شاهکارهای معماری جهان

برج العرب

برج العرب

برج العرب
ساختمان‌های معروف و محبوب همیشه از بهترین آثاری هستند که می‌توان از آن‌ها در طراحی و ایده‌پردازی استفاده کرد. فقط کافی است تا با کانسپت هر ساختمان و شرایط ساخت و ساز آن آشنا شویم .

تاریخ: 1398/8/05

قرار گیری برج العرب با معماری مدرن و تکنولوژی پیشرفته در کنار مدينه الجميرا با معماری سنتی و بادگیرهای متعددی که بر روی بناهای آن تعبیه شده است، نوعی تضاد بین سنت و مدرنیته را به تصویر می‌کشد. طراحی برج العرب تمثیلی از مدرنیته و یکی از آثار برجسته سال های اخیر از نظر سازه‌ای است. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با الهام‌گیری از معماری ساختمان‌های معروف تلاش می‌کند تا بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه دهد. برج خلیفه، شهری عمودی بالاتر از ابرها  نیز محسوب می‌شود.

دکوراسیون داخلی برج العرب

برج العرب (Borj Al Arab)

هتل برج العرب با سازه نمایان خود به عنوان مرتفع ترین هتل جهان و تنها هتل هفت ستاره جهان شناخته شده است. فرم آن نشانه ای از یک قایق بادبانی غول پیکر عربی است که در ساحل خلیج فارس با ارتفاعی حدود ۳۲۱ متر خودنمایی می کند و یکی از نشانه های بندر دبی به شمار می رود. برج العرب به هنگام روز به دلیل فرم بی نظیر و سازه سفید رنگ خود از افق های بسیار دور نیز کاملا قابل تشخیص است و شب هنگام به واسطه نورپردازی های زیبا و شگفت انگیز خود به صورت ساختمانی با فرم کاملا متفاوت نمایان می شود.

برج العرب در منطقه ساحلی الجمیرا، در جزیره ای مصنوعی که ۲۸۰ متر از ساحل خلیج فارس فاصله دارد، قرار گرفته است و با جاده ای منحنی به ساحل وصل می شود. ساخت جزیره ای مصنوعی که هتل برج العرب در آن برپا شده به دلایل زیر صورت گرفت:

– ایجاد محیطی مجزا و همراه با آرامش برای مهمانان هتل؛

– تشخیص ترکیب بنا به صورتی منحصر به فرد در میان آبها و به دور از ساحل و عدم مزاحمت سایه آن بر هتل ساحلی جمیرا و پارک آبی سرزمین وحشی

برج العرب

سازه این برج شامل دو اسکلت بتنی و فلزی می‌شود. سازه اصلی برج فلزی و پلان آن دارای طرح مثلثی شکل است که در هر رأس آن ستونی قرار دارد. دو ستون آن به صورت منحنی به ستونی که در رأس اصلی مثلث قرار گرفته است منتهی می‌شود و سازه‌ای V شکل را ایجاد می کند، به این ترتیب فرمی از بادبان را به وجود می‌آورد.

این ساختمان مرتفع ترین سازه جهان با نمای غشایی است. نمای بادبان مانند این بنا از ماده ای به نام دینئون ساخته شده است که شامل دو لایه است و به ۱۲ قسمت تقسیم می شود. این بادبان با پوشش تفلون پوشیده شده است تا آن را در مقابل گرمای شدید و باد محافظت کند. با توجه به آسیب های وارده در نتیجه شرایط بد آب و هوایی به این نما، عمر آن حدود ۵۰ سال تخمین زده می شود. پوشش سفید در طول روز موجب عبور نور ملایم و شیری رنگ به درون هتل می شود. در صورتی که تمای شیشه درخشندگی و انعکاس نور زیاد ایجاد می کند و پیوسته دما را افزایش می دهد. همچنین از فرم‌های هندسی در طراحی فضای سبز استفاده شده است.

ساختمان هتل دارای ۵۶ طبقه است که به صورت ۲۸ طبقه دوبلکس طراحی شده و ارتفاع کف تا کف هر طبقه هفت متر در نظر گرفته شده است. دیواره بیرونی به دلیل شکل نوک تیز آن با سازه برج فاصله دارد. پیش از رسیدن به بالای برج، نماهای بیرونی شکلی مدرن به این بنا داده اند. در بالای برج، سه پایه به صورت چشمگیری با یکدیگر و با یک آنتن بسیار بلند تلاقی می کنند.

برفراز هتل یک رستوران به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع، در ارتفاع ۲۰۰ متری سطح دریا وجود دارد، که به وسيله آسانسوری با دید پانورامیک (چشم اندازی وسيع) قابل دسترسی است. این رستوران با سازه ای فولادی به وزن ۳۵۰ تن، به صورت صفحه ای طره شده با ۲۶ متر پیش آمدگی، در نمای هتل به صورت کاملا شاخص دیده می شود.

امکانات برج العرب

فضای مدوری نیز برای فرود هلی کوپتر (Helipad) در طبقه ۲۸ در فاصله کمی از سازه اصلی و با سازهای جداگانه ساخته شده است. این سازه با اتصال طره هایی برای تحمل سطحی مدور به قطر ۲۴ متر در ارتفاع ۲۱۰ متری قرار دارد و سازه آن متشکل از لوله های فولادی به قطر ۱/ ۵ متر است.

فضاهای داخلی شگفت انگیز هتل حاصل ترکیب فناوری های پیشرفته در کنار استفاده از عناصر سنتی در دکوراسیون داخلی و مبلمان آن است. تلفيق مکرر عناصر بومی و غیر بومی، قدیم و جدید، نماد متمایزی به وجد آورده است. استفاده از رنگهای طبیعی، الهام از عنصرهای چهارگانه طبیعت و انفجار نور در فضاهای داخلی از عوامل مؤثر در جذابیت فضای داخلی برج است.

این هتل اتاق ندارد، بلکه دارای ۲۰۲ واحد اقامتی (سوئیت) دو طبقه است. از دیگر فضاهای هتل می‌توان به رستوران غذاهای دریایی المارا (مکانی در زیر دریا)، مرکز تفریحی آساوان، باشگاه ورزشی طبقه هجدهم، سالن ناهار خوری، سالن کنفرانس به سبک معماری عربی و سالن سینما تئاتر خصوصی اشاره کرد.

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با در نظر گرفتن انواع سبک‌ها در دکوراسیون داخلی در شیراز تلاش می‌کند تا بهترین خدمات را به شما همراهان گرامی ارائه دهد.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

برچسب ها :

برج العربدکوراسیون داخلی برج العربرستوران لاکچریدکوراسیون منحصر بفرد

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه