نور پردازی

نورپردازی مکان‌های اداری و عمومی

نورپردازی مکان‌های اداری و عمومی

نورپردازی مکان‌های اداری و عمومی
نورپردازی هر محیط خاص از جمله محیط‌های اداری، دفاتر کاری و فضاهای سبز دارای قواعد و اصول مخصوص به خود می‌باشند. با رعایت این اصول نورپردازی می‌توان زیبایی خاصی را به فضا بخشید.

تاریخ: 1398/9/26

نورپردازی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در طراحی داخلی هر ساختمان می‌باشد و در طراحی هر فضا باید علاوه بر دیگر مسایل طراحی، به نورپردازی نیز اهمیت بسیار داد. در محیط‌های عمومی و اداری که رفت و آمد افراد بسیار زیاد است و کاربران متفاوتی نیز دارد، نورپردازی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. نور در دکوراسیون داخلی نقش موثری را ایفا می‌کند و باید به آن بسیار اهمیت داد. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌مندی از دانش و تخصص معماران حرفه‌ای و سابقه‌ای درخشان و طولانی در نورپردازی منازل مسکونی و دفاتر اداری همواره آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

نورپردازی محیط عمومی

نورپردازی عمومی (محیط اداری و مکان‌های عمومی)

نورپردازی محیط‌های اداری

نورپردازی محیط‌های اداری قوانین خاص و متفاوتی را می‌طلبند و با نورپردازی محیط‌های مسکونی متفاوت است. نکته مهم و حائز اهمیت این است که از آنجایی که تمام فعالیت‌های اداری در روز انجام می‌پذیرند، روشنایی مصنوعی فقط جنبه مکمل دارد و بیشتر نور اصلی برای انجام فعالیت‌ها را همان نور روز تامین می‌کند. در ساختمان‌های اداری که عرض ساختمان زیاد است، اغلب بخش‌های مرکزی ساختمان از نور طبیعی مستقیم و کافی برخوردار نیستند، در این حالت در بخش‌های مرکزی ساختمان نور مصنوعی اولویت دارد. حال باید به این نکته هم دقت داشت که نور طبیعی در تمام طول روز کاربرد ندارد و در مکان‌ها و دفاتر کاری نزدیک به پنجره چنانچه پنجره رو به جنوب، غرب یا شرق باشد، اجتناب از خیرگی چشم با استفاده از انواع وسایل شکست یا کاهش نور مستقیم اهمیت می‌یابد. اجرای نورپردازی مناسب در خانه نیز بسیار اهمیت دارد.

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

علاوه بر مطالب ذکر شده در خصوص نورپردازی داخلی ساختمان، نمای بیرونی ساختمان‌های اداری نیز به لحاظ نورپردازی بسیار مهم هستند. چراغ‌ها و نورپردازی بنا باید با توجه به فرم معماری بنا و نمای بیرونی آن انتخاب و طراحی شوند. اگر نمای ساختمان در خیابان‌ها و معابر عمومی قرار بگیرد، بخش پایینی نما می‌تواند نورپردازی قوی‌تری در مقایسه با قسمت‌های بالایی نما داشته باشد. البته این امر بیشتر در مورد ساختمان‌های مرتفع اداری صدق می‌کند.

نورپردازی مکان‌های عمومی

همان‌طور که طراحی بخش‌های مختلف واحد مسکونی نیازمند نورپردازی ویژه‌ای هستند، نورپردازی محیط‌های عمومی هم قواعد و قوانین ویژه و مخصوص به خود را دارند و استانداردهایی جدا از محیط‌های خصوصی و مسکونی می‌طلبد. در ادامه به بررسی نورپردازی فضاهای سبز می‌پردازیم.

نورپردازی فضاهای سبز به دلیل اینکه یکی از محبوب‌ترین فضاهای عمومی در میان مردم محسوب می‌شوند و تردد در این فضاها بالا است، بسیار اهمیت دارد. نورچردازی حجم‌های توده‌ای از قبیل بته‌زار و گیاهان می‌توانند در برقراری ویژگی‌های بصری عمومی تاثیرگذار باشند. باید توجه داشت که گل، چمن، درخت و گیاهان مختلف به رنگ‌های گوناگون خودنمایی می‌کنند و هرکدام از آن‌ها در روشنایی بخصوص جلوه متفاوتی دارند. درختان به عنوان عنصر اصلی و حاکم بر فضای سبز می‌توانند از نورپردازی ویژه و خاصی برخوردار باشند و جلوه متفاوتی را به فضا ببخشند. مقاله عوامل موثر در طراحی روف‌گاردن اطلاعات خوبی را در این زمینه در اختیارتان قرار می‌دهد.

نورپردازی فضای سبز

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌گیری از سابقه‌ای طولانی و درخشان در طراحی و اجرای محوطه‌سازی در شیراز همواره آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می‌باشد. برای ثبت سفارش می‌توانید با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه