مصالح ساختمانی

انواع سنگهای ساختمان ، سنگ تراورتن

انواع سنگهای ساختمان ، سنگ تراورتن

انواع سنگهای ساختمان ، سنگ تراورتن
تراورتن که به زبان فرانسوی TRAVERTINE نام دارد ، یکی از سنگ های آهکی است که در دسته سنگ های ساختمانی قرار می گیرد . این سنگ ، به جا مانده از از رسوبات دریاها، رود خانه ها ، چشمه ها آب گرم و یا رسوبات آب های معدنی غارها می باشد . در ادامه این نوشتار می خواهیم شما را با سنگ تراورتن بیشتر آشنا کنیم . با ما همراه باشید .

تاریخ مقاله : 1398/07/02

ایرانادکور ، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی با در نظر گرفتن خواست و سلیقه مشتری ، با بهترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن پروژه های اجرای دکوراسیون داخلی منزل را به انجام می رساند . در این مطلب از دسته مقالات سنگهای ساختمانی و کاربرد آن ها ، سنگ تراورتن را بررسی خواهیم کرد .

سنک تراورتن

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن از ته نشین شدن رسوبات آب داغ و یا سرد در غارها به وجود آمده است و درصد بالایی از ترکیبات آن شامل: کلسیم، استالاکتیت و استاگمتیت می باشند. سنگ تراورتن در برابر تغیرات آب و هوایی و باران و برف مقاوم می باشد و از لحاظ رنگ بندی متنوع نیز هست ، سنگ های تراورتن در طبیعت به رنگ های سفید ، کرم، شکلاتی، قرمز، گردویی، زرد، لیمویی، سیلور و شکلاتی خود نمایی می کنند . برای استفاده از سنگ تراورتن هیچ محدوده فضایی تعریف نشده است . تراورتن ها می توانند هم در فضاهای بیرونی ساختمان ها و هم فضاهای داخلی قابل استفاده باشند . وزن مخصوص سنگ تراورتن ۲۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب میباشد . این سنگ دارای خلل و فرج است و از لحاظ سختی نسبت به مرمریت ها نرم تر می باشد رگه بندی سنگ های تراورتن به گونه ای است که آن ها را می توان در نوع موج دار و بی موج برش و فرآوری کرد . در طی سال های گذشته استفاده از سنگ تراورتن برای نمای بیرونی ساختمان ها بسیار رایج بوده است . سنگ های تراورتن در اروپا و امریکا در کف برخی از فضاها نیز مورد استفاده قرار می گیرد و این سنگ به دلیل اینکه ساختار نرمی دارد ، برای افرادی که به دنبال سنگ های ساختمانی با ضخامت ۱ سانتیمتر و یا ۱.۵ هستند مناسب است . بلوک های روشن تراورتن که از معادن استخراج می شود دارای سرت های مختلف رنگی است. که از برخی از آن ها برای انواع نمای ساختمان بهره می برند .

سنگ تراورتن

مزایای سنگ تراورتن

مقاومت خوب، زیبایی و صیقل پذیری عالی  و دیگر مزایای سنگ تراورتن موجب شده تا استفاده از  این سنگ در نماهای ساختمانی بسیار متداول شود. از عوامل تاثیر گزار بر روی شکل گیری رنگ و طرح سنگ های تراورتن ترکیبات موجود در آن همچون آهن، کلسیم و دیگر ناخالصی ها می باشد و هرچه عناصر محلول در آب این منابع کمتر باشد، رنگ سنگ روشن‌تر خواهد بود. یکی از خواص خوب این سنگ عایق حرارتی و صوتی بودن  آن می باشد، که حفره های داخل سنگ این خاصیت را ایجاد نموده اند و یکی دیگر از مزایای حفره های موجود در سنگ تراورتن، افزایش استحکام سنگ نصب شده می باشد که با نفوذ سیمان به داخل این حفره ها چسبندگی سنگ به دیواره افزایش می یابد.حفرات موجود در سنگ تراورتن به دلیل فضای اشغال شده توسط گازهای موجود در آبهای گرم منبع رسوب گزاری می باشد که مانع ایجاد یک توده سنگ فشرده می شوند. از مزایای دیگر این سنگ :

  • سطح رویی تراورتن همواره خنک می ماند؛ بنابراین انتخابی مناسب برای استخر و حیاط در آب و هوای گرم است.
  • هم ساب پذیری زیاد سنگ تراورتن
  • رایج ترین رنگ های آن مقرون‌ به‌ صرفه هستند.
  • بافت پر منفذ آن، مانعی برای لیز خوردن است.
  • می توان به جای استفاده از ملات، سنگ را خشک کار کرد.
  • بافت لوکس تراورتن، نمایی دیدنی به همراه می آورد.
  • سنگ تراورتن دچار رنگ‌ رفتگی نمی شود.

سنگ تراورتن

معایب سنگ تراورتن

عدم یکنواخت بودن رنگ و طرح یکی از معایب سنگ تراورتن است و همچنین مقاومت پایین آن در برابر سرما. در صورت خیس بودن سنگ تراورتن و رسیدن دمای محیط به دمای انجماد، این سنگ فوری خرد می شود و به همین سبب در زمان نگهداری طولانی مدت کوپ های تراورتن در هوای سرد حتماً  آنها را می پوشانند.

سرانه تولید سنگ تراورتن کشورمان، به دلیل افزایش تقاضا، در طی سالهای اخیر افزایش یافته  که در سالهای پیش از 1381 این نوع از سنگ به عنوان سنگی ارزان قیمت شناخته می شد و در بازار داخل مورد توجه قرار نمی گرفت تا با ورود رزین به بازار و جایگزین شدن رزین به جای استفاده از بتونه و سیمان برای پر کردن تخلخلهای سطحی، استفاده ازسنگ تراورتن مورد استقبال قرار گرفت و نیز زیبایی منحصر به فرد آن همراه با قیمت مناسب باعث افزایش فروش در بازار شده است.

از معایب  سنگ تراورتن جذب آب نسبتاً بالای آن می‌باشد. این نقیصه نیز با ورود رزین به بازار و استفاده از آن در حین فرآوری و پولیش، تا حد زیادی برطرف شده است .

نکاتی در خصوص سنگ تراورتن

تراورتن ها جديدترين سنگهايي هستند كه در سطح زمين تشكيل شــده اند و به دوران چهارم زمين شناسي يعني كواترنر تعلق دارند .

شــفافيت: سنگ تراورتن غيرشــفاف است اما به صورت ورقه اي نــازك گاهي نيمه شفاف است.

جلا يا انعكاس نوراز ســطح ســنگ: سنگ تراورتن كدر تا مرواريدى و گاهي شيشه اى است.

قدرت واكنش: سنگ تراورتن دراسيد كلريدريك HCl  رقيق حل مي شود .

ســختى(در مقيــاس مــوس):سختی سنگ تراورتن بيــن 3 تــا 4 اســت، ســختي تمــام كاني هــاي پوســته زميــن در اشــل مــوس  Mohs از (1) نرم تريــن تــا (10) ســخت ترين  مشــخص شــده اســت

رنگ پودر سنگ: اغلب سنگهای تراورتن سفید رنگ هستند.

رنگ: با وجــود ناخالصي در ســنگهاي تراورتن بــه رنگهاي متفاوت ديده مي شــوند، بى رنگ، ســفيد، صورتى، قهوه اى،زرد، ليمويي، قرمز و…

چگالى يا وزن مخصوص: چگالی سنگ تراورتن 71/2 گرم بر سانتيمتر مكعب است.

گراويتی ويژه: گراوریتی سنگ تراورتن  68/1 گرم بر سانتيمتر مكعب

نقطه اشتعال: سنگ تراورتن دردماي 31 درجه ســانتيگراد (89 درجه فارنهايت) تابان و يا شعله ورمي شود

قابليت انحلال: سنگ تراورتن در آب، در دماي 20 درجه ســانتيگراد (68 درجه فارنهايت) نامحلول اما در حلال هاى آلــى مانند هيدروكربن هاى بنزن و هيدروكربن هاى كلرينه، اســتن، فتالات ها، متانول، اتانول كاملاً محلول است .

استخر

قیمت سنگ تراورتن

آنچه مرتبط با قیمت سنگ تراورتن در بازار سنگ ساختمانی ایران است مهمترین پارامتر آن است که هر چه قدر رنگ سنگ به رنگ های روشن نزدیک تر باشد قیمت آن سنگ نیز گران تر خواهد شد ، از مهمترین معادن سنگ تراورتن در ایران میتوان ، تراورتن حاجی آباد، تراورتن دره بخاری ، تراورتن آذرشهر ، تراورتن سیلور کاشان، تراورتن شکلاتی آقا محمدی و تراورتن ابیانه نام برد . از صادراتی ترین سنگ های تراورتن ایران ، تراورتن سیلور ، تراورتن قرمز آذر شهر ، تراورتن لیمویی ، تراورتن دره بخاری را می توان نام برد . پیش تر در همین سایت  در مقاله  انواع سنگ در ساختمان سازی ، سنگ دهبید به بررسی سنگ دهبید نیز پرداخته ایم .

تفاوت سنگ تراورتن و مرمریت

  • قیمت سنگ تراورتن طبیعی معمولا بیشتر از سنگ مرمریت است، اما سنگ مرمریت طبیعی دارای  قیمت بالاتری برای کفپوش است. البته هزینه ها با توجه به کیفیت سنگ متفاوت است. هر مترمربع سنگ ممکن است بین ۱۰ تا ۲۰۰ هزار تومان هزینه داشته باشد.
  • بافت مرمریت بسیار صاف است و با حالت براق به رنگ صیقلی تولید می شود. این سنگ تمایل دارد تا کمی از درخشش پر زرق و برق نیز داشته باشد.تراورتن ظاهرا متخلخل است، و به نظر می رسد طبیعی تر و دارای بافت است. با این حال، زمانی که محکم چسبانده شده، پلاک تراورتن صاف و مناسب برای کف و یا به عنوان کفپوش های حمام در نظر گرفته شود. این سنگ نسبتا نرم و جذب کننده آب است، بنابراین لازم است چند لایه رزین برای جلوگیری از نفوذ آب به سنگ استفاده شود.
  • رنگ های تراورتن به طور معمول گرم هستند و از  سفید یا کرم تا بژ، طلایی، قهوه ای و حتی قرمز می باشند.اگر چه سنگ مرمریت گاهی اوقات تک رنگ است، اغلب آن یک رنگ با رگه های دیگری از طریق آن در حال اجرا، مانند سفید با رگه های خاکستری یا سیاه و سفید است. دیگر رنگ های رایج شامل سیاه و سفید، خاکستری، صورتی، آبی یا سبز می باشند.

تراورتن و مرمر

ایرانادکور ، با هدف معرفی بهترین مصالح ساختمانی ، نوشتار فوق را به شما عزیزان تقدیم نمود ، در ادامه مقالات این سایت شما را با بقیه انواع سنگ های ساختمانی آَنا خواهیم کرد .

نویسنده : ص. توکلی / عضو تیم تحریریه ایرانادکور

برچسب ها :

انواع سنگسنگ ساختمانتراورتنسنگ نمامعایب نتراورتنمعادن تراورتنتراورتن برای استخرمعادن سنگ

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه