مصالح ساختمانی

اشکال خاص شیشه در طراحی باغ ویلا

اشکال خاص شیشه در طراحی باغ ویلا

اشکال خاص شیشه در طراحی باغ ویلا
شیشه کاربردهای بسیاری در طراحی و ساخت و ساز دارد. از شیشه هم در صنایع ظریف و ساخت لوازم تزئینی و هم در ساخت و ساز و ساختمان سازی استفاده بسیار می‌شود.

تاریخ: 1398/10/1

قدمت تولید شیشه به زمان‌های قدیم و به زمان سرد شدن پوسته جامد زمین باز می‌گردد. هنگامی که مواد مذاب آتشفشانی از دهانه کوه‌ها خارج می‌شوند، اگر به سرعت سرد گردند تبدیل به شیشه می‌شوند. بعد از کشف این ماده، انسان به تدریج به دنبال راهی برای استفاده از این ماده گشت. بعد از فرم و شکل دادن به شیشه اولین بار توسط فنقی‌ها در سال 1700 قبل از میلاد، کاربرد گسترده شیشه در زندگی انسان نیز آغاز شد. شیشه را برای کاربردهای خاص به اشکال مختلفی می‌سازند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با داشتن سابقه‌ای درخشان و بی‌نظیر در محوطه‌سازی باغ و ویلا در شیراز همواره آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می‌باشد.

انواع شیشه خاص

1. الیاف شیشه (تار شیشه) _ Glass Fiber

به منظور تولید الیاف شیشه، در ابتدا شیشه مذاب را از سوراخ‌های ریزی به قطر یک میلیمتر و کمتر عبور می‌دهند تا به شکل رشته‌های نازک درآید. بعد از این مرحله و هنگام بیرون آمدن این رشته‌ها، آن‌ها را با فشار هوا سرد می‌کنند و سپس روی قرقره چرخنده می‌پیچیند. الیاف شیشه به دست آمده در اصل از مقاومت کششی و قابلیت شکل‌پذیری بالایی برخوردارند و نکته جالب این است که در برابر خوردگی نیز حتی مقاوم هستند. این الیاف با توجه به نوع و میزان مقاومتشان کاربردهای مختلفی دارند، از جمله: ساخت مواد مرکب (کامپوزیت‌ها)، لاستیک‌ها، بتن الیافی، بافتن پارچه‌های زینتی نظیر پرده و دیگر کارهای زینتی نیز استفاده دارد. شیشه سکوریت در صنعت ساختمان‌سازی نیز بسیار پرکاربرد است.

الیاف شیشه

2. کف شیشه (شیشه اسفنجی)_ Foaed Glass

برخی مواد نظیر گرافیت (کربن) بر اثر حرارت، گاز تولید می‌کنند. اگر گرد این مواد مانند گرافیت را با گرد شیشه مخلوط کنیم، داخل قالب ریخته و حرارت دهیم، آنگاه مخلوط حاصل گاز تولید می‌کند. این گاز تولید شده به حدی است که مخلوط کف کرده و کل قالب را پر می‌کند. از این محصول به عنوان عایق حرارتی یا صوتی استفاده می‌شود. می‌توان روی قطعات کف شیشه را با روکش‌های پلاستیکی، فلزی و یا سرامیکی پوشاند و از آن‌ها در نماسازی استفاده کرد. کاربرد شیشه در معماری به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید آن‌ها را شناخت.

شیشه اسفنجی

3. شیشه محلول در آب (آب شیشه) _ Water Glass

آب شیشه مایعی شفاف و لزج است که پس از سخت شدن، بی‌رنگ و شیشه گون می‌شود. خواص اصلی این ماده چسبندگی و مقاومت در برابر آتش است. بنابراین، از این ماده به صورت اندود برای مقاوم کردن مصالح در برابر آتش و هوا استفاده می‌شود. آب شیشه پس از سخت شدن، در برابر نفوذ رطوبت نیز مقاوم می‌شود و می‌توان از آن در ساخت ملات‌ها نیز استفاده کرد. دیگر کاربردهای این محصول عبارتند از: تهیه رنگ‌های نسوز، ماستیک‌های ضد حرارت، اندود کردن چوب و آب‌بندی کردن سطح خارجی رنگ‌های آهکی.

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌گیری از دانش و تخصص طراحان حرفه‌ای با شناخت انواع شیشه و کاربرد آن‌ها همواره آماده ارائه بهترین خدمات به شما عزیزان در زمینه طراحی و اجرای محوطه‌سازی باغ و ویلا می‌باشد.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه