مصالح ساختمانی

انواع سنگ های ساختمان ، سنگ گرانیت

انواع سنگ های ساختمان ، سنگ گرانیت

انواع سنگ های ساختمان ، سنگ گرانیت
سنگ گرانیت از سنگ‌های آذرین به شمار می‌آیدو بسته به کانی‌های موجود در سنگ ، رنگ‌های گوناگون از جمله سیاه ، سفید ، خاکستری ، قرمز و سبز را خواهد داشت . گرانیت سمبل سختی ، مقاومت و دوام است . گرانیت جواهر طبیعت است که قادر به ارائه انحصار برای هر ساخت و سازی در عصر معاصر است . طیف گسترده ای از انواع تکنولوژی های جدید برش و کسانی که به ما امکانات بی نهایت طراحی را ارائه می دهند . در ادامه بیشتر با سنگ گرانیت آشنا می شویم . با ما همراه شوید .

تاریخ مقاله : 1398/07/04

ایرانادکور ، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور ، با اجرای موفق ، به موقع و با کیفیت پروژه های دکوراسیون داخلی منازل ، واحد های تجاری – اداری و فضاهای دیگر شهری نامی آشنا در عرصه دکوراسیون داخلی منزل در جنوب کشور عزیزمان ایران است . این مقاله از سری مقالات آشنایی با سنگ های ساختمانی تقدیم حضور می گردد :

انواع سنگ های ساختمان ، سنگ دهبید

انواع سنگ های ساختمان ، سنگ تراورتن

انواع سنگ های ساختمان ، سنگ مرمر

گرانیت

انواع سنگ های ساختمان ، سنگ گرانیت

گرانیت از نظر چگالی جز سنگین ترین سنگ‌های ساختمانی در ایران به شمار می‌آید . سنگ خارا سنگی است که از سرد شدن توده‌های مذاب شکل گرفته‌است .

شخصیت ، زیبایی ، استحکام و دوام بسیار عالی ، گرانیت را یک ماده منحصر به فرد می کند . بدون شک سنگ گرانیت بهترین گزینه معماری در مقایسه با انواع دیگر محصولات است .

سنگ گرانیت یکی از سخت ترین سنگ های موجود در کره زمین است که تنها سنگ های سخت تر از آن الماس ، یاقوت ، یاقوت کبود است . بدین ترتیب گرانیت به خاطر پایداری رنگ و بافت و هزینه های پایین تولید و نگهداری مورد اسفاده بیشتری قرار می گیرد . گرانیت در مقابل دمای بالا ، خراشیدگی و لکه گیری بسیار مقاوم و پایدار است و در بسیاری از تبلیغات و ساختمان های بسیار مهم مورد استفاده قرار می گیرد .

پله گرانیتی

روی سنگ گرانیت یه باور غلط برای سالها وجود داشت و آن استفاده از سنگ گرانیت برای پیشخوان آشپزخانه بود . بعد از مدتی محققان به این باور رسیدند که داخل گرانیت باکتری هایی وجود دارد که موجب آلوده کردن غذا می شود . اما بعد از مدتی محققان و دانشمندان متوجه این قضیه شدند که از خود گرانیت نیز می شود به عنوان دارو استفاده کرد .

از سنگ گرانیت به عنوان متریال شومینه ، پله ، جاده ، جدول کنار جاده ، تراس ، سنگ فرش ، و فضای عمومی استفاده می شود . گرانیت یکی از بهترین سنگ های دنیا برای میز آشپزخانه است چرا که از گذشته به عنوان یکی از سنگ های مورد علاقه سنتی و بشمار می رفته است . این سنگ رنگ منحصر به فرد ، مقاوم و ماندگاری بسیار بالایی داشته که به ارزش آن می افزاید .  که در طراحی منزل به سبک مدرن می توان از آن بهره برد .

پله گرانیت

قیمت سنگ گرانیت

قیمت سنگ گرانیت به پارامترهای متنوعی بستگی دارد که می‌توان به ابعاد و ضخامت درخواستی و همچنین پارامتر بعدی که تاثیر بالایی بر روی قیمت دارد ، معادن آن می‌باشد که برای نمونه گرانیت مروارید مشهد از بازه قیمت کمتری نسبت به سایر سنگ‌های گرانیت برخوردار است .

قیمت سنگ های گرانیت به عوامل زیر بستگی دارد :

  1. کیفیت و آنالیز سنگ

مهمترین پارامتر کیفیت سنگ ، آنالیز فیزیکی و شیمیایی آن سنگ میباشد . و هر چه قدر آنالیز سنگ گرانیت به حد مطلوب نزدیکتر باشد از کیفیت بالاتری برخوردار است و به مراتب قیمت بالاتری خواهد داشت

2- رنگ و طرح متفاوت

سنگ های گرانیت تنوع کمتری نسبت به سایر سنگ های ساختمانی دارند . هر چه قدر سنگ گرانیت ، رنگی خاص و شیک تر باشد از قیمت بالاتری برخوردار است .

3- قطر و ابعاد سنگ

سنگ های گرانیت بیشتر در سنگ فرش و نما استفاده میشوند بنابراین قطر یا همان ضخامت سنگ بسیار حائز اهمیت است زیرا سنگ فرش باید دارای مقاومت فشاری بالایی داشته باشد . و سنگ نما به جهت اسکوپ کردن سنگ باید ضخامت مناسبی داشته باشد . همچنین ابعاد سنگ نقش تعیین کننده ای در تعیین قیمت سنگ دارد و هر چه قدر ابعاد سنگ بزرگتر باشد قیمت آن هم بیشتر است . سنگ های سایز کوچک و غیر متعارف که در حین تولید سنگ های سایزهای متعارف تولید میگردد از قیمت ارزانی برخوردار است .

سنگ اوپن

4- سورت دقیق سنگ

سنگ های گرانیت نسبت به سایر سنگ های ساختمانی یکدست تر و یکنواخت تر هستند . در سنگهای گرانیت لکه های سیاه وجود دارد که سورت بندی سنگ های گرانیت بر اساس وجود این لکه ها صورت میگیرد که پس از مرحله برش و ساب سورت بندی میگردد . سنگ های گرانیت فاقد لکه و یکنواخت ، قیمت بالاتری دارد .

5- نوع فرآوری سنگ

نوع فرآوری سنگ نقش تعیین کننده ای در قیمت سنگ گرانیت دارد دقت در برش و گونیا بودن سنگ ، میزان ساب و پولیش سنگ در قیمت سنگ های گرانیت تاثیر خواهد داشت .

ویژگی های سنگ گرانیت

  • مواد تشکیل دهنده گرانیت به کوارتز ، فلداسپار و میکا و مواد معدنی تقسیم بندی شد . گرانیت دارای صدها رنگ متفاوت است و از معدن هایی در آمریکا ، کاناندا ، برزیل ، چین ، آفریقا ، نروژ ، هند ، آرژانتین ، پرتغال ، ایتالیا ، فنلاند ، روسیه ، اسپانیا و غیره گرفته می شود . گرانیت به دلیل دانه های رنگی متفاوت رنگ های معدنی متفاوتی را بوجود می آورد .
  • گرانیت یکی از مصالح ساختمانی است که تقریبا همانطور که از طبیعت بیرون می آید بدون تغییر ساختار و ترکیب با مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد و تنها ابعاد و ظاهر مورد نیاز ارائه می شود . این ویژگی باعث ترکیب گرانیت با طیف گسترده ای از مکمل ها و مواد فعلی مانند چوب ، شیشه یا فولاد می شود و باعث دستیابی به طرح های منحصر به فرد می گردد . سنگ گرانیت جامد و سازگار و با مقاومت بسیار انعطاف پذیر است و از عوامل کلیدی آن در دوام به شمار می آید ، به عنوان مثال در روکش نما و یا یک مسیری که تحت فشارهای شدید مانند باد قرار می گیرد و همچنین مقاومت بالایی در سایش و سست شدن در هنگام عبور خودرو و یا عبور و مرور جمعیت عابرین پیاده دارد .

گرانیت

  • نمره واکنش به آتش گرانیت “غیر قابل احتراق و عدم واکنش در برابر آتش” با نمره A1 است . علاوه بر این ، در صورت آتش سوزی ، ماده ای را که برای سلامتی مضر است آزاد نمی کند . و بدون شک این دلایل باعث می شود که گرانیت به عنوان انتخاب مطلوب در معماری معاصر شناخته شود .
  • گرانیت ماده ای خام است که از منابع موجود در طبیعت استخراج می شود ، از این رو برخلاف سایر مصالح نیاز به هزینه و وقت بسیار برای تولید ندارد . این ماده بادوام تجدیدپذیر است و حتی سال ها پس از استفاده می توان آن را بازیافت نمود .
  • گرانیت سنگی غیر متخلخل است ، و در برابر نفوذ آب مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد . از گرانیت برای ساخت سینک روشویی ، سینک آشپزخانه ، کانتر و کفپوش استفاده می شود زیرا آب و رطوبت مقاومت آن را از بین نخواهد برد .
  • این سنگ در برابر خوردگی بسیار مقاوم است ، به همین دلیل اگر بر روی آن مواد شیمیایی ریخته شود دچار آسیب نخواهد شد .

سنگ گرانیت در دنیا

ایران کشوری ثروتمند از لحاظ دارا بودن معادن سنگ است زیرا انواع سنگ را می توان از معادن موجود در شهرهای مختلف آن استخراج نمود و برای مصارف گوناگون به کار برد . كشور برزيل در عرضه گرانيت های زیبا و خاص در بازار به طور قدرتمندی خود نمايي مي كند و تقريبا زيباترين گرانيت ها به اين كشور تعلق دارند . از گرانیت های معروف دنیا می توان گرانیت آبی نروژ ، گرانیت بلک کازمیک ، گرانیت گلگسی ، گرانیت ماگما گلد ، گرانیت دلیکاتوس را نام برد ، کشور ایران نیز دارای معادن گرانیت های متنوعی است که از محبوب ترین آن ها می توان از گرانیت مروارید مشهد ، گرانیت نهبندان ، گرانیت سبز کاهویی بیرجند ، گرانیت سبز جنگلی بیرجند ، گرانیت خرم دره ، گرانیت فیروزه ای ، گرانیت گل پنبه ای همدان را نام برد . تصویری از گرانیت آبی نروژ را در زیر می بیند :

گرانیت نروژ

کاربرد سنگ گرانیت

کاربرد سنگ گرانیت در تمامی بخش‌های ساختمان از جمله راه پله ، نمای بیرون ، پارکینگ ، کف ساختمان ، آشپزخانه و . . . مورد استفاده قرار می‌گیرد . این سنگ در ابعاد پلاک ، پله ، کابینت ، فرشی و اسلب مورد فرآوری قرار می‌گیرد . کاربرد گرانیت به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شود . برای استفاده از گرانیت در داخل فضای داخلی معمولا گرانیت را به طور کامل پولیش داده اما برای ایجاد هماهنگی با رویه ی فضای بیشتر کارخانه ها در حال تولید متریال صیغلی و بدون پولیش و یا مواد با رویه بسیار سخت و بافت ضمخت هستند . در فضای داخلی هم استفاده از گرانیت در کف و بدنه به علت طول عمر بسیار بالا و مقاومت خوب در مقابل سایش قابل استفاده است . البته این مزایا برای ساختمانهای اداری و عمومی و یا در ساختمانهای خصوصی در قسمت های عمومی بیشترین تطابق را دارد . باید توجه داشت که در کاربرد گرانیت در فضاهای داخلی ، بحث گرم و سرد بودن رنگ و مسائلی از این قبیل که بسیار مورد توجه معماران و طراحان است ، مهم و تأثیرگذار است .

گرانیت

معایب سنگ گرانیت

  • وزن گرانیت بالاست و استفاده از آن در نما بار مرده بر ساختمان وارد می کند .
  • نصب این سنگ به دلیل استفاده از ملات برای چسبندگی ، زمان بر است .
  • این سنگ عایق حرارتی و صوتی نیست ، در نتیجه منجر به هدررفت انرژی در ساختمان می شود .
  • چسبندگی گرانیت به ملات در حد ایده آل نیست ، از این رو با گذشت زمان ممکن است سنگ هایی که برای نما استفاده شده اند از محل خود جدا شوند .
  • قیمت گرانیت در مقایسه با سنگ چینی و تراورتن گران تر است .

گرانیت کف

ایرانادکور با در نظر گرفتن خواست و سلیقه مشتریان ارجمند در تلاش است ، بهترین مشاور آنها در انتخاب مصالح و متریال مناسب ، کاربردی ، زیبا و به صرفه باشد . طراحی داخلی منزل ایرانی تخصص تیم ماست . با شعب ما در شیراز در تماس باشید .

نویسنده : ص. توکلی / عضو تیم تحریریه ایرانادکور

برچسب ها :

سنگگرانیتکاربرد گرانیتاوپن آشپزخانه گرانیتگرانیت کفپله گرانیتساختمان سازیسنگ ساختمانیسنگ بنادکوراسیون خاص

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه