طراحی باغ و فضای سبز

طراحی باغ سنتی در شیراز

طراحی باغ سنتی در شیراز

طراحی باغ سنتی در شیراز
طراحی باغ سنتی در شیراز را به ما در ایرانادکور بسپارید و در باغ رویایی خود طبیعت را تجربه کنید.

طراحی باغ سنتی در شیراز یک امر کاملاً شخصی است و حتی در بهترین حالت نیز یک علم و حرفه دقیق و اصولی نیست. با این حال ، برخی اصول راهنما وجود دارد که به شما کمک می کند تا یک محیط منسجم و یکپارچه ایجاد کنید. همانند نواختن ساز ، باید همه چیز دارای ملودی و هارمونی باشد و شما باید این اصول اصلی را بدانید تا بتوانید زیبایی را در باغچه ، ویلا ، باغ و یا حیاط کوچک خود خلق کنید.

طراحی و اجرای محوطه سازی باغ در شیراز را به ما در ایرانادکور بسپارید و در باغ رویایی خود طبیعت را تجربه کنید.

اصول اساسی طراحی باغ کاملا ساده است ، 3 دسته زیر شامل عناصر اساسی است که اگر با هم ترکیب شوند ، نسخه عمومی مورد قبول طراحی خوب باغ را تشکیل می دهند. به خاطر داشته باشید که این تکه از زمین ، باغ شماست و شما هستید که باید از نتایج آن راضی باشید. قوانین هم همیشه قرار است شکسته شود پس خود را اسیر هیچ قانون و قاعده ای نکنید.

طراحی باغ سنتی در شیراز

المان های محوطه سازی باغ سنتی شیراز

تقارن در باغ

تقارن به ساختار اساسی باغ اشاره دارد. نظم را می توان از طریق تقارن به دست آورد ، مانند یک باغ رسمی ، از طریق تکرار گیاهان یا رنگ ها ، یا از طریق متعادل سازی ویژگی های پررنگ یا روشن با وزن مکمل. گاهی لازم نیست برنامه ای را روی کاغذ بیاورید ، اما باید قبل از شروع حفر چاله ها ، باید در نظر بگیرید که گیاهان خود را در کجا قرار دهید.

هماهنگی یا وحدت

طراحی باغ سنتی در شیرازرا بررسی می کنیم. همانطور که از نام آن پیداست ، هماهنگی یا وحدت زمانی است که قسمت های مختلف باغ را به طور کلی با هم در نظر میگیرم. همه ما باغ هایی را دیده ایم که وقتی وارد آن می شوید احساس می کنید به چشم شما حمله شده. این اتفاق می افتد وقتی که عناصر مختلف بیش از حد زیاد و بدون هماهنگی وجود داشته باشد.

این کار را می توان با استفاده از یک پالت رنگ محدود ، تکرار گیاهان کلیدی در سراسر باغ ، تکرار رنگها یا ساختارها ، مانند کره های گردی که به طور دوره ای از مرزها پراکنده شده اند ، یا با توسعه بستر گل خود در اطراف یک نقطه کانونی واضح ، به دست آورد. اگر تا به حال به یک باغ موضوعی رفته باشید ، باغی با وحدت داخلی مانند باغ کاملاً سفید ، باغ پروانه ها مشاهده کرده اید.

باغ سنتی شیراز

جریان ، انتقال یا ریتم

ترکیب عناصر یک تصویر زیبا ایجاد می کند ، برای جالب نگه داشتن چیزها باید چشم را در حال جستجو نگه دارید. این بدان معنا است که بازدیدکنندگانی که از باغ شما دیدن می کنند باید نگاه خود را به هر طرف بچرخانند و چیز جدیدی ببینند.

شما می خواهید با هدایت نگاه آنها ، آرام آرام آنها را در کشف باغ خود راهنمایی کنید. شما می توانید این کار را با تغییرات تدریجی در ارتفاع یا چیز هایی که در پایان یک انحنا که تا رسیدن به آنجا دیده نمی شوید ، یا نقاط کانونی جذاب یا مکان های نشیمنی که صدای آب را دارند تحقق بخشید. مثلا شخص صدای آب را میشنود اما نمی داند چه منظره ای منتظر وی است پس از راه پیمایی در باغ و چرخیدن در یک مسیر منحنی آبنمایی زیبا خود نمایی می کند که چند صندلی چوبی و میزی پر از میوه در میان آن چیده شده است!

از انتقال می توان برای ایجاد توهم فضای بزرگتر با ایجاد عمق استفاده کرد ، آنچه شما برای آن تلاش می کنید جلوگیری از توقف ناگهانی چشم است. ما می خواهیم چشم در حال انتقال و جریان بماند.

این 3 عنصر با هم کار می کنند و باید ایده هایی باشند که شما برای شخصی سازی باغ خود با آنها بازی کنید. شما همیشه می توانید یک گیاه را به جای دیگری از باغ منتقل کنید یا حتی آن را تعویض کرده و چیز جدیدی را امتحان کنید. هنگامی که اصول طراحی باغ را فرا گرفتید ، می توانید عناصر بیشتری مانند عطر و صدا را به آن اضافه کنید. خلاق باشید و از بازی با این 3 اصل نترسید.

طراحی باغ شامل زیبایی ، هنرمندی ، دانش رشد و نمو گیاهان و اصول نگهداری باغ در فصول مختلف است. در حالی که باغ را می توان محلی برای رشد گیاهان و نمایش انواع مختلف حیات گیاهان دانست که آگاهانه برای استفاده های زینتی یا عملی یا هر دو استفاده می شود.

باغ سنتی در شیراز

مصالح مورد استفاده برای ساخت باغ سنتی

برای طراحی باغ سنتی ، بهتر است از مصالحی مانند آجر، سنگ و چوب و مصالحی کاملا طبیعی استفاده کنید و تا جای ممکن از مصالحی با بافت مصنوعی پرهیز کنید ،  این مصالح به علت داشتن رنگ‌های گرم و تداعی معماری سنتی، دید کاملا طبیعی و نوستالژیک به باغ می دهند. اگر امکان ساخت دیوار ندارید می توانید دیوارهایتان را با رنگ های گرم رنگ آمیزی کرده و یا آن ها را کاه گل کنید! تا کاملا فضایی گرم بوجود آورید.

ساخت حوض در باغ سنتی ایرانی

وقتی در مورد خانه های قدیمی صحبت به میان می آید یک خانه با یک حوض داخل حیاط آن به ذهنمان می رسد. مثل خانه های مادربزگ مان ؛ حوضی به رنگ آبی فیروزه ای که فواره ای خوش صدا در آن آبپاشی می کند ؛ پس ختما بها ین رویا رنگ واقعیت بزنید و حوض زیبایی با توجه به فضایی که در اختیار دارید طراحی کنید.

حوض بخش مهمی از هویت معماری ایرانی هم به حساب می آید و حتی اگر شما حیاط کوچکی دارید می تواند الهام بخش سنت باشد. در گذشته نه تنها عمارت‌ها و باغ‌های بزرگ، بلکه خانه‌های نقلی با حیاط‌های کوچک نیز یک حوض آبی داشتند که صدای آب را در روح و جان ما ساری و جاری می کرد.

حوض‌ها در گذشته به منظور نگهداری و ذخیره کردن آب استفاده داشتند؛  خنک کردن محوطه نیز یکی از دلایل وجود حوض بود. امروزه وجود حوض بیشتر جنبه تزیینی داشته و برای تداعی سنت بکار میرود البته اگر فضای بزرگتری داشته باشید می توانید حوض را تبدیل به استخر هم نمایید همچنین می‌توانید حوض را با  آبنمای کوچکی طراحی نمایید و حتی کمی مدرنیزه آن را داشته باشید.

ساخت حوض در باغ سنتی ایرانی

ساخت تخت چوبی برای باغ سنتی

در حیاط و یا باغ زیبایی که ساخته اید قطعا دوست دارید جایی برای نشستن نیز طراحی نمایید. استفاده از تخت های چوبی با شکل های مختلف می تواند در زیباتر کردن باغ سنتی شما تاثیر بسیاری بگذارد و یا می توانید از مبلمان حصیری نیزی در این فضا استفاده کنید. حصیر نیز همخوانی کاملی با باغ سنتی دارد.

ساخت تخت چوبی برای باغ سنتی

استفاده از سفال در باغ سنتی

حال نوبت طراحی کلی باغ است. سفال هم المانی کاملا سنتی است استفاده از گلدان های سفالی و کوزه های سفالی و یا ظرف های سنتی در محوطه باغ سنتی شما می تواند در کنار شیشه های رنگی کار شده بسیار زیبا و چشم گیر باشد و حس سنت را در بیننده زنده کند.

تزیین باغ سنتی با گلیم 

هر نوعی از بافته های دست که با رنگ های طبیعی تلفق شده باشد میتواند گزینه مناسبی برای تزئین باغ سنتی شما باشد ؛ استفاده از پشتی‌های سنتی، گلیم‌هایی با طرح‌های قدیمی و پارچه‌های بومی منحصر به‌ فرد بخشی از کارهایی است که به زیباتر شدن یک فضای سنتی کمک می کند.

در این باغ به دنبال دکوراسیون تک رنگ نباشید کنتراست رنگ ها به شیوه قدیمی میتواند جلوه بسیار بیشتری داشته باشد ، کنار هم قرار گرفتن قرمز لاکی و سبز یشمی یا آبی فیروزه ای و زرد کهربایی چنان جلوه ای دارد که رنگ های کرم قهوه و طیف های همرنگ هرگز آن را نخواهند داشت.

همچنین استفاده از سماور ذغالی نیز روی این تخت ها بسیار مرسوم و زیبا است.

تزیین باغ سنتی با گلیم

اصول چیدمان باغ در شیراز

طراحی باغ سنتی در شیراز موضوعی است که به دلیل علاقه خاص شیرازی ها به داشتن باغ بسیار مهم است. برای چیدمان یک باغ خوب ، برخی از اصول اساسی باید رعایت شود که در زیر آورده شده است:

  • باغ باید برای راحتی صاحبان آن دیزاین شود.
  • سادگی در طراحی باید از اهمیت بالاتری برخوردار باشد و از پیچیدگی جلوگیری شود.
  • تنوع در باغ بیشترین لذت را دارد اما باید به فضای موجود بستگی داشته باشد.
  • زمین باید به گونه ای طراحی شود که در یک نگاه کل باغ دیده نشود. حتی در یک قطعه کوچک نمی توان کل باغ را با یک نگاه مشاهده کرد بلکه باید پر از شگفتی باشد ، با هر چرخش مسیر چشم اندازهای تازه را نشان می دهد ، یا رمزی جدید را فاش می کند.
  • از مسیر طولانی و مستقیم باغ خودداری شود.
  • استفاده منطقی از تعداد بیشتری از گیاهان در واریته های مختلف باید یکی از مهمترین رویکردهای اساسی باشد.
  • رنگ و تضاد در باغ بسیار مطلوب است که از لذت ماندگار و رضایت بخش ترین وسیله ایجاد علاقه در باغ برخوردار است.

چیدمان باغ سنتی در شیراز

طراح خوب باغ در شیراز

طراحی باغ سنتی در شیراز را می خوانید. یک طراح خوب کسی است که بهترین استفاده را از فضای موجود بکند. برای مثال ، زمینی با اختلاف سطح طبیعی نباید تسطیح شود ، بلکه باید با طراحی مناسب از اختلاف سطح استفاده شود. سایر جنبه های طراحی باغ که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد به شرح زیر است:

محور

این یک خط خیالی در هر باغی است که اطراف آن باغ ایجاد می شود و تعادل را ایجاد می کند. در یک باغ رسمی ، خط مرکزی محور است. در انتهای یک محور ، به طور کلی یک نقطه کانونی وجود دارد. با این حال ، سایر ویژگی های معماری مانند مسیر پرندگان یا ساعت آفتابی نیز می توانند در حدود نقطه میانی ساخته شوند.

نقطه کانونی

در هر باغ ، یک مرکز جذابیت وجود دارد که به طور کلی یک ویژگی معماری است که به عنوان یک مکان مورد علاقه صاحب باغ از آن یاد می شود. بنابراین یک نقطه کانونی یکی از عناصر طراحی منظر خوب است.

وحدت

وحدت در یک باغ بسیار مهم است ، زیرا وقتی هماهنگی و وحدت ایجاد شد ، جلوه هنری باغ بهتر خود را نشان می دهد. وحدت باید از زوایای مختلف حاصل شود. اولاً ، وحدت سبک یک باغ مدرن با یک باغ کلاسیک و سنتی فرق دارد. ثانیا ، اجزای مختلف باغ باید هماهنگ با یکدیگر در نظر گرفته شوند. نکته دیگر ، که بسیار نیز مهم است ، هماهنگی بین چشم انداز بیرون و درون باغ است. باغی که با ناهماهنگی کامل از شرایط محلی دیزاین می شود جالب بخ نظر نمیرسد ، مثلا در یک محیط کاملا روستایی و بافت قدیمی ، باغی بسیار مدرن به سبک اروپایی به هیچ وجه توصیه نمیشود. با ما در تماس باشید تا ایده هایی برای محوطه سازی باغ به شما ارائه دهیم که کاملا منحصر به فرد و خلاقانه باشد.

طراح خوب باغ در شیراز

فضا

یکی ازهدفهای طراحی باغ این است که باغ بزرگتر از اندازه واقعی خود به نظر برسد. یکی از راههای دستیابی به این هدف ، نگه داشتن فضاهای وسیع ترجیحاً چمن ، و محدود کردن کاشت در حاشیه ها است و به طور معمول از هرگونه کاشت در مرکز جلوگیری می شود.

خطوط تقسیم

در یک باغ چشم انداز ، نباید هیچ خط تقسیم سخت و سریع وجود داشته باشد. در واقع مناطق تحت مسیرهای چمن ، سنگ ریزه ، سنگ یا سیمان و مرز درختچه خطوط تقسیم طبیعی خود را حفظ کنند و خطوط تقسیم بندی باید با منحنی های ملایم و هنری باشند و مهمتر از همه ، خطوط باید با یکدیگر هماهنگ باشند.

تناسب و مقیاس

در مورد مقیاس یا نسبت در باغ هیچ قانون مشخصی وجود ندارد. اما یک قانون ساده این است که طراحی باید دلپذیر به نظر برسد. بهتر است ابتدا یک طرح adhoc داشته باشید و سپس آن را در محل واقعی امتحان کنید. اگر طراحی جذاب و دلپذیری به نظر برسد ، اجرا می شود.

بافت

نوع سطح یک باغ به عنوان بافت نامیده می شود. بافت زمین ، برگهای یک درخت یا درختچه همه تأثیر کلی باغ را تعیین می کند. با ریختن سنگریزه های کوچک از بستر رودخانه می توان بافت باغ ناهموار را تا حد قابل توجهی بهبود بخشید.

در این مقاله از ایرانادکور تلاش کردیم طراحی باغ در شیراز را با شما مرور کنیم و اصول اساسی دیزاین باغ را بررسی کنیم ، برای دریافت نتایج بهتر می توانید با ما در تماس باشید و مشاوره و بازدید رایگان را از ما هدیه بگیرید.

نویسنده : ص.توکلی / سرپرست تیم تحریریه ایرانادکور 

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه