مصالح ساختمانی

فرآورده های چوب ، MDF و کاربرد های آن

فرآورده های چوب ، MDF و کاربرد های آن

فرآورده های چوب ، MDF و کاربرد های آن
چوب انواع مختلفی دارد و هر کدام از فرآورده‌های چوبی با توجه به ویژگی‌های خاص خود در مکان‌های متفاوتی از آن استفاده می‌شود. ما باید با شناخت انواع مختلف چوب و کاربرد آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

تاریخ: 1398/9/25

چوب یکی از مصالح پرکاربرد در زندگی انسان‌ها است. از چوب و فرآورده‌های چوبی تقریباً در تمامی صنعت‌ها و کارخانه‌ها و به منظورهای مختلف استفاده می‌شود. از لوازم دکوری و تزیینی چوبی در منازل گرفته تا ساخت قالب‌های بتنی چوبی همگی از چوب استفاده می‌کنند. در مقاله انواع چوب و کاربرد آن به معرفی انواع چوب و کاربرد آن‌ها در ساختمان و ساخت لوازم دکوری و مبلمان پرداختیم.  فرآورده‌های چوبی بسیار زیاد هستند که ما در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌گیری از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفه‌ای در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی در شیراز همواره آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. با ما همراه باشید.

1. لترون و ملامینه

لترون در اصل ترکیبی از تخته‌های چند لایه چوب است که همین تخته‌ها از چوب نرم یا ضایعات خورد شده و تراشه‌های کارخانه‌های چوب‌بری حاصل می‌شوند. بر روی لترون معمولاً روکشی وجود ندارد و یا از روکش‌های کاغذی بر روی آن استفاده می‌کنند. یکی از مزایای لترون این است که نسبت به ام دی اف ارزان‌تر است.

ملامینه

در بعضی از موارد روی لترون را روکش‌های ملامینه مانند ام دی اف می‌کشند، که در اصطلاح به این نوع از لترون، ملامینه گفته می‌شود. تنوع طرح و رنگ لترون از ملامینه کمتر است و ملامینه در برابر خط و خش نسبت به لترون نیز مقاوم‌تر می‌باشد. ملامینه ضدخش یکی از این نوع ملامینه‌ها می‌باشد که در اصل نوعی روکش ضدخش و مقاوم در برابر آب است که بر روی نئوپان و ام دی اف کشیده می‌شود. کاربرد چوب در معماری و طراحی داخلی بسیار زیاد است.

2. ام دی اف هایگلاس (MDF High Glass)

هایگلاس نیز نوعی ام دی اف است، با این تفاوت که روکش آن با یک لایه پلکسی گلاس پوشانده می‌شود. پلکسی گلاس نوعی پلاستیک است که ظاهری بسیار شفاف و شبیه شیشه دارد که نسبت به شیشه سبکتر و مقاوم‌تر است. کابینت هایگلاس آشپزخانه یکی از کابینت‌های محبوب و رایج در آشپزخانه محسوب می‌شود.

3. HPL

اچ پی ال یک نوع روکش اداری است و از روکش‌های معمولی مانند ملامینه مقاوم‌تر است. از اچ پی ال به وفور برای روکش محصولات چوبی استفاده می‌شود.

4. نوار PVC

نوار پی وی سی محصولی است که برای پوشاندن لبه‌های بریده شده و بدون روکش ام دی اف و نئوپان استفاده می‌شود. نوار پی وی سی از مواد بسیار مقاوم و پلاستیکی تهیه می‌شود.

5. نوار کاغذی

نوار کاغذی محصولی است مانند نوار پی وی سی که برای پوشاندن لبه‌های بریده شده و بدون روکش ام دی اف و نئوپان استفاده می‌شود، با این تفاوت که کیفیت آن به مراتب کمتر از نوار پی وی سی می‌باشد و در برابر ضربه نیز بسیار ضعیف‌تر عمل می‌کند. کاربرد چوب‌های مصنوعی در ساختمان بسیار زیاد است که طرفدار بسیاری هم دارد.

ایرانادکور، مجری تخصصی معماری و طراحی داخلی در جنوب کشور با بهره‌گیری از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفه‌ای با آشنایی کامل با انواع مختلف چوب و انتخاب بهترین و مناسب‌ ترین چوب برای اجرای دکوراسیون داخلی در شیراز همواره آماده ارائه بهترین خدمات به شما عزیزان است. برای سفارش اجرای کابینت با مشاورین ما در تماس باشید .

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه