مصالح ساختمانی

معرفی سنگ‌های ساختمانی

معرفی سنگ‌های ساختمانی

معرفی سنگ‌های ساختمانی
سنگ‌های ساختمانی دسته بندی گسترده ای دارند و در تمام بخش‌های ساختمان از مرحله پی‌ریزی تا نما سازی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؛ اما در مرحله اول باید دانش و اطلاعات کافی از انواع سنگ‌ها و محل کاربرد آن‌ها داشت تا بتوان انتخاب صحیحی داشت.

تاریخ: 1398/8/09

سنگ‌های مورد استفاده در ساختمان به صورت‌های مختلفی نامگذاری می‌شوند، گاهی بر حسب شکل هندسی آن‌ها، گاهی بر حسب محلی که از آن‌جا استخراج می‌شوند مانند سنگ خرم‌آباد، سنندج و … و یا بر حسب ماده عمده تشکیل‌دهنده آن‌ها مانند سنگ آهک و … در این مبحث رایج‌ترین سنگ‌های مصرفی در ساختمان بررسی خواهند شد. ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با شناخت انواع سنگ‌ها و محل کاربرد آن‌ها به شما عزیزان کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید. با ما همراه باشید.

سنگ ساختمانی

1. ماسه سنگ

ماسه سنگ‌ها، سنگ‌های رسوبی متشکل از دانه‌های سیلیسی به هم چسبیده هستند. سختی و دوام ماسه سنگ‌ها به نوع ماده چسباننده آن‌ها بستگی دارد. این ماده ممکن است سیلیس، اکسید آهن یا رس باشد. موادی نظیر آهک، فلدسپار و میکا نیز در برخی از ماسه سنگ‌ها دیده می‌شوند که موجب تغییر رنگ و بافت آن‌ها می‌گردند. این سنگ‌ها به رنگ‌های خاکستری، خرمایی، قهوه‌ای روشن، حنایی، قرمز، مسی و ارغوانی یافت می‌شوند. سنگ دهبید نیز یکی از انواع سنگ در ساختمان‌سازی محسوب می‌شود.

به سبب اینکه ماسه سنگ‌ها در برابر یخبندان مقاومند، از آن‌ها به صورت سنگ لاشه، بادبر و … برای مصارف خارجی نظیر دیوارسازی، جدول‌سازی و … استفاده می‌کنند. نصب آن‌ها نیز با ابزار غیر آهنی صورت می‌گیرد.  انواع ماسه سنگ‌ها را معمولاً بر حسب نوع مواد واسطه یا چسباننده آن‌ها نام‌گذاری می‌کنند، مانند:

ماسه سنگ

  • ماسه سنگ سیلیسی (Siliceous Sandstone – Ganister):

ماده چسباننده آن عمدتاً سیلیس است. این سنگ بسیار مقاوم است و حتی در محیط‌های اسیدی نیز مقاومت بسیار بالایی دارد. این نوع ماسه سنگ‌ها اکثراً خاکستری رنگ هستند.

  • ماسه سنگ آهکی (Calcareous Sandstone):

ماده چسباننده آن کربنات کلسیم است. ماسه سنگ آهکی سفید رنگ است و در برابر اسیدها مقاوم نیست. سنگ‌های ساختمانی و کاربرد آن‌ها نیز بسیار متنوع است.

سنگ آهک

  • ماسه سنگ آهن‌دار:

مواد چسباننده آن را کانی‌های اکسید آهن نظیر هماتیت و لیمونیت تشکیل می‌دهند. رنگ این نوع سنگ‌ها قرمز-قهوه‌ای یا قهوه‌ای است و اغلب بادوام هستند.

  • ماسه سنگ رسی (Argillaceous Sandstone):

مواد چسباننده آن عمدتاً کانی‌های رسی هستند. رنگ آن‌ها خاکستری متمایل به سبز یا خاکستری متمایل به آبی متوسط تا تیره است.

  • کوارتزیت (Quartzite):

ماسه سنگ بسیار سخت شده و نوعاً دگرگون شده با حداقل 95 درصد سیلیس است. سنگ کوارتز بسیار بادوام است و برای کف‌سازی به کار می‌رود و به رنگ‌های سفید، خاکستری متمایل به سبز و خاکستری متمایل به آبی و قهوه‌ای یافت می‌شود. کوارتزیت که اغلب با گرانیت اشتباه گرفته می‌شود، از گرانیت سخت‌تر بوده و با ظاهر زبر و بلوری خود قابل شناسایی است. به منظور آشنایی و شناخت بیشتر با سنگ گرانیت می‌توانید مقاله انواع سنگ‌های ساختمان، سنگ گرانیت را مطالعه فرمایید.

سنگ کوارتزیت

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در شیراز با بهره‌گیری از تخصص و هنر انتخاب بهترین سنگ‌های ساختمانی در شیراز و استفاده از آن‌ها در طراحی و اجرای ساختمان همواره آماده ارائه بهترین خدمات به شما عزیزان است. در مقاله بعد با نام معرفی سنگ‌های آهکی و سنگ‌های رسی به بررسی کامل این نوع از سنگ‌ها در ساختمان می‌پردازیم. به منظور دریافت مشاوره رایگان با متخصصین و مشاورین ما در دفتر شیراز تماس بگیرید.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه