نور پردازی

انواع نورپردازی در معماری

انواع نورپردازی در معماری

انواع نورپردازی در معماری
در دنیای مدرن درک پروژه های معماری بدون دخالت دادن نور و سایه روشن های آن تقریبا غیر ممکن است. در این مقاله از ایرانا دکور در کنار شما به بررسی نقش نور پردازی در معماری می پردازیم.

تاریخ مقاله : 1399/11/19

در دنیای مدرن درک پروژه های معماری بدون دخالت دادن نور و سایه روشن های آن تقریبا غیر ممکن است ، در این مقاله از ایرانا دکور در کنار شما به بررسی نقش نور پردازی در معماری می پردازیم.

ایرانادکور، مرجع دکوراسیون داخلی در جنوب کشور این مقاله را به شما تقدیم می کند. پیشتر در همین سایت اهمیت نور در دکوراسیون داخلی را مورد بحث قرار داده ایم امروز می خواهیم بیشتر درخصوص نور و انواع نورپردازی در ساختمان با شما سخن بگوییم.

انواع نورپردازی

با پیشرفت معماری به تدریج دانش این شاخه از علوم با هنر و تکنولوژی به گونه ای عجین شد که امروزه دخالت ندادن هنر و تکنولوژی در معماری باعث زیان رساندن به آن می گردد.

نمای ساختمان ، محوطه سازی و دکوراسیون داخلی با دخالت عنصر نور میتواند به شدت ارتقا یابد. با ما در بررسی چگونه دخالت دادن نور پردازی در معماری همراه شوید.

انواع نورپردازی

نورپردازی نما

زندگی شلوغ و ماشینی باعث شده حضور در ساعات شب در جامعه و فعالیت های روزمره اجتناب ناپذیر شود. در این میان نورپردازی نمای ساختمان ها جزئی جدایی ناپذیر ازمنظر شهری گردیده است.

نورپردازی نما به دو گونه طراحی می گردد. یکی همزمان با ایده های طراحی بنا و دیگری پس از طراحی برای شاخص سازی نما.

در ساختمان های مختلف بسته به نوع معماری نما و کاربری ساختمان طراحی نورپردازی فرق می کند وبهترین راه برای انتخاب گزینه مناسب یاری جستن از کارشناسان متبحر و باتجربه در این زمینه است.

انواع نورپردازی

برای تاکید برنمایش خط بام ساختمان ودر نتیجه نمایش حجم ساختمان ، ریتم های افقی و عمودی نما،پنجره های مهم ساختمان ، ورودی ها جهت امنیت و زیبایی،نمایش صحیح ستون ها از پایین به بالا،به صورت خاص از طراحی نورپردازی نما استفاده می شود.

در طراحی نور نما باید از آلودگی نوری همسایگان اجتناب کرد ، استفاده از ویژگی های فنی نور در کاربری های مختلف انتخابهای هوشمندانه ای را نیازمند است که جز در سایه تجربه این امر محقق نمی گردد.

انواع نورپردازی

نورپردازی داخلی

با  شروع ساخت یک ساختمان برقکار ساختمان متناسب با فضاها و نیازی که احساس میکند با بهره گیری از دانش و تجربه به طراحی نورپردازی فضای داخلی می پردازد. استفاده از نورهای مخفی در نور پردازی داخلی ساختمان امروزه بسیار رایج است. در یک خانه تمام فضاهای داخلی با اهمیت هستند.

انواع نورپردازی

نورپردازی نشیمن

اتاق نشیمن اجتماعی ترین فضای داخلی خانه است.یک منبع پایین تاب مخفی میتواند یک مبلمان یا یک تابلو روی دیوار را پرجلوه کند. منابع کف کوب نقطه ای نیز می تواند همین نقش را برای میزها ایفا نماید. قبل از چینش اثاثیه اصولا باید به طراحی چیدمان و نقاط تمرکز اندیشید. یک منبع بالاتاب در یک گوشه می تواند فضا را بزرگتر کرده به زیبایی نشیمن بیفزاید.

انواع نورپردازی

نور پردازی سایر فضاها

در حمام ها و سرویس های بهداشتی عموما نور مخفی ها در محل اتصال سقف و دیوار استفاده می شود.همچنین پشت آینه ها و دیگر تجهیزات نیز استفاده می شود ، برای راه پله ها میتوان دست اندازهایی از جنس نور مخفی درست کرد که این کار با ایجاد شکافهایی در دل دیوارهای بغل راه پله امکان پذیر میگردد.

برای راهروهایی که فاقد منبع روشنایی هستند نور مخفی می تواند بسیار مناسب باشد.

نورپردازی اتاق خواب در ایجاد حس آرامش بسیارموثر است.استفاده از ریسه های ال ای دی میتواند این حس را القا کند.استفاده از لامپ های مخفی بهترین راه برای رسیدن به طراحی جذاب اتاق خواب است.تمرکز نورها میتواند روی دکوراسیون اتاق خواب بیشتر متمرکز باشد.

انواع نورپردازی

نورپردازی اتاق 

برای اتاق خواب کودکان نیاز است فضایی ایجاد کرد که در عین کودکانه بودن شاد و پرانرژی باشد. برای اتاق کودک استفاده از چندین منبع نور پیشنهاد می گردد.نور در شب نه زیاد روشن و نه زیاد تاریک باشد تا هم کودک بتواند استراحت کند و هم احساس امنیت کند.

به هر حال صرف دانستن اصول نورپردازی هرگز به تنهایی کافی نیست و دانش تجربه و البته هنر کارشناسان این مقوله را می طلبد. همکاران ما در ایرانا دکور آماده اند تا بهترین مشاوره و اجرا را برای شما فراهم نمایند.

مقالات زیر را بخوانید : 

enlightenedانواع لایه های نورپردازی در طراحی داخلی

enlightenedاجرای نورپردازی مناسب در خانه

enlightenedلوسترهای زیبا

سخن پایان ایرانادکور

در اتاق خواب نور کم، در پذیرایی نور شدید و روشن و در حمام و سرویس بهداشتی از نورهای سفید و آبی استفاده کنید. این ها دانسته های کارشناسانه یک دکوراتور است که می تواند براحتی فضای شما را دگرگون کند، برای اجرای زیباترین دکوراسیون داخلی در شیراز و جنوب ایران با ما در تماس باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید. ما انواع نورپردازی در ساختمان را به بهترین شکل برایتان اجرا خواهیم کرد.

نویسنده : ص.توکلی / عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه