دکوراسیون

طراحی راه پله داخل ساختمان

طراحی راه پله داخل ساختمان

طراحی راه پله داخل ساختمان
طراحی راه پله داخل ساختمان علی رغم تصور بسیاری از افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تاثیر بسیاری در زیبایی منزل و ساختمان دارد.

تاریخ: 1399/7/15

راه‌ پله‌ها از مهم‌ترین عناصر ارتباطی در هر فضایی به حساب می‌آیند. حتی با وجود آسانسور در تمامی ساختمان‌ها، هنوز هم راه ‌پله یک عنصر ارتباطی ضروری در نظر گرفته می‌شود. طراحی راه پله داخل ساختمان نیازمند دانش فنی و زیبایی شناسی می‌باشد. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در شیراز در این نوشتار به بررسی اصول طراحی راه پله داخل ساختمان می پردازد.

طراحی راه پله داخل ساختمان 4

طراحی راه پله در داخل ساختمان

همگی ما با پله و راه پله آشنایی کامل داریم و هیچ وقت به توضیح معمارانه و ساختاری آن فکر نکردیم. در ادامه قصد داریم تا به توضیح ساختاری و عملکرد پله از دیدگاه معماری و سازنده بنا بپردازیم. راه پله در هر ساختمان با کاربری‌های متفاوت اداری، تجاری، مسکونی و ویلا دارای طرح‌ها و مدل‌های منحصر به فرد خود می‌باشد. اما هر نوع راه‌پله‌ای قطعاً دارای یک عملکرد یکسان می‌باشد و در کل راه‌پله عنصری است که ترازهای طبقاتی و ارتفاعی مختلف یک ساختمان را به شکل عمودی به یکدیگر متصل می‌کند. آشنایی با راهنمایی‌های تکنیکی کف سازی راه‌ پله از الزامات به حساب می‌آید.

طراحی راه پله داخل ساختمان 2

یکی از اصولی که در هنگام طراحی راه پله داخل ساختمان باید به آن توجه داشت، بحث نورپردازی راه پله است. راه‌ پله‌های داخل ساختمان به دلیل اینکه در فضای داخلی قرار گرفته‌اند، با هیچ منبع نور طبیعی در ارتباط نیستند. نورپردازی در راه پله‌های داخل ساختمان باید با دقت کامل طراحی شود. در حد امکان باید تلاش کرد با ایجاد روزنه و یا انواع پنجره، نور طبیعی را در طول روز وارد فضای راه پله نمود و در غیر این صورت نورپردازی مصنوعی باید به منظور روشن کردن تمام فضای راه پله انجام شود. آشنایی با انواع راه پله و موارد استفاده آن‌ها به شما در روند طراحی کمک خواهد کرد.

طراحی راه پله داخل ساختمان 1

اصول طراحی راه پله داخل ساختمان 

اگر راه پله در داخل منزل قرار داشته باشد، در آن زمان شما می‌توانید از طرح‌های مدرن و شیک و انواع مصالح چوبی یا فلزی نیز استفاده کنید. راه پله در داخل خانه همیشه با توجه به ارتفاع میان نیم طبقه یا خانه دوبلکس مشخص می‌شود، بنابراین شما باید طرح انتخابی مورد نظر خود را با توجه به تعدا پله‌ها انتخاب کنید. همچنین برای نورپردازی پله‌های داخل منزل می‌توانید از چراغ‌های کوچک ال ای دی در پایین هر پله یا گوشه استفاده کنید. همچنین انتخاب کفپوش مناسب راه پله در منزل نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

طراحی راه پله داخل ساختمان

همه راه پله‌ها در ساختمان و در داخل منزل نقش مشابهی را ایفا می‌کنند و کاربری آن‌ها یکسان است. اما عواملی مانند شکل، ظاهر، مصالح مورد استفاده و نحوه طراحی هر پله است که هر کدام را از دیگری متمایز می‌کند. انتخاب هر کدام از انواع مختلف طراحی راه پله داخل ساختمان باعث تمایز راه پله از دیگر انواع مشابه خود می‌شود. شما نیز تلاش کنید تا از طرحی خاص و منحصر به فرد برای راه پله ساختمان خود استفاده کنید. در ادامه مطالعه مقلات زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

enlightenedکف پوش برای پله در شیراز

enlightenedانواع پله و کاربرد آن

enlightenedطراحی پله برقی در شیراز

طراحی راه پله داخل ساختمان 5

ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌‌مندی از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفه‌ای و همچنین داشتن سابقه‌ای طولانی و درخشان در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل در شیراز و جنوب کشور تلاش می‌کند تا با ایده‌های شیک و متفاوت همواره طرحی خاص و منحصر به فرد را به شما همراهان گرامی ارائه دهد.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه