طراحی باغ و فضای سبز

انواع خاک در طراحی باغ ویلا

انواع خاک در طراحی باغ ویلا

انواع خاک در طراحی باغ ویلا
طراحی باغ ویلا یک هنر است و طراح باید بسیار با سلیقه باشد و به خوبی با فضاهای طراحی و مصالح ساختمانی آشنا باشد تا بتواند طرح زیبایی را اجرا کند. در طراحی باغ ویلا اهمیت فضای سبز بیشتر می‌شود و معمار باید طراحی فضای سبز را با دقت انجام دهد.

تاریخ: 1398/9/15

انواع خاک

دسته‌بندی انواع خاک بر اساس اندازه و دانه‌های آن‌ها صورت می‌گیرد. هر مدل خاک با توجه به اندازه دانه‌های خود ویژگی‌ها و خواص متفاوتی دارد و همین امر باعث می‌شود تا هر نوع خاک در محل متفاوتی کاربرد داشته باشد. مزایای معماری با خاک بسیار زیاد می‌باشد و در ایران سابقه‌ای طولانی دارد. اما تمام این موارد فقط زمانی حاصل می‌شود که با انواع مختلف خاک آشنایی داشته و کاربرد صحیح آن را بدانیم. ایرانادکور، مجری تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با شناخت مصالح و انتخاب بهترین مصالح در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی همواره آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. در ادامه به ذکر ویژگی‌های انواع خاک می‌پردازیم.

خاک رس

1. خاکهای رسی (Clayey Soil)

خاک رس مهم‌ترین خاک مورد استفاده در صنعت ساختمان است و تنها چسب طبیعی محسوب می‌شود. خاک رس‌ها از تخریب شیمیایی میکاها و فلدسپارها که جزو مهمی از سنگ‌های آذرین و دگرگونی هستند، به وجود می‌آیند. خاک رس خالص سفید رنگ است ولی ناخالصی‌هایی مانند زغال (سیاه)، گرافیت (خاکستری)، اکسید آهن (سرخ) و هیدروکسید آهن (زرد) باعث رنگی شدن آن می‌شوند. خاک رس پس از اشباع شدن می‌تواند تا 8 برابر حجم خود آب جذب کند و تا زمانی که خیس است، آب نمی‌تواند در آن نفوذ کند. بنابراین می‌تواند نقش آب‌بندی را ایفا کند. لذا در گذشته از آن برای آب‌بندی بام‌ها، آب‌گیرها و … استفاده می‌کردند.

2. لای (Silt)

لای، ذرات ریزدانه با خاصیت خمیری بسیار اندک است. نوعی از این خاک را که دارای حداقل خاصیت خمیری است و عموماً از ذرات کوارتز تشکیل شده است را آرد سنگ می‌نامند. نوع دیگر را که خاصیت خمیری بیشتری دارد و دارای ذرات پولکی شکل است را لای خمیری می‌نامند. مقاله عوامل موثر بر روان شدن خاک‌ها می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.

ماسه

3. ماسه (Silt)

ماسه‌ها و شن‌ها از تجزیه کانی‌های مقاوم نظیر کوارتز به وجود می‌آیند. از ماسه برای تهیه انواع ملات‌ها، بتن، آجر ماسه آهکی و … استفاده می‌کنند. ماسه بر حسب منبع تهیه آن به چند دسته زیر تقسیم می‌شود. ماسه رودخانه‌ای، ماسه کوهستانی، ماسه بادی و ماسه شکسته تقسیم‌بندی می‌شود. کف‌سازی ساختمان با دانه‌های لیکا نیز بسیار جالب و زیبا است.

4. شن (Gravel)

شن طبیعی عموماً از بستر رودخانه‌ها به دست می‌آید. به همین دلیل اغلب گردگوشه است و با ماسه مخلوط می‌باشد که آن‌ها را با الک از هم جدا می‌کنند. گاهی خاک‌های مختلف نظیر رس، لای و ماسه به صورت مخلوط وجود دارد که برای جدا کردن آن‌ها می‌توان به غیر از الک کردن، آن‌ها را در آب ریخته و هم زد تا به ترتیب سنگینی ته‌نشین شوند. شنی که دانه‌های آن گوشه‌دار تر باشد برای تهیه بتن مناسب‌تر است.

شن

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌گیری از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفه‌ای در زمینه طراحی و اجرای باغ ویلا همواره آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه