مقالات تخصصی معماری

انواع حیطه‌بندی در طراحی

انواع حیطه‌بندی در طراحی

انواع حیطه‌بندی در طراحی
حیطه بندی در طراحی چیست؟ آیا حیطه بندی در طراحی اهمیت دارد؟ چگونه می‌توان از انواع حیطه بندی و اصول آن در طراحی استفاده کرد؟

تاریخ: 1398/9/24

برای طراحی یک پلان با مشخصات فنی درست و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مصالح و هزینه، لازم است تا حیطه‌بندی درستی در حوزه عملکردها و کارکردها انجام گیرد. حیطه بندی به معنای جدا کردن بخش‌های مختلف یک فضا به هر دلیل ممکن، انواع این حیطه‌بندی شامل موارد مختلفی می‌باشد که در ادامه به بررسی بعضی از این موارد می‌پردازیم. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌گیری از تخصص و دانش معماران و طراحان حرفه‌ای در تشخیص انواع حیطه‌بندی در طراحی و اجرای آن همواره آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

طراحی رستوران

1. اولویت دسترسی

در بناهای متفاوت بسته به چگونگی ایجاب شرایط توسط کاربری آن بنا و نیز نوع استفاده مخاطبین از آن، چگونگی ارتباط با همجواریها در سایت مربوطه و خواسته‌های لازم در طرح و …. بایستی به گونه‌ای دسترسی‌ها به آن بنا را طراحی کرد که جلوی اختلالات و ناهماهنگی‌ها تا حد امکان گرفته شود.

برای مثال در یک رستوران با توجه به خطرات تردد اتومبیل در اتوبان اصلی بهتر است تا حد ممکن بنا را از مسیر اصلی فاصله داده و در عین حال باید پارکینگ اتومبیلها به منظور دسترسی راحت نزدیک به اتوبان و قبل از بنای اصلی و رستوران قرار بگیرد. اصول طراحی داخلی رستوران شامل نکات مفیدی در حوزه طراحی است.

تاسیسات در معماری

2. تاسیسات

فضاهایی که نیازمند لوله‌کشی آب یا فاضلاب هستند مانند آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و … در پلان و مقطع بهتر است ترجیحاً در کنار یکدیگر قرار بگیرند، به علت آنکه عمر تاسیسات کوتاه‌تر از ساختمان است و پس از مدتی نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. لذا نمی‌توان در قسمت‌های مختلف پلان فضاهای نیازمند به آب را قرار داد، که در صورت تعویض عملکرد کل بنا مختل شود. اصول لوله‌کشی فاضلاب دارای قوانین خاصی می‌باشد که باید حتماً آن‌ها را در طراحی در نظر گرفت.

سازه در معماری

3. انواع سقف و سازه

باید همیشه به این نکته توجه کرد که هر بخش از بنا با توجه به تعداد نفراتی که در آن قسمت قرار می‌گیرند و یا نوع سازه‌ای که در آن بخش استفاده می‌شود، طراحی و ضخامت سقف متفاوتی دارد و ارتفاع هر قسمت بنا می‌تواند از سایر قسمت‌های بنا متمایز باشد، بنابراین شرایط با قسمت‌های دیگر بنا می‌تواند متفاوت باشد. در ساختمان‌های مسکونی با توجه به سقف کاذب، ضخامت سقف، شکل بام، ارتفاع هر قطعه با توجه به کارکرد و عملکرد و همچنین تعداد نفراتی که در آن فضا تجمع می‌کنند، طول دهانه، ارتفاع سقف و نوع سازه نیز متفاوت است. برای مثال می‌توان کاربرد چوب در سازه ابنیه تاریخی را در نظر گرفت.

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌گیری از دانش و تخصص معماران حرفه‌ای در طراحی داخلی و نورپردازی همواره آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. برای ثبت سفارش با مشاورین ما تماس بگیرید.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه