی می‌باشد.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

برچسب ها :

طراحی و اجرای محوطه سازیفرم‌های هندسیمعماری منظرالگوی طراحیانسان و طبیعت

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه