مصالح ساختمانی

انواع چوب و کاربرد آن

انواع چوب و کاربرد آن

انواع چوب و کاربرد آن
چوب یکی از مصالح محبوب در میان دیگر مصالح ساختمانی است که به وفور نیز در طبیعت یافت می‌شود و با استفاده از چوب می‌توان در دکوراسیون داخلی و نما طرحی متفاوت و جذاب را ارائه داد. اما در کنار این مسائل شناخت چوب و انواع آن نیز مهم می‌باشد.

تاریخ: 1398/8/21

معرفی چوب

چوب یکی از اولین موادی است که به روش طبیعی و به مقدار فراوان از همان ابتدا در اختیار بشر قرار داشت. چوب از درختان به دست می‌آید و منبع اصلی چوب طبیعی از گیاهان و درختان می‌باشد. هر درخت با توجه به محیطی که در آن رشد می‌کند و ضخامت تنه درخت دارای جنس، اندازه و رنگ‌های متفاوت است. بافت چوب معمولاً محکم است اما می‌توان با ابزارهای متفاوت آن را به سادگی برید و به شکل‌های مختلف درآورد. ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌گیری از تخصص و دانش معماران و طراحان حرفه‌ای در طراحی داخلی و کاربرد چوب در صنعت ساختمان‌سازی همواره آماده ارائه بهترین خدمات به شما عزیزان است.

کاربرد چوب در کف سازی

چوب بلوط

چوب بلوط در اصل چوبی فشرده و محکم است و نماد قدرت و مقاومت می‌باشد. از چوب بلوط به منظورهای متفاوتی در اروپای شرقی به وفور استفاده می‌شده است. در گذشته علاوه بر مصرف بسیار زیاد الوار بلوط در ساختمان‌سازی، از چوب بلوط برای ساختن کشتی‌های بازرگانی و جنگی نیز استفاده می‌شده است. چوب بلوط به رنگ قهوه‌ای روشن تا تیره و درشت بافت است. این چوب نسبتاً نیمه سخت و نیمه سنگین است و در برابر سایش و رطوبت مقاومت زیادی دارد. چوب بلوط در اصل بهترین چوب برای پارکت، ساخت مبلمان، کتابخانه، میز و صندلی، تهیه روکش، اسکله‌سازی و کشتی‌سازی است.

چوب در ساختمان سازی

چوب گردو

درخت گرو بسیار بلند است و ارتفاع آن بین 10 تا 40 متر است. چوب سخت گردو از بهترین و معروف‌ترین چوب‌ها می‌باشد. چوب گردو ریزبافت، صیقل‌پذیر و همگن است و همچنین قابلیت کنده‌کاری بر روی آن خوب است. از چوب گردو بیشتر در کارهای هنری و تزئینی، تهیه روکش، خراطی، ساخت مبلمان و معرق‌کاری استفاده می‌شود.

از چوب‌ها نیز در نمای ساختمان استفاده می‌کنند و اتفاقاً از محبوبیت بسیاری نیز برخوردارند. نمای چوب در طراحی ساختمان به آن جلوه‌ای متفاوت و خاص می‌بخشد.

چوب راش

چوب راش

نام علمی چوب راش، Fagus orientalis است. درخت راش دارای شاخ و برگ فراوان است و در جنگل‌های ایران موجود می‌باشد. رنگ چوب راش کرم رنگ مایل به قرمز است. چوب راش نیمه‌ سنگین و دارای بافتی همگن و تقریباً مقاوم در برابر حشرات و قارچها است. چوب راش به دلیل بافت همگن و درجه سختی مناسب، بیشترین تقاضا را برای خرید به منظور تهیه مبل در بازار دارد. از چوب راش برای ساختن در و پنجره، میز و صندلی، مبل، صندوق و غیره به کار می‌رود و مصرف چوب راش بیشتر از چوب‌های دیگر است. از سلولز چوب راش پارچه‌های ابریشمی لطیف و خوب تهیه می‌شود. زغال و هیزم چوب راش نیز بسیار معروف است و کاربرد فروان دارد.

علاوه بر چوب‌های طبیعی، چوب‌های مصنوعی نیز بسیار محبوب هستند. در مقاله کاربرد چوب‌های مصنوعی در ساختمان می‌توانید اطلاعات مفیدی را راجع به چوب‌های مصنوعی و موارد استفاده آن‌ها به دست آورید.

ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌گیری از تخصص و دانش معماران و طراحان حرفه‌ای در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی در شیراز همواره آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه