طراحی باغ و فضای سبز

اجرای محوطه سازی باغ سنتی

اجرای محوطه سازی باغ سنتی

اجرای محوطه سازی باغ سنتی
در پروژه که توسط تیم ایرانادکور در یکی از باغات با صفای جهرم انجام شد بسیاری از اصول سبک معماری سنتی به دقت رعایت شد با ما همراه باشید تا با هم این پروژه را بررسی کنیم.

اجرای محوطه سازی باغ سنتی

محل اجرای پروژه : شهرستان جهرم – استان فارس

داشتن حیاط و باغ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک خانه‌ دوست داشتنی ایرانی است. علاقه‌ ماندگار و تاریخی بسیاری از ایرانی‌ها به بناهای سنتی و تاثیرات آرامش بخش این سبک، باعث می شوند عده بسیاری باغ و محوطه خود را به سبک سنتی و ایرانی دیزاین کنند.

در پروژه که توسط تیم ایرانادکور در یکی از باغات با صفای جهرم انجام شد بسیاری از اصول سبک معماری سنتی به دقت رعایت شد با ما همراه باشید تا با هم این پروژه را بررسی کنیم.

دکوراسیون داخلی باغ سنتی

طراحی باغ سنتی ایرانی

زندگی ماشینی و نیاز به مکان‌هایی برای بازیابی آرامش و سرزندگی و قدم زدن در تکه ای از طبیعت هرچند کوچک و ساده ایده طراحی باغ سنتی را پر رنگ تر از پیش کرده. این سبک می‌تواند با الهام از زیبایی شناسی معماری سنتی و با استفاده از اشکال هندسی به‌ صورت‌های متفاوت، ایجاد تقارن و گنجاندن الگوهای اقلیمی و قدیمی به صورت زیبایی ارائه شود. اما باید برای طراحی هر سبک اصول آن را بدانید در خصوص طراحی سنتی ، کار راحت تر است چراکه این سبک با درون ما ایرانیان هماهنگ است و ریشه در فرهنگ و هنر ذاتی ما دارد.

کافیست سلیقه خود را با اصول سبک سنتی تلفیق کرده و آن را اجرا کنید. ما در ادامه به برخی از المان های سبک سنتی در معماری اشاره خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید : 

اصول طراحی باغ های ایرانی

باغ سنتی ایرانی

دیوار های کاهگلی

در اجرای محوطه سازی باغ سنتی دیوار های کاه گلی نقش خاص و ویژه ای دارد. همین یک المان کافیست تا فضای باغ را سنتی کند بنابراین حتما از آن استفاده کرده و صفا و زیبایی خاصی را به باغ خود بیاورید.

ما در پروژه اجرای محوطه سازی باغ سنتی جهرم  از این آیتم بهره بردیم و با تلفیق شیشه های رنگی و کاه گل فضایی بسیار سنتی و دلنشین را ایجاد کردیم که در تصاویر می توانید آن ها را مشاهده نمایید.

وقتی صحبت از دیوارپوش کاهگلی می‌شود یاد خانه‌های کاه گلی و روستایی می‌افتیم که حس زندگی در آنها جریان دارد. دیوارپوش‌های کاهگلی در دو نوع طبیعی (سنتی) و مصنوعی (رنگ طرح کاهگل) اجرا می‌شوند.

دیوارپوش کاهگلی طبیعی: نوعی ملات متشکل از آب، خاک و کاه که با همان روش سنتی ساخته و اجرا می‌شود.

دیوارپوش کاهگلی مصنوعی: پلیمری رنگی است که بعد از خشک شدن ظاهری شبیه کاهگل طبیعی پیدا خواهد کرد.

خوب است بدانید اگر از کاهگل طبیعی در دکوراسیون داخلی باغ یا منزل خود استفاده کنید، هر از گاهی با کمی مرطوب کردن آن می‌توانید بوی خاک و طبیعت را حس کنید و همین موضوع انرژی مثبتی برایتان خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : 

رازهای معماری باغ ایرانی

دکوراسیون داخلی باغ سنتی

شیشه های رنگی در معماری سنتی ایرانی

تاثیر رنگ بر روان انسان بر هیچ کس پوشیده نیست. کاربرد شیشه رنگی امروزه در معماری ساختمان‌ها با گذشته متفاوت شده است.

در ساختمانهای قدیمی از شیشه‌های رنگی برای در و پنجره استفاده می‌شده است. از این طریق نور خورشید را با رنگهای مختلف به داخل ساختمان می‌تاباندند. کاربرد آن در پنجره‌های اروسی و رنگارنگ شدن فضای بنا شکل زیبایی را به وجود می‌آورد. مدل رنگی شیشه ویوی باغ را لذت‌بخش و شادی‌آفرین می‌سازد. هنگام برخورد و بازتابش نور ، از ترکیب و تلفیق نور ها و رنگ ها مناظری بوجود می اید که هم شگفت انگیز است و هم در ذات ما ایرانیان جای دارد. پس حتما برای اجرای دکوراسیون سنتی از شیشه های رنگی در مسیر نور بهره ببرید.

ما هم در پروژه اجرای محوطه سازی باغ سنتی جهرم از این مورد استفاده کرده و زیبایی خاصی به فضا دادیم.

بیشتر بخوانید : 

تاریخچه باغ سازی

طراحی باغ و ویلا شیراز

استفاده از مصالح بومی در دیزاین سنتی باغ

برای آن‌که باغ شکلی کاملا سنتی داشته باشد، ایده ای عالی داریم : استفاده از مصالحی مانند آجر، سنگ و چوب هر کدام که در دور و اطراف باغ بیشتر کاربرد دارد. این مصالح که اصطلاحا به آن‌ها مصالح بومی می‌گویند به دلیل رنگ‌های گرم و تداعی معماری سنتی یک برگ برنده برای است. ما در پروژه اجرای محوطه سازی باغ سنتی جهرم از چوب بهره بردیم ، همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید ، چوب المان اصلی ما  برای ساخت سازه های مورد نیاز در باغ بود و زیبایی خاصی را به فضا داد.

ساخت حوض فیروزه ای در باغ سنتی

حوض آبی فیروزه ای  بخش مهمی از هویت معماری ایرانی ست. در گذشته تمام عمارت‌ها کاخ های بزرگ، و تمام خانه‌های کوچک با حیاط‌های نقلی یک حوض آبی فیروزه ای داشتند. حوض‌ها در گذشته برای نگهداری و انبار کردن آب و همچنین خنک شدن فضای حیاط طراحی می شدند اما امروزه نیز وجود آن در طراحی باغ سنتی نمادی از معماری ایرانی است.

می‌توانید برای حوض آبنمای کوچکی در نظر بگیرید تا شنیدن صدای آب را هم به فضای زیبایتان اضافه کرده به آرامش بهتری برسید. گلدان های گلی شمعدانی قرمز هم می تواند در کنار حوض ، فضا را هر جه بیشتر سنتی کند.

بیشتر بخوانید : 

باغ های ایران و بهشت

جزئیات ایرانی را فراموش نکنید!

تاب های طنابی که به درخت بسته می شد ، حسی بسیار نوستالژیک را به هر فردی می دهد ، استفاده از گلدان‌ها و کوزه‌های سفالی ، کنار باغچه ای هایی با نقش های اسلیمی و ایرانی ، استفاده از پشتی‌های سنتی، گلیم‌هایی با طرح‌های قدیمی و پارچه‌های بومی می تواند فضای شما را سنتی تر و بسیار شگفت انگیر نماید.

باغ سنتی

در این مقاله از ایرانادکور تلاش کردیم اجرای محوطه سازی باغ سنتی را با شما مرور کنیم و اصول اساسی دیزاین باغ سنتی را بررسی کنیم ، برای دریافت نتایج بهتر می توانید با ما در تماس باشید و مشاوره و بازدید رایگان را از ما هدیه بگیرید.

نویسنده : ص.توکلی / عضو تیم تحریریه ایرانادکور 

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه