مصالح ساختمانی

کاشی طرح‌دار و خصوصیات آن

کاشی طرح‌دار و خصوصیات آن

کاشی طرح‌دار و خصوصیات آن
کاشی یکی از مصالح محبوب در ساختمان سازی است که به وفور در طراحی داخلی و بخش‌های مختلف خانه از آن استفاده می‌شود. کاشی طرح‌دار یک نوع از کاشی است که به دلیل داشتن طرح‌های زیبا و منحصر بفرد می‌توان از آن به عنوان یکی از بهترین انتخاب‌ها در دکوراسیون داخلی استفاده کرد.

تاریخ: 1398/8/03

آشنایی با انواع مصالح یکی از مهم‌ترین مراحل در طراحی و اجرا دکوراسیون است. ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی با بهره‌گیری از بهترین مصالح در مراحل ساخت و ساز آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. بعد از معرفی کاشی در طراحی داخلی قصد داریم تا در ادامه این مطلب به کاشی طرح‌دار و خصوصیات آن بپردازیم.

معرق کاری

قبل از آنکه صنعت رنگ آمیزی کاشی ترقی نماید و قبل از آنکه بتوانند در یک قطعه کاشی از رنگ های مختلف استفاده نمایند برای تولید گلها و نقش‌های رنگی، کاشی‌های رنگی مختلف را با اره های مخصوص مانند اره موئی بریده و آنها را پهلوی هم قرار میدادند تا مثلا شکل یک درخت بدست آید، بدین طریق که برگ را از کاشی سبز رنگ به شکل برگ میبریدند و کل را از کاشی سرخ رنگ و ساقه را از کاشی به رنگ قهوه یی درست می کردند آنگاه آنها را کنار یکدیگر قرارداده و پشت آنرا قالب گیری نموده و بوسیله دوغاب گچ در محل خود محکم می نمودند و آنگاه آنرا به قطعات کوچک قابل حمل تقسیم کرده و در محلی که باید نصب گردد و از قبل آماده شده بود بصورت تابلوئی نصب می نمودند به این عمل معرق کاری می گفتند نمونه معرق کاری دوران صفویه در اصفهان از شاهکارهای هنری معرق کاری می باشد مانند معرق کاری های مسجد شیخ لطف الله ولی در اواخر دوران قاجاریه و حتی تا سال های ۱۳۲۰ به این هنر توجه نشد و رفته رفته به فراموشی سپرده می شد ولی از آن سال به بعد معماران و هنرمندان بفكر احياء این هنر اصیل ایران افتاده و رفته رفته موجب رشد آن گردیدند و اکنون نیز در بعضی از ساختمان های گران قیمت از معرق کاری استفاده میگردد.

کاشی طرح دار و لوکس

لعاب ها

لعاب جسمی است که در حرارت های حدود ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد ذوب شده و شیشه ای میگردد و با پوسته خارجی قطعه سفالی ترکیب شده و کاملا به آن چسبیده و با سفال تبدیل به یک جسم غير قابل تفکیک می شود و روی قطعه سفالی یک لایه صیقلی و صاف ایجاد می نماید که آب در آن نفوذ نمی‌کند و به قطعه سفالی جلا می‌دهد و همچنین قطعه سفالی را در مقابل عوامل شیمیایی مقاوم می نماید. به علت یک پارچه بودن با سفال نور در آن منکسر نمی شود (تغيير جهت نمی دهد).

برای آنکه لعاب روی کاشی نتركد باید ضریب انقباض و انبساط آن با لایه سفالی بر آن یکسان باشد تا در اثر تغییرات درجه حرارت مقاومت نموده و نترکد و همچنین باید نقطه ذوب آن چندین درجه پائین تر از نقطه ذوب سفالی باشد که روی آن قرار می گیرد زیرا در غیر این صورت هنگام پخت و شیشه ای شدن در کوره همراه با لعاب سفال هم ذوب شده و شکل هندسی خود را از دست می دهد.

ساده ترین لعاب‌ها نمک طعام است CINa و اگر منظور زیبایی جسم لعاب داده شده نباشد لعاب ارزان و مقاوم و خوبی است. در قدیم از آن برای ساختن تنبوشه استفاده مینمودند بدین طریق که آنرا پودر کرده و روی قطعه سفالی که در کوره بود میپاشیدند در حرارتهای حدود ۱۲۵۰ درجه نمک طعام ذوب شده و با مولکول هایی از خاک رس که در سطح خارجی قطعه سفالی قرار دارند تشکیل سیلیکات مضاعف آلومینیم، سدیم می دهد که جسمی است شفاف بدون رنگ و شیشه ای.

کاشی طرح دار

تنبوشه لوله سفالی است استوانه شکل به طول تقریبی ۲۵ سانتیمتر و قطر حدود ۲۰ سانتیمتر که یک سر آن قدری باریک تر بوده و در سر گشادتر تنبوشه دیگر قرار گرفته و تقریبا آب بندی می شود سابقا از این وسیله برای آب رسانی استفاده می نمودند و آنها را پشت سر هم قرار داده و بند آنرا با ملات آهک مسدود می کردند و برای آنکه از بدنه آن آب نشت نکند در موقع پختن آنرا با نمک طعام لعاب می دادند.

برای ساختن لعاب های رنگی از اکسید فلزات استفاده می نمایند اکسید مس (Cu2O) رنگ آبی ایجاد میکند اکسید آهن دوظرفیتی (FeO) رنگ زرد بوجود می آورد و اکسید کرم سه ظرفیتی (Cr2O3) رنگ سبز بوجود می آورد و بقیه رنگها نیز از کم و زیاد کردن اکسیدهای فوق و همچنین اکسیدهای دیگر بوجود می آیند.

اگر منظور از لعاب دادن جسم زیبایی ظاهری نباشد و فقط از آن مقاومت در مقابل عوامل شیمیایی بخواهیم از لعابهای سخت و دیرگداز استفاده می شود مانند ظروف آزمایشگاهی که آنها را با کائولن و چخماق لعاب می دهند.

کاشی طرح دار در دکوراسیون داخلی

آزمایش مرغوبیت کاشی در کارگاه

مرغوبیت کاشی معمولا وسيله آزمایشگاه هایی که در کارخانه تولید کاشی و یا در خارج مستقر می باشند انجام شده، ابعاد و همچنين مستوى بودن سطح آن‌را وسیله ابزار دقیق اندازه‌گیری نموده و مقاومت آن‌را در برابر بارهای وارده و همچنین تغییرات شدید حرارت تعیین می نمایند. به منظور آشنایی بیشتر با کاشی می‌توانید مقاله مراحل تهیه کاشی را مالعه فرمایید.

ولی از آنجا که وسائل آزمایشگاهی دقیق در هیچ یک از کارگاههای معمولی در ایران در دسترس نمی باشد لذا به چند طریقه آزمایشات ساده که انجام آن بدون لوازم آزمایشگاهی و در همه کارگاه ها مقدور باشد اشاره می کنم.

برای آنکه از مستوى بودن کاشی مطمئن شویم کافی است که دو عدد از آنها را از سمتی که لعاب داده شده است روی هم قرار دهیم اگر کاشی کاملا مستوی باشد با فشار انگشت ها روی دو لبه یک قطر کاشی، لقي احساس نمی شود زیرا اگر سطوح کاشیها غير مستوی باشند و به اصطلاح کاس و سینه باشند با فشار دادن روی قطر دو عدد کاشی که روی هم قرار دارند لقي احساس می شود.

کاشی در آشپزخانه

برای مطمئن بودن از صاف بودن خطوط آن کافی است که دو عدد کاشی را پهلوی هم قرار بدهیم و درز بین آنها را با چشم نگاه کنیم، اگر خطوط کناری همه جا بهم چسبیده باشند کاشی دارای خطوط مستقیم می‌باشد. آزمایش دقیق تر آنست که کاشی را روی یک ورق کاغذ گذاشته و با مداد نوک تیز بوسیله یکی از اضلاع کاشی خط مستقیمی روی کاغذ رسم می‌نمائیم، آنگاه کاشی را ۱۸۰ درجه حول همان خط دوران داده به طوری که این بار کاشی در سمت دیگر خط رسم شده قبلی واقع شود باز کاشی را به همان خط قبلی متکی کرده و با همان ضلع خط دیگری روی همان خط قبلی رسم می‌نمائیم، اگر این دو خط کاملا بر همدیگر منطبق باشند آن ضلع کاشی کاملا مستقیم می‌باشد. اگر با ۵ یا ۶ عدد کاشی این آزمایش را انجام دهیم مرغوبیت کاشی از لحاظ مستوى بودن سطح و همچنین مستقیم بودن اضلاع آن برای ما روشن می شود.

برای آزمایش مرغوبیت لعاب و ضریب انبساط و انقباض آن کافی است کاشی را برای مدت چند ساعت (در حدود ۱۲ ساعت) در یخچال و یا فریزر قرار دهیم آنگاه آن را بیرون آورده و در آب جوش بیاندازیم. با وجود براینکه هرگز چنین اختلاف درجه حرارتی برای کاشی بوجود نخواهد آمد ولی اگر کاشی بتواند این اختلاف درجه حرارت را که چیزی در حدود ۱۲۰ درجه سانتیگراد است تحمل نموده و لعاب روی آن ندارد کاشی مرغوب می باشد برای اطمینان بیشتر این آزمایش را باید پنج یا شش بار انجام دهیم. همچنین می‌توان از مصالح متفاوتی برای کفپوش استفاده نمود که مقاله 10 مصالح متفاوت برای کفپوش به شما در انتخاب کمک خواهد کرد.

ایرانادکور، شرکت دکوراسیون داخلی و معماری در جنوب کشور با بهره‌گیری از تخصص و دانش معماران و طراحان حرفه‌ای در زمینه انتخاب بهترین مصالح و اجرا تلاش می‌کند تا بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه دهد.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه