مقالات تخصصی معماری

ضوابط طراحی و ابعاد پارکینگ

ضوابط طراحی و ابعاد پارکینگ

ضوابط طراحی و ابعاد پارکینگ
رعایت ضوابط طراحی پارکینگ و آشنایی کامل با ابعاد پارکینگ در هر فضایی از الزامات طراحی پارکینگ به حساب می‌آید. آشنایی با این ضوابط و رعایت آن‌ها در طراحی الزامی است.

تاریخ: 1399/7/14

در هنگام طراحی پارکینگ خودرو در هر فضایی باید با ضوابط طراحی و ابعاد پارکینگ آشنایی کامل داشت، زیرا طراحی و اجرای پارکینگ در فضای باز و بسته فقط با رعایت ضوابط امکان‌پذیر می‌باشد. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در شیراز و جنوب کشور در این نوشتار به بررسی ابعاد استاندارد پارکینگ می‌پردازد.

ابعاد پارکینگ 6

معرفی پارکینگ و ضوابط طراحی

معنای لغوی پارکینگ در اصل بدین صورت است که پارکینگ وسایل نقلیه، محل توقف و نگهداری وسایل نقلیه هستند که در فضاهای باز و بسته طراحی می‌شود و متراژ فضای در نظر گرفته شده برای پارکینگ در حالت کلی بر تعداد افراد استفاده کننده از پارکینگ نیز تاثیرگذار می‌باشد. در هر پارکینگ که برای منازل مسکونی و آپارتمان‌ها طراحی می‌شود، رعایت یک سری قوانین از الزامات طراحی به حساب می‌آیند. برای مثال، امکان دسترسی به آب لوله‌کشی در کلیه پارکینگ‌ها ضروری است. رعایت اصول طراحی پارکینگ خانه در شیراز از الزامات به حساب می‌آید.

ابعاد پارکینگ 4

در پارکینگ‌هایی که به عنوان پارکینگ کوچک شناخته می‌شوند، حداقل محل توقف 3 خودرو در نظر گرفته می‌شود و به همین صورت در پارکینگ‌های متوسط حداقل 4 تا حداکثر 25 محل توقف خودرو در طراحی در نظر گرفته می‌شود. پارکینگ‌های بزرگ نیز طبعاً دارای بالای 25 محل توقف خودرو هستند. یکی از نکات مهم و اصلی در پارکینگ‌های متوسط و بزرگ سرپوشیده این است که ستون‌های فلزی و بتنی این پارکینگ‌ها باید در برابر حریق مقاوم باشند. همچنین درب پارکینگ نیز باید هوشمندانه انتخاب شود. کرکره برقی پارکینگ یکی از انتخاب خوب به حساب می‌آید.

ابعاد پارکینگ 1

ابعاد پارکینگ

در حالت کلی هنگام طراحی پارکینگ حداقل فضای خالص در نظر گرفته شده برای یک واحد پارکینگ معادل 5*2.5 متر می‌باشد. این در حالتی است که به اضای اضافه شدن هر واحد پارکینگ به تعداد قبلی، فضایی به عرض 2 متر به فضای فوق اضافه می‌شود. در حالت کلی می‌توان در نظر گرفت که حداقل عرض مفید عبور خودرو یا فضای مانور در پارکینگ باید 5 متر باشد. اما در پارکینگ‌های عمومی بزرگ حداقل عرض مفید مسیر دو طرفه (رفت و آمد) خودرو 6 متر می‌باشد. طراحی پارکینگ آپارتمان نیز دارای اصول مشابهی می‌باشد.

ابعاد پارکینگ 3

یکی دیگر از نکاتی که باید در هنگام طراحی پارکینگ در نظر داشت در اصل محل توقف خودرو افراد معلول می‌باشد. محل توقف اتومبیل افراد معلول می‌بایست در نزدیک‌ترین فاصله به درب‌های ورودی و خروجی در نظر گرفته شود و همچنین به آسانسور نیز نزدیک باشد. این محل‌ها باید به وسیله علامت در پارکینگ مشخص شوند. همچنین هنگامی که طبقات دیگر ساختمان به وسیله پله به پارکینگ قابلیت دسترسی داشته باشد، باید بین فضای پلکان و توقفگاه خودروها یک درب جداکننده وجود داشته باشد. درب پارکینگ ریلی یک گزینه مناسب برای درب پارکینگ به حساب می‌آید.

ابعاد پارکینگ2

اگر شما نیز تمایل دارید تا با اصول طراحی پارکینگ و انتخاب درب مناسب برای پارکینگ بیشتر آشنا شده و اطلاعات کاملی را در این زمینه کسب کنید، مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

enlightenedمعرفی درب‌های فرفوژه

enlightenedبهترین رنگ برای درب پارکینگ

enlightenedدرب‌های ضد سرقت آکاردئونی

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌مندی از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفه‌ای و همچنین داشتن سابقه‌ای طولانی و درخشان در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل در شیراز و جنوب کشور همواره تلاش می‌کند تا با ارائه اطلاعات دقیق و کاربردی در زمینه طراحی و اجرا به شما در روند انتخاب کمک کند.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه