آشپزخانه و کابینت آشپز خانه

انواع آشپزخانه و چیدمان آن

انواع آشپزخانه و چیدمان آن

انواع آشپزخانه و چیدمان آن
آشپزخانه بخش مهمی در خانه به حساب می‌آید که معمولا افراد مدت زمان زیادی را در آشپزخانه می‌گذرانند، بنابراین داشتن یک طراحی مناسب و جالب بسیار حائز اهمیت است.

تاریخ: 1398/9/02

آشپزخانه

همان‌طور که همگی می‌دانید آشپزخانه یکی از پرهزینه‌ترین و پیچیده‌ترین قسمت‌های طرح یک واحد مسکونی محسوب می‌شود که به صورت مداوم نیز مورد استفاده تمام اعضای خانواده قرار می‌گیرد. آشپزخانه به عنوان قلب خانه در نظر گرفته می‌شود و چیدمان لوازم آشپزخانه و دکوراسیون آن بسیار حائز اهمیت است. فضای آشپزخانه بهتر است تا به گونه‌ای در نظر گرفته شود که در تعامل کامل با دیگر قسمت‌های خانه باشد تا بتوان مواد اولیه غذایی را به راحتی وارد آشپزخانه کرد و مواد زائد و زباله را از آشپزخانه بدون عبور از دیگر فضاهای خانه خارج نمود. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌گیری از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفه‌ای همواره آماده ارائه خدمات در طراحی و اجرای دکور آشپزخانه در شیراز به شما عزیزان می‌باشد.

در ادامه به ذکر انواع آشپزخانه از لحاظ چیدمان می‌پردازیم.

آشپزخانه جزیره

انواع آشپزخانه از لحاظ چیدمان:

1. مدل ساده (موازی)

حالت ساده یا موازی یکی از متداولترین مدل‌ها در خانه‌های کوچک با آشپزخانه کوچک است. در این حالت، سه عنصر اصلی آشپزخانه یعنی سینک ظرفشویی، گاز و یخچال فریزر همگی در یک خط موازی و در یک ردیف قرار می‌گیرند. شکل آشپزخانه در این حالت کاملاً به شکل مستطیل درمی‌آید و همه‌ چیز به صورت نرده‌ای در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد. اگر فضای آشپزخانه بزرگ‌تر باشد، می‌توان از این فضای مستطیل شکل در وسط آشپزخانه استفاده برد و میز ناهارخوری در آن جای داد.

آشپزخانه جزیره‌ای

2. مدل L

این مدل کاملاً شبیه L است و سه عنصر اصلی در این فضای L مانند قرار داده می‌شود. این مدل برای خانه‌های معمولاً استفاده می‌شود که فضای آشپزخانه از یک طرف کاملاً به فضای پذیرایی یا نشیمن مشرف است. در این مدل تعداد کابینت‌ها زیاد است و دکوراسیون شلوغ و جذاب‌تری نیز دارد.

3. مدل U

در مدل U شکل ما بیشترین فضای پیشخوان را داریم. نحوه قرار گرفتن سه عنصر اصلی در آشپزخانه و اینکه پیشخوان چه کاربری داشته باشد، کاملاً به اندازه و ابعاد فضا بستگی دارد. اگر فضای آشپزخانه بزرگ باشد، یک طرف از پیشخوان می‌تواند تنها به عنوان بار صبحانه در نظر گرفته شود. همان طور که از اسم آن مشخص است، آشپزخانه به حالت U شکل است و فقط از یک طرف فضای باز برای رفت و آمد دارد و از سه طرف دیگر محدود است. در این حالت ممکن است ورودی کوچکی برای آشپزخانه داشته باشیم. بهترین ایده‌های دکوراسیون آشپزخانه کوچک شامل نکات مفیدی در خصوص آشپزخانه کوچک می‌باشد.

آشپزخانه جزیره‌ای مدرن

4. مدل U ناقص (جزیره‌ای)

دکوراسیون آشپزخانه جزیره‌ای : در مدل جزیره‌ای که در اصل ترکیبی از مدل U و L می‌باشد، تفاوت اصلی در این است که گاز یا پیشخوان (تنها در حد یک سطح کوچک) در وسط فضای آشپزخانه و به صورت ثابت قرار می‌گیرد. مدل جزیره‌ای از بهترین و زیباترین مدل‌ها است، زیرا می‌توان فضای وسط آشپزخانه را پیشخوان بزرگی در نظر گرفت و با قرار دادن ظروف روی آن و تزئین این قسمت، جلوه ویژه‌ای به آشپزخانه بخشید. در مدل جزیره‌ای می‌توان جنس اپن یا پیشخوان را از مصالح متفاوتی از جمله سنگ، چوب و … در نظر گرفت. در مدل U شکل باید حداقل 1 متر و 20 سانتی‌متر بین دو سر U فاصله وجود داشته باشد تا بتوان به راحتی در فضای آشپزخانه حرکت کرد. ایده‌های کاربردی در آشپزخانه کوچک از اهمیت بسیاری برخوردارند.

در بحث طراحی و استفاده از فضای اپن در  آشپزخانه جزیره‌ای می‌توان انتخاب‌های متعدد و جذابی داشت که انتخاب مصالح مناسب برای اپن آشپزخانه جزیره‌ای کوچک نیز یکی از همین مباحث است. ایرانادکور، مجری تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌مندی از دانش و تخصص طراحان و معماران حرفه‌ای در طراحی و اجرای دکور آشپزخانه کوچک همواره آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه