آشپزخانه و کابینت آشپز خانه

راهنمای خرید کابینت

راهنمای خرید کابینت

راهنمای خرید کابینت

کابینت مهمترین و تاثیرگذارترین عنصر در آشپزخانه است . در واقع سبک معماری هر آشپزخانه را کابینت ، تعیین می کند . رنگ ، جنس ، ابعاد ، بافت و طراحی کابینت روی هم رفته زیبایی و کاربردی بودن کابینت را تعیین می کند . استفاده بهینه از فضا های آشپزخانه و تعیین بهترین چیدمان و جا نمایی وسایل آشپزخانه ، هنر یک طراح دکوراسیون داخلی است . در این نوشتار که توسط کارشناسان ایرانادکور تهیه شده است راهنمای خرید کابینت را بررسی کرده و نحوه محاسبه قیمت کابینت را شرح خواهیم داد .

ایرانادکور نامی آشنا در دکوراسیون داخلی ، دارای پروژه های بسیار موفق در خصوص طرح بندی و سازماندهی آشپزخانه ، برای ارائه بهترین و خلاقانه ترین ایده ها در خدمت شما است.

دعوت می کنیم مقاله دکوراسیون آشپزخانه کوچک را بخوانید تا بدانید اگر فضا کم باشد باید چگونه کابینت ها را طراحی کنید.

راهنمای خرید کابینت

راهنمای خرید کابینت ، انتخاب جنس

کابینت ها از متریال های مختلفی ساخته می شوند که با توجه به بودجه در نظر گرفته شده و سبک انتخابی در آشپزخانه می تواند انتخاب و خریداری شود . از آنجا که کابینت ها از مهمترین عناصر طراحی آشپزخانه هستند باید به انتخاب بهترین جنس برای آن ها اهمیت قایل شد . هر جنسی که انتخاب کنید مزایا و معایبی دارد که باید با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید . در ادامه به بررسی راهنمای خرید کابینت و انواع جنس کابینت  خواهیم پرداخت .

کابینت های فلزی : در گذشته بیشترین متریال در ساخت کابینت ، کابینت فلزی بود ، اما امروزه تقریبا استفاده از این نوع کابینت منسوخ شده است . و حتی افراد در هنگام بازسازی منازل یا کلا کابینت های فلزی را کنار می گذارند و یا حداقل درب آن ها را ام دی اف می کنند تا مدرن تر و زیبا تر به نظر برسند . اما این نوع کابینت از قیمت پایینی برخوردار است و مشکل پیچیدگی و حساسیت به رطوبت را هم ندارد . ضمن اینکه نفوذ حشرات هم در این کابینت کمتر اتفاق می افتد . البته اگر پوشش مناسب نداشته باشند به سرعت زنگ زده و یا رنگ روی ان ورقه می کند .

کابینت های چوبی : از شیک ترین و گران ترین کابینت های دنیا هستند . عاشقان چوب دوست دارند دست و دلبازانه کابینت ها را چوبی کنند . آشپزخانه ای با کابینت های تمام جوب بسیار چشم نوازند . انرژی خوب و طبیعی چوب و رنگهای جذاب و بکر آن هرگز از مد نخواهد افتاد . حساسیت زیاد به آب ، قیمت بالا و طولانی بودن ساخت آن از معایب این نوع کابینت است .

کابینت های چوبی

کابینت های ام دی اف : شبیه ترین متریال به چوب ام دی اف است که در واقع از قسمت های دور ریختنی چوب ساخته می شود . کابینت ام دی اف امروزه پر کاربرد ترین و رایج ترین نوع کابینت است . تنوع در رنگ و بافت ، استحکام ، زیبایی و قیمت مقرون به صرفه باعث شده در صف اول انتخاب جنس کابینت قرار گیرد . اما نفوز حشراتی مثل سوسک و مورچه و ضد آب نبودن را هم باید در نظر داشت .

کابینت های هایگلاس : در واقع این نوع کابینت همان ام دی اف است که روکشی نازک از هایگلاس بر روی آن چسبانده شده ، این نوع کابینت بسیار براق و درخشنده است ، پاک کردن آن بسیار راحت است و با درخشش خود ، جلوه ای خاص به فضا می دهد . اما قیمت آن بالاتر از ام دی اف است .

کابینت های پی وی سی : با شنیدم نام پی وی سی اولین چیزی که به ذهن می آید کلمه ضد آب است . این هم همان ام دی اف است با روکش پی وی سی . این نوع کابینت زیبایی خاصی ندارد اما به دلیل ضد آب بودن معمولا در سرویس بهداشتی ، خصوصا کابینت روشویی و کابینت های حمام و یا کابینت آشپزخانه زیر سینک کاربرد دارد .

راهنمای خرید کابینت ، بودجه

راهنمای خرید کابینت را بررسی می کنیم. کلا آشپزخانه و کابینت ها معمولا گران ترین قسمت خانه هستند . برای برآود هزینه کابینت سعی کنید حتما از مشورت با یک طراح دکوراسیون داخلی و یا حداقل یک کابینت ساز مشورت بگیرید . چراکه ممکن است نحوه محاسبه کابینت را ندانید و بعد در تامین بودجه آن بمانید .

اگر شما 10 متر کابینت لازم دارید و قیمت کابینت 500 تومان است ، قیمت کابینت شما 5000 تومان نیست . این عدد بین 30 تا 60 درصد کمتر از عدد واقعی است !

یراق ، لولا ، ريل ، دستگيره ، صفحه روي کار ، جک ، دستمزد ساخت و … را فراموش کردید .

کابينت زميني با ضريب  60 درصد ، کابين هوايي با ضريب 40 درصد ، کمدي ( کابينت قدي سوپر مارکت يا فرو مکروفر) با ضريب 180 درصد ( يا همان 3 برابر زميني 60%*3=180% )  ، کانتر ( کابينت اپن ) با ضريب 90 درصد از قيمت کل کابينت محاسبه مي شود .

همچنین امروزه کابینت های آشپزخانه امکانات بیشتری دارند که پول بیشتری را جیب شما خرج می کنند کابين ويترين ، باکس ، شلف ، طبقه دکوري ، دکور نما اضافه ، باکس نور ، کابين هايي که از حالت استاندارد خارج مي شوند و موارد بسيار ديگر آنقدر جذاب هستند که خانم خانه بخواهد ! پس اگر محدودیت بودجه دارید برای کابینت تعیین بودجه دقیق کنید .

راهنمای خرید کابینت ، بودجه

مجيک کرنر ، سوپر مارکت ، سبدريلي ، سبد رخت چرک ، سبد پياز و سيب زميني، سطل زباله هم امکانات کابینت های جدید است که هر یک هزینه جداگانه ای دارد . علاوه بر اینها هزینه حمل هم اضافه می شود که اگر در طبقات بالا باشید 10 درصد به هزینه حمل اضافه خواهد شد . صفحات رویی کابیت ها هم گران هستند . مثلا اگر شما بخواهید ماشین ظرفشویی ، لباس شویی و … را زیر صفحات کابینت جا دهید ، هزینه های صفحات هم به کل هزینه اضافه می شود .

خرید کابینت

هر چقدر توضیح دهیم باز هم تعیین قیمت کابینت بسیار تخصصی است . مثلا شما می دانید یک کابیت کم عمق اما با ارتفاع دو برابر که برای دکور بکار رفته و بدون درب است چطور محاسبه می شود ؟ یا مثلا محاسبه کابینت هوایی و زمینی چه تفاوتهایی دارد ؟ اگر نمی دانید ، حتما با یک متخصص مشورت نمایید تا با دیدن عدد قابل پرداخت در فاکتور شوکه نشوید .

راهنمای خرید کابینت ، انتخاب رنگ

راهنمای خرید کابینت را بررسی می کنیم. بعد از بودجه ، دومین و مهمترین فاکتور در هنگام انتخاب کابینت ، رنگ است . رنگ حتی گاهی از جنس مهمتر می شود چراکه وقتی شما رنگی خاص در نظر دارید باید ببینید کدام جنس کابینت به رنگ مورد نظر شما نزدیک و شبیه است . اگر آشپزخانه ای کوچک و بدون نور گیر طبیعی دارید حتما از رنگهای روشن و یا دقیقا سفید برای بیشتر عناصر آشپزخانه استفاده کنید . با اینکه این روزها بیشتر تجهیزات خانگی مثل یخچال و مایکروفر و اجاق گاز به رنگهای متالیک و اکثرا نقره ای در بازار هستند ، اما هنوز آشپزخانه های تماما سفید ، بسیار شیک و زیبا جلوه می کنند .

راهنمای خرید کابینت ، انتخاب رنگ

از کابینت های دو رنگ هم می توان استفاده کرد معمولا دو رنگی که انتخاب می شوند یا مکمل هم هستند یا خیلی به هم نزدیکند . در انتخاب رنگ کابینت بایستی به دکوراسیون بقیه فضای خانه هم دقت کنید . ایده رنگ کابینت آشپزخانه می تواند از دکوراسیون خانه منشا بگیرد . مثلا در خانه ای که مبلمان آبی فیروزه ای دارید ، نمی توانید از کابینت زرشکی و مشکی که به تنهایی انتخابی زیباست استفاده کنید و بهتر است رنگی مثل بژ یا انواع رنگ های چوب استفاده کنید . سعی کنید بیش از دو رنگ استفاده نکنید .

راهنمای خرید کابینت ، انتخاب رنگ

رنگهای تیره مثل سیاه و قهوه ای در نگاه اول جذابند اما از آنهایی که کابیت هایی به این رنگها دارند که سوال کنید ، متوجه تاثیر بد این رنگها بر روحیه افراد خانواده خواهید شد . کابینت آشپزخانه خاکستری هم پیشتر در همین سایت بررسی شده است . پس ترجیحا سراغ رنگهای بسیار تیره نروید . رنگهای تند مثل قرمز و زرد قناری و سبز پسته ای هم در دراز مدت چشم را خسته می کنند .

راهنمای خرید کابینت ، انتخاب رنگ

هنکامیکه از رنگهای ساده استفاده می کنید خوب است به دیزاین دستگیره ها هم توجه کنید برای سقف های کوتاه از دستگیره های بلند و عمودی و از دستگیره های افقی برای مکان های با عرض کم بهره ببرید . از کابینتهای راه راه کمتر استفاده کنید . مخصوصا کابینت های شیاردار که در ابتدا بسیار زیبا هستند اما بعد از چرب شدن و دوده گرفتن در آشپزخانه به معضلی برای تمیزکاری تبدیل می شوند .

استاندارد کابینت آشپزخانه

راهنمای خرید کابینت را بررسی می کنیم. از آنجا که آشپزخانه از تمام خانه پر وسایل تر است و تراکم جزییات در این چند متر فضا بالاست ، و چون در این فضا قرار است آتش و آب و برق در کنار هم باشند ، توجه به نکات ایمنی و استانداردها بسیار ضروری است . همچنین ابعاد را باید استاندارد در نظر گرفت تا وسایل بخوبی جا شوند ، درب ها راحت باز و بسته شوند و کاربردی باشند . ارتفاع و عمق باید حتما استاندارد باشند ، ارتفاع استاندارد در کابینت زمینی 90 سانتی متر و عمق بدنه 55 سانتی متر است . عمق استاندارد صفحه رویی 60 سانتی متر می باشد . عمق کابینت های هوایی 30 سانتی متر باید باشد و ارتفاع آن 70 سانتی متر مناسب است . اگر سقف بلند است و بیش از 240 سانتی متر است ، ارتفاع کابینت های هوایی تا 90 سانتی متر هم مناسب است .

استاندارد کابینت آشپزخانه

ایرانادکور با در اختیار داشتن مهندسین متخصص که آشنا به استانداردهای روز دنیا در خصوص اصول طراحی کابینت آشپزخانه هستند ، مرجع دکوراسیون داخلی در جنوب کشور است ، برای انتخاب بهترین کابینت ها با دفاتر ما در شیراز در ارتباط باشید .

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه