نور پردازی

اجرای نورپردازی ساختمان

اجرای نورپردازی ساختمان

اجرای نورپردازی ساختمان
اجرای نورپردازی ساختمان به روشی صحیح و اصولی در دکور داخلی و نمای خارجی ساختمان بسیار تاثیرگذار است. نورپردازی ساختمان شامل نورپردازی داخلی و خارجی می‌شود.

تاریخ: 1399/12/25

نورپردازی هر ساختمان از مهم‌ترین بخش‌ها در دکوراسیون فضای داخلی و نمای بیرونی ساختمان به حساب می‌آید. این نورپردازی در اصل نقش مهمی را در ساختمان ایفا می‌کند و به گونه‌ای در اصل معرف کاربری و کاربرد ساختمان می‌باشد. به همین دلیل باید نورپردازی ساختمان را بسیار جدی تلقی کرد و همواره از بهترین و خاص‌ترین ایده‌ها در این مسیر بهره برد. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در این مقاله به بررسی اصول اجرای نورپردازی ساختمان می‌پردازد.

اجرای نورپردازی ساختمان 3

نورپردازی طبیعی در ساختمان

امروزه با توجه به محدودیت فضای شهری، نور گیری طبیعی در بحث نور پردازی بنا نقش کمتری را ایفا می‌کند. با وجود این، به دلايل فراوانی از قبیل مسائل اقتصادی و بهداشت محیط، همواره طراحان در جهت استفاده از نور طبیعی، بسیار تلاش می‌کنند. یک روش متداول به منظور تامین نور طبیعی ساختمان، روش نورگیری از بالا می‌باشد. این روش با توجه به این که جهت ساختمان و ساختمانهای مجاور اثر چندانی بر آن نمی‌گذارد، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. نورگیری از بالا، روشی جهت رساندن روشنایی روز به عمق فضاهای داخلی ساختمان یک طبقه و همچنین طبقات بالایی ساختمانهای چندین طبقه است.

اجرای نورپردازی ساختمان

نورپردازی مصنوعی در ساختمان

از آنجایی که بشر به نور بیشتری نسبت به نور طبیعی نیاز دارد، استفاده از نور مصنوعی را در منازل و اماکن عمومی آغاز کرده است. یک مهندسی معمار وظیفه ارائه طرحهای اصلی نور پردازی و اجرای جانمایی تجهیزات نورپردازی در ساختمان را بر عهده دارد. یکی از موارد مهم در نورپردازی، شناخت تجهیزات نور و ویژگیهای مربوط به آنها می‌باشد که این امر، نحوه استفاده‌ی صحیح و کارآمد از منابع را به دنبال دارد. از جمله خصوصیات منابع نور عبارتند از: نوع لامپ، طول موج ساطع شده، رنگ، نحوه پخش نور و مباحث اقتصادی. انتخاب نورپردازی مناسب خانه فقط به کمک این عوامل صورت می‌پذیرد.

اجرای نورپردازی ساختمان 4

در ادامه این مطلب قصد داریم تا به معرفی انواع لایه‌های نورپردازی مصنوعی در دکوراسیون داخلی بپردازیم. اصل لایه بندی (The Principle of Layering)، در اصل یک چارچوب را به منظور فهم و دست یابی به ترکیب بندی مناسب در طراحی نور پردازی دکوراسیون داخلی فراهم می‌آورد. لایه‌های نور پردازی، مانند لایه‌های لباس، برای پدید آوردن یک ترکیب با یکدیگر همکاری می‌کنند؛ به عنوان مثال: لوستری که در یک اتاق پذیرایی نصب شده است، تنها یک لایه از نور پردازی اتاق را پدید می‌آورد. لایه‌های نورپردازی شامل لایه‌ی محیطی، لایه وظیفه‌ای و لایه کانونی می‌شود.

نورپردازی در پذیرایی

نورپردازی داخلی ساختمان

یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار ساختمان در دکوراسیون داخلی کل فضای ساختمان در اصل ورودی منزل می‌باشد. همگی ما اطلاع داریم که قضاوت در مورد دیگران، همیشه در همان لحظات اول صورت می‌پذیرد! در مورد یک خانه نیز به همین شکل می‌باشد. افراد با دیدن ورودی منزل و حسی که از آن دریافت می‌کنند، قضاوت‌های اولیه در مورد خانه و دکوراسیون داخلی آن را انجام می‌دهند. رنگ دیوارها و سقف در محل ورودی نباید تیره باشد؛ تا بتوانند انعکاس نور را به خوبی انتقال دهد. اگر در جلوی ورودی خانه خود چند پلکان دارید، می‌توانید با نورپردازی مناسب و باشکوه آن فضا را بزرگتر و زیباتر جلوه دهید.

نورپردازی نما و فضای خارجی ساختمان

یک ساختمان در شب و در هنگام تاریکی، فقط از طریق نورپردازی مخاطب را به سوی خود جلب می‌کند. نورپردازی یکی از مهم‌ترین عواملی است که در کنار طراحی نما و انتخاب مصالح مناسب می‌تواند به نمای ساختمان جلوه‌ای متفاوت ببخشد. در شب هنگام فقط از سبک نورپردازی و مدل طراحی نمای ساختمان می‌توان یک ساختمان اداری، تجاری یا مسکونی را تشخیص داد. آشنایی با اصول نورپردازی نمای ساختمان به شما در این روند کمک خواهد کرد.

اجرای انواع نورپردازی در ساختمان 2

نورپردازی باغ و محوطه ساختمان

اگر یک محوطه سبز و یا باغ دارای نورپردازی مناسب در فضا نباشد، علاوه بر اینکه محیط بسیار ترسناک جلوه می‌کند، قطعاً تاثیرپذیری شما از محیط و میزان لذت بردن شما از فضای سبز نیز به شدت کم می‌شود. در هنگام طراحی و اجرای نورپردازی باغ و یا محوطه سبز باید توجه داشت که نورپردازی تنها به عنوان یک عامل زیباسازی در فضای سبز و محوطه در نظر گرفته نمی‌شود. نورپردازی صحیح و مناسب در تمامی قسمت‌های باغ و فضای سبز باعث می‌شود تا افراد امنیت بیشتری را احساس کنند و حتی می‌توان به کمک یک نورپردازی صحیح و اصولی در تمام مدت شب از آن فضا بهره برد. در ادامه نیز مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

enlightenedنور مخفی سقف آشپزخانه

enlightenedانواع نورپردازی در ساختمان

enlightenedنور در دکوراسیون داخلی

اجرای نورپردازی باغ و محوطه 6

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در شیراز و جنوب کشور با بهره‌مندی از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفه‌ای و همچنین داشتن سابقه‌ای طولانی و درخشان در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی ساختمان و همچنین طراحی و اجرای نورپردازی ساختمان در شیراز و جنوب کشور همواره تلاش می‌کند تا برترین و خاص‌ترین خدمات را به شما مشتریان گرامی ارائه دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاورین ایرانادکور تماس حاصل فرمایید.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه