مقالات تخصصی معماری

انتخاب زیباترین پرده برای خانه

انتخاب زیباترین پرده برای خانه

انتخاب زیباترین پرده برای خانه
پرده ، جلوه گاه زیبایی هر خانه است . لباس فاخر پنجره هاست و نمایشی از سلیقه صاحب خانه . زیباترین و مهم ترین قسمت در هر خانه ، سالن پذیرایی است . یکی از مهمترین ارکان هر سالن ، پرده آن است . پرده می تواند روی چیدمان سایر وسایل نقش به سزایی داشته باشد . گاهی پرده سالن آنقدر زیباست که می خواهیم رو به رویش چیزی نباشد و گاهی سعی در پنهان کردن آن با چیدن یک دست میز و صندلی ناهار خوری جلو آن داریم . انتخاب زیباترین پرده برای خانه ربط به هنر دکوراسیون داخلی و سلیقه خوب شما دارد . در این نوشتار سعی داریم نکات جالبی در این خصوص بیان کنیم . تا پایان همراه ما باشید .

تاریخ مقاله : 1398/04/12

enlightenedشرکت طراحی مهندسی ایرانا دکور ، با در اختیار داشتن علم و هنر معماری و سالها تجربه بهترین مشاور شما در انتخاب زیباترین پرده برای خانه است . برای دیدن نمونه کارها و یا خلق ایده های نو با ما همراه باشید .

هدف از نصب پرده

پنجره ها یکی از ارکان هر ساختمانی است که وظیفه نور دهی ، تهویه هوا  ، دیدن فضای بیرون و البته حس دلبازی و زیبایی را به عهده دارند . هنگامیکه ما جلو پنجره ای ، پرده نصب می کنیم  ، چند هدف را معمولا دنبال می کنیم . گاهی منظورمان جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید به داخل منزل است . و می خواهیم نور را لطیف تر و ملایم تر داشته باشیم . گاهی ، هدف از خریداری و نصب پرده ، جلوگیری از دیده شدن از بیرون است . خصوصا در ساختمان هایی که بر روی کوچه و خیابان هستند یا مشرف دارند و یا به هر نحوی از بیرون ، می توان درون خانه را دید ، برای آسایش اعضای خانواده و راحتی بیشتر به نصب پرده اقدام می کنیم . اما برخی مواقع نه از بیرون دیده می شویم و نه نور خورشید آزارمان داده ، هدف ، تنها و تنها زیبایی است . می خواهیم با انتخاب زیباترین پرده برای خانه ، محیطی هر چه رویایی تر و جذاب تر داشته باشیم . در هر یک از این انتخاب ها ، نوع ، جنس ، رنگ و حتی مدل پرده متفاوت و گوناگون خواهد بود . پرده ای که در مقابل خورشید قد علم می کند قطعا جنسی ضخیم و رنگی تیره دارد و پرده ایکه برای دیده نشدن بکار رفته حتما آستری خواهد داشت . اما پرده ای که برای زیبایی است باید هنرمندانه انتخاب و به دقت نصب شود .

پرده سالن

اصول اصلی انتخاب پرده سالن

هر سالن 5 رکن اصلی دارد : دیوارها ، کف ، سقف ، مبلمان و پرده . هنگام طراحی دکوراسیون داخلی سالن باید به تک تک این اجزا بخوبی فکر کنیم و با بودجه ای که در اختیار داریم بهترین انتخاب را داشته باشیم . چراکه پشیمانی در هر یک باعث هدر رفتن مبالغ زیادی پول و زمان خواهد بود . برای داشتن دکوراسیونی زیبا بهتر است تاکید ما بر یکی از این عناصر باشد . مثلا اگر تاکید ما بر مبلمان است بهتر است بقیه عناصر را کم تر و خنثی تر جلوه دهیم . مثلا هنگامیکه از یک مبلمان با رنگ تند استفاده کردیم بهتر است پرده را روشن در نظر بگیریم تا مبلمان جلوه خود را حفظ نماید . در زیر نکاتی برای انتخاب زیباترین پرده در خانه را ارائه می دهیم :

  • برای پرده سالن ، چنانچه چیزی مانع رسیدن پرده به زمین نیست ، ( مثل شوفاژ های زیر پنجره ) بهتر است پرده را تا زمین ادامه دهیم . حتی اگر پنجره ها نیمه هستند . پرده های بلند و افراشته به سالن شکوه می بخشند و بسیار زیبا هستند .
  • اگر پنجره ها بقدری بزرگ است ، که پرده بیش از حد به چشم می آید ، بهتر است از رنگ دیوار برای پرده استفاده کنیم تا این بزرگی زیادی را بپوشانیم .
  • چنانچه مبلمان ما گلدار و شلوغ است بهتر است از پرده ساده و اگر مبلمان ما ساده است از پرده گلدار و طرح دار و شلوغ استفده کرد . فضایی که مبل راه راه و پرده گل گلی دارد بسیار آشفته و خسته کننده و بی نظم به نظر خواهد رسید ، حتی اگر هارمونی رنگ حفظ شود .

پرده رنگی رنگی

  • برای سالن پذیرایی اگر پنجره سالن کوچک است یا حتی پنجره ندارید ، می توانید پرده را بر روی دیوار ادامه دهید یا حتی پرده بدون پنجره داشته باشید . چه کسی در مهمانی پشت پرده را چک خواهد کرد؟
  • بهتر است پرده از نزدیکترین نقطه به سقف آغاز شده و تا نزدیک ترین نقطه به کف ادامه یابد فضاهای بالا و پایین پرده بشدت از زیبایی و ابهت پرده خواهد کاست .
  • برای سالن ، معمولا از جنس های مخمل و یا حریر و ابریشم و طرح های بسیار رسمی باید استفاده کرد .
  • اگر در سالن پذیرایی دو پنجره به فاصله کم دارید ، واقعا بهتر است از یک پرده بر روی هر دو آنها استفاده کنید . تکه تکه کردن پرده فضا را کوچک و ناموزون جلوه خواهد داد . در دکوراسیون داخلی اتاق پذیرایی بزرگ پرده ها نقش خاصی دارند . پس بیشتر دقت کنید .
  • اگر پرده ها بسیار بزرگ هستند سعی کنید آنرا از وسط نصف کنید اما پرده های یک تکه همیشه منظم تر و زیباتر هستند . پس اگر پرده به اندازه ای بزرگ نیست که نتوان آنرا براحتی کنار زد ، و مجبور نیستیم آنرا از وسط نصف کنیم . پرده سرتاسری یک تکه انتخاب عاقلانه تری است .

روش صحیح  انتخاب پرده های اتاق

اتاق ها مکان های خصوص تری برای ما هستند . جاییکه قرار است در آن ، ساعات بیشتری صرف کنیم و به آرامش برسیم . انتخاب زیباترین پرده برای خانه در اتاق ها هم مهم است .

  • در اتاق معمولا با توجه به سن و جنسیت صاحب اتاق پرده را انتخاب می کنیم . پرده اتاق نوزادی از رنگها ملیح و احتمالا از جنس های شیشه ای انتخاب می شوند . در صورتیکه پرده اتاق یک پسر نوجوان ممکن است شید باشد که طرحی از تیم فوتبال مورد علاقه اش بر روی آن نقش بسته است . در دکوراسیون اتاق کودک ، میتوان طرح ها و رنگهای متنوع تری بکار برد ، از شخصیت های کارتونی گرفته تا پرده های گلدوزی شده ، راه راه و گل گلی .
  • جنس پرده های اتاق ها معمولا کتان یا حریر های ارزان تر و یا اگر دید بر روی اتاق وجود دارد  از جنس های ضخیم تر انتخاب می شود .
  • پرده اتاق می تواند از نوع عمودی یا افقی ، شید ، کرکره ای و یا پارچه ای باشد .
  • برای اتاق ها از جنس های با دوام استفاده کنید چراکه احتمالا بیشتر باز و بسته می شوند .
  • داشتن اتاق های آفتابگیر با تهویه مناسب ، نیاز هر شخصی است . پس حتی المقدور در اتاق ها از پرده های ضخیم و آستر دار استفاده نکنید تا نور خورشید را از دست ندهید .
  • اگر در مناطق سرد سیر زندگی می کنید ، انتخاب جنس پارچه پرده مهمتر می شود . چراکه خود پرده می تواند مانع از بیرون رفتن هوای گرم داخل باشد . دراین مناطق می توان از جنس های ضخیم و روشن بهره برد تا هم نور را از دست ندهیم و هم انرژی را . برعکس جنسهای کتانی و پنبه ای اتاق را خنک نگه میدارد و مخصوص مناطق گرم است .

پرده های سایر نقاط خانه

به جز سالن و اتاق ها ما برای آشپزخانه ، حمام و دستشویی هم ممکن است پرده بزنیم . قطعا پرده حمام و دستشویی از جنسهای مقاوم در برابر رطوبت و حتی پلاستیکی هستند . اما پرده آشپز خانه ، چنانچه از سالن دیده شود باید با پرده سالن همخوانی داشته باشد و دو رنگ و طرح مجزا را نمی توان بکار برد چرا که فضا را شکسته و کوچک جلوه می دهد .

 برای پرده آشپزخانه بهتر است از جنسهایی که چربی و دوده را به خود نمیگیرد مثل پارچه های نانو استفاده کنیم و در هنگام نصب هم آنرا ترجیحا دور از هود قرار دهیم . همچنین باید بسیار مراقب بود چنانچه پنجره باز است ، جریان هوا پرده را به سمت اجاق گاز هدایت نکند ، متاسفانه یکی از بیشترین دلایل آتش سوزی در آشپزخانه ها دقیقا همین مورد است که خسارات بسیاری را به بار آورده است . جدید ترین مدل های پرده آشپزخانه پیش تر درهمین سایت بررسی شده است . برای آشپزخانه بهتر است پرده ها تا پایین پنجره ادامه نیابد حتی می تواند در جایی در دو سوم انتهایی پنجره تمام شود .

پرده آشپزخانه

انتخاب رنگ پرده

انتخاب رنگ در طراحی داخلی بسیار با اهمیت است . رنگ پرده هم از این قاعده مستثنی نیست .

  رنگ قهوه ای روشن پرده باعث ایجاد یک فضای دلپذیر می­شوند . تقریب با همه چیز ست می شود . رنگ قهوه‌ای همچنین به تمرکز حواس کمک می­‌کند ، ولی به یک زمینۀ داخلی روشن نیاز دارد تا اتاق کسل کننده نباشد .

پرده های بنفش یک  رنگ نور صورتی کم رنگی را ایجاد می­کند که دارای اثری آرامش بخش است . این رنگ ، اتاق را زنده‌تر می­کند ، بنابراین انرژی بیشتری را منتقل خواهد ­کرد . اگر مبلمان شما هم بنفش است پرده را تیره تر انتخاب نمایید . این یک قاعده کلی است که پرده اگر قرار است با رنگ وسایل دیگر هماهنگ شود بهتر است تیره تر انتخاب شود .

صورتی باعث سرزندگی و احساسات عاشقانه می­‌شود . همچنین تأثیر خوبی بر روابط عاطفی دارند ، بنابراین پرده­‌های صورت رنگ معمولا برای اتاق ها مناسبترند .

زرد و نارنجی ، حس گرما و دوستی و هیجان به فضا میدهد . هنگامیکه پرده ای گلهای زرد و نارنجی دارد دوست داریم دور هم جمع شویم و بخندیم و خوش بگذرانیم .

رنگ آبی ، جزو رنگهای سرد است و فضا را کمی آرام تر و ملایم تر می کند .

پرده های سبز معمولا مخصوصا برای سالن های کنفرانس و جاهای رسمی تر استفاده می شود . به ویژه پرده های سبز مخملی . این قاعده در خصوص زرشکی هم صادق است . که فضا را رسمی و با شکوه می کند .

اگر از پرده ایکه هم اکنون آویزان است خسته و دلزده شده اید ، شاید حتی نیاز نباشد با هزینه زیاد آنرا تعویض کنید . گاهی می توان با افزودن گلدوزی ، تکه دوزی ، اضافه کردن ردیف های پولک و سکه ، دوختن حاشیه های زیبا ، والان های رنگی و کارهای خلاقانه ای ازین دست ، به جلوه زیبا تری رسید و لذت برد .

برای داشتن پرده ای مجلل و زیبا با کمترین هزینه ، با گروه معماری ایرانا دکور در ارتباط باشید . ما بهترین ها را لایق شما می دانیم .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

برچسب ها :

انتخاب زیباترین پرده برای خانهپردهانتخاب پردهپرده سالنپرده اتاقپرده آشپزخانهطرح پردهپرده های گلدار

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه