طراحی باغ و فضای سبز

طراحی پارک و فضای سبز

طراحی پارک و فضای سبز

طراحی پارک و فضای سبز
در هنگام طراحی فضای سبز و پارک به این عوامل توجه ویژه شده و براساس نوع عملکرد آن‌ها باید مقادیر مناسب از مصالح و دیگر آیتم‌ها گردآوری شود.

پارک و فضای سبز به عنوان یکی از کاربری‌های مهم و ارزشمند در سطح شهر به حساب می‌آیند. در حالت کلی، پارک‌ها را می‌توان مجموعه‌ای از فضای سخت و فضای سبز در ترکیب با یکدیگر در نظر گرفت که هر کدام از آن‌ها به عنوان بخش مکمل دیگری عمل کرده و در نهایت فضایی منحصر به فرد را به وجود می‌آورد.

در تعریف بالا به کلمه فضای سخت اشاره شد. فضای سخت شامل عناصر معماری، مبلمان، کف سازی و دیگر عناصر موجود در فضا است که همگی به عنوان تابعی از ویژگی‌ها و اصول طراحی معماری پارک به حساب می‌آیند.

در هنگام طراحی فضای سبز و پارک به این عوامل توجه ویژه شده و براساس نوع عملکرد آن‌ها باید مقادیر مناسب از مصالح و دیگر آیتم‌ها گردآوری شود.

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در شیراز و جنوب کشور با بهره‌مندی از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفه‌ای همواره بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه می‌دهد.

اصول طراحی پارک‌ها

در هنگام طراحی فضای سخت موجود در پارک‌ها و یا فضای سبز باید به این نکته توجه داشت که کلیه این فضاها باید از لحاظ فرم و عملکرد خود با کاربری که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است و رده سنی استفاده کنندگان از آن کاملاً متناسب و هماهنگ باشد.

بنابراین، هر کدام از آن‌ها دارای اصول و قواعد خاصی هستند که باید حتماً به آن دقت کرد. به عنوان مثال، اگر قرار است یک پارک مختص کودکان طراحی و ساخته شود، قطعاً دارای مبلمان و اصول طراحی متفاوتی نسبت به یک پارک شهری است که طیف گسترده‌ای از انسان‌ها از آن استفاده می‌کنند.

طراحی پارک و فضای سبز 3

در حالت کلی، تمامی افراد از طبقات مختلف می‌توانند از فضای پارک استفاده کرده و به عبارت دیگر، این فضاها به عنوان گردشگاه و محل استراحت انسان‌ها به حساب می‌آید. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، پارک‌های عمومی تاثیر مستقیمی بر آب و هوای شهر می‌گذارند و برای حفظ بهداشت و سلامتی روح و روان افراد بسیار خوب و تاثیرگذار است.

تاسیسات و تجهیزات رفاهی و خدماتی پارک‌ها

در هر پارک و فضای سبزی که در شهر احداث می‌گردد، تعبیه و در نظر گرفتن انواع تاسیسات رفاهی، تجهیزات خدماتی، وسایل و زمین‌های بازی و هر گونه امکانات دیگری که به نحوی می‌توانند بر کیفیت تجربه افراد از پارک تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم بگذارند، از اهمیت خاصی برخوردار است.

این عناصر و لوازم را می‌توان در طبقه بندی‌های زیر گنجاند.

مبلمان پارک: مبلمان پارک نقش مهمی را در ایجادفضای مناسب و راحت برای استفاده کنندگان از پارک فراهم می‌کند. این لوازم عبارتند از: نیمکت، زباله دان، تابلوهای راهنما و اطلاعات، پایه‌های مخصوص روشنایی، دروازه ورودی و خروجی، حصار، مکان پیک نیک، سایبان و گلدان.

طراحی پارک و فضای سبز 2

ابنیه پارک: در پارک‌ها با توجه به متراژ و فضایی که در اختیار دارند، می‌توان ابنه مختلفی ساخت. این ابنیه عبارتند از: کتابخانه، نمایشگاه، گالری و فرهنگسرا، آمفی تئاتر، آبنما، انواع کیوسک‌های فروش مجلات و غیره.

تاسیسات رفاهی پارک: تاسیسات رفاهی در اصل لوازمی هستند که موجب آسایش و راحتی افراد را در پارک فراهم می‌کنند. این تاسیسات عبارتند از: توالت و دستشویی، کافه تریا، آبخوری، موتورخانه، انبار نگهداری وسایل، مکان استراحت مستخدمین پارک و گلخانه.

در ادامه نیز مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می‌شود.

اجرای محوطه سازی باغ در شیراز

طراحی باغ و فضای سبز

طراحی پارک و فضای سبز 1

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در شیراز و جنوب کشور با بهره‌مندی از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفه‌ای و همچنین داشتن سابقه‌ای طولانی و درخشان در طراحی و اجرای پارک و فضای سبز در شیراز تلاش می‌کند تا با استفاده از ایده‌های جدید و مدرن در زمینه محوطه سازی در شیراز همواره بهترین و خاص‌ترین خدمات را به مشتریان و کارفرمایان عزیز ارائه دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت پروژه خود می‌توانید با مشاورین ایرانادکور تماس حاصل فرمایید.

جهت آشنایی بیشتر با تیم حرفه‌ای ایرانادکور می‌توانید از پروژه‌های اجرا شده توسط این تیم بازدید نمایید.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه