دکوراسیون

دکوراسیون داخلی مطب

دکوراسیون داخلی مطب

دکوراسیون داخلی مطب
مقوله دکوراسیون تجاری را امروزه نمی توان نادیده گرفت ؛ خصوصا هنگام مراجعه بیمار به مطب پزشک. بیمار با بدنی بیمار و روحی آزرده وارد مطب می شود و معمولا پیش از ملاقات با پزشکی معالج خود بیش از هر زمان دیگری استرس دارد ، بنابراین می توان با طراحی دکوراسیون داحلی مطب با حد ممکن اسباب آرامش و راحتی او را فراهم کرد.

تاریخ ّروز رسانی : 1401/06/29

دکوراسیون داخلی مطب در شیراز ، موضوعی تخصصی و حرفه است که در این مقاله از ایرانادکور به بحث درباره آن میپردازیم.

دکوراسیون مطب

اهمیت دکوراسیون مطب شیراز 

حتما بارها برایتان پیش آمده که ساعتها برای ملاقات با پزشک معالج خود در مطب وی معطل شده اید . اصول طراحی دکوراسیون مطب به نحوی تعریف شده است که تمامی نکات ایمنی و بهداشتی مورد توجه قرار گرفته شده باشد. انتخاب ترکیب رنگ درست و نورپردازی مناسب می تواند فضای دلپذیری را ایجاد کند که مراجعه کنندگان از گذراندن زمان خود چه برای انتظار و چه برای درمان خسته نشوند و روحیه خوب خود را حفظ نمایند.

خیلی وقت ها شما حال خوشی ندارید و با مشکلی که از به نحوی از آن رنج می برید در مطب در حال انتظار می مانید ، بسیار خوب است که این زمان را بتوانید راحت تر و با آرامش بیشتر سپری کنید و در آسایش باشید . تا نوبت شما فرا برسد .

دیزاین دکوراسیون داخلی مطب مقوله ای بسیار جذاب و در عین حال پیچیده است ؛  چیدمان وسایل درون فضا و انتخاب رنگ دیوار ها ، وسایل و طراحی نورپردازی از اهمیت زیادی برخوردار است در این فضا شما باید بتوانید بهداشت را تا سر حد امکان نشان دهید ، مطب های بسیار تمیز با وسایل براق و درخشان میتواند حس سلامتی را القا کند ، همچنین شما در یک فضای محدود فرصت دارید تا به بیمار ثابت کنید که بهترین پزشک ممکن را برای بیماری خود انتخاب کرده ؛ پزشکی حرفه ای که حتی به جزئیات مطب خود هم تا حد زیادی توجه کرده.

اگر شما بتوانید با طراحی دکوراسیون داخلی مطب به شیوه ای صحیح مدت زمان انتظار بیمار را سرگرم کننده و کم استرس کنید موفق شده اید ؛ بیماری که قرار است در اتاق انتظار بنشیند شرایط مطلوبی ندارد و این شمایید که می توانید در این زمان او را سرگرم کرده و از فکر مریضی دور کنید.

موضوع دیگر نکاه تجاری به مطب است ؛ از آنجا که این روزها همه چیز رقابتی شده ، حتی آسایش مریض در مطب هم روی تعداد مریضانی که به پزشک مراجعه می کنند تاثیر مستقیم دارد . که این موضوع برای بسیاری از پزشکان دارای اهمیت است  ، خصوصا در شهرهای بزرگ که تعداد پزشکان حاذق زیاد است اینکه بیمار کدام پزشک را برای معالجه خود انتخاب کند بستگس زیادی به شکل و شمایل مطب و برخورد پرسنل شما دارد.

مطبی دلگیر و شلوغ که جای نشستن ندارد و یک منشی جدی بداخلاق که صحبت با او بر اضطراب بیمار خواهد افزود قطعا بیماران شما را به سمت پزشکان دیگر سوق خواهد داد ؛ بنابراین حتی اگر نگاه تجاری به موضوع داشته باشید ؛ دکوراسیون داخلی مطب می تواند بسیار مهم باشد.

انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی مطب

قطعا شنیده اید که روانشناسان برای هر رنگی مفهومی در نظر می گیرند ، دانستن این موضوع کمک مهمی به طراحان داخلی کرده است تا فضا داخلی هر مکانی را به محیطی متناسب بخش برای ساکنانش مبدل سازند.

انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی مطب چگونه باید باشد؟ مطب پزشکان جایی است که اغلب بیماران با دردهای فیزیکی و روحی خود به هدف درمان و بهبود بر آن قدم می گذارند و با تمام وجود نیاز به آرامش دارند . ممکن است بتوانید خیلی راحت رنگ مورد علاقه خود یا رنگ هایی که ترکیب خوبی دارند را انتخاب کنید. اما این موضوع را به خاطر داشته باشید که قرار است استرس و ترس و تشویش را از بیماران دور کنیم . پس حتما باید به رنگ اهمیت بدهیم.

دکوراسیون مطب

رنگ های خنثی مانند بژ ، سفید و کرم وقتی با دیگر رنگ های آرامش بخش ترکیب شود، محیط را خوشایند و دلپذیر می سازند. این گروه از رنگ های روشن همچنین باعث انعکاس نور می شوند و فضا را دلباز و روشن و بزرگ جلوه می دهند . بیماری که احساس کند در اتاقی خفه و دلگیر نشسته خود به خود عصبی می شود و تحملش تمام می شود.

حال برای دکوراسیون داخلی مطب چه رنگی را انتخاب کنیم ؟ آیا کسی هست که از تماشای آسمان آبی یا دریای بی کران لذت نبرد؟ آیا کسی هست از دیدن سبزه و درخت و چمن حال خوبی نداشته باشد ؟ سبز و آبی رنگهای مناسبی هستند که حال خوبی را ایجاد می کنند .

قهوه ای اگر با رنگ روشن تری ترکیب شود، می تواند ظاهری مدرن ایجاد کند، که این روزها برای خیلی ها جذاب است.

رنگ دکور مطب

اما رنگهای قرمز ، زرد و مشکی و حتی بنفش واقعا رنگ های خوبی نیستند چراکه ایجاد هیجان می کنند و بیمار نیاز به هیجان ندارد . رنگ خاکستری هم رنگ  خوبی نیست چون انرژی خاصی را به همراه ندارند و باعث اضطراب می شود.

استفاده از رنگ آبی در دکوراسیون مطب

آبی رنگی تسکین دهنده بوده که فشار خون را پایین می آورد و احساس ریلکس بودن را القا می کند ، اگر آبی روش ن و تیره را ترکیب کنیم احساسی از وفاداری و اطمینان را منتقل کرده ایم که نیاز طراحی دکوراسیون مطب است. از این رو، آبی و طیف های آن از رنگ‌های کاملا مناسب برای استفاده در مراکز بهداشتی و درمانی است چراکه علاوه بر آرامش حس تمیزی را هم به انسان منتقل میکند.

استفاده از رنگ سبز در دکوراسیون مطب

یادآوری رنگ طبیعت می تواند در ذهن همراه با تداعی خاطراتی زیبا و خوش باشد ، رنگ سبز همیشه ایجاد باطراوت و شادابی می کند و درد را التیام می بخشد. این رنگ نیز می تواند استرس را در افراد کاهش داده و در کلینیک های درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از رنگ قهوه ای ، کرم و بژ در دکوراسیون مطب

تونالیته رنگ های قهوه ای هم می تواند احساس سلامتی و آرامش را به بیمار اهدا کند ، قهوه ای یاداور چوب است که همیشه حتی لس آن احساس آرامش و انرژی بخشی را به همراه دارد ، بنابراین می توانید مستقیما از چوب یا متریال های شبیه آن در اتاق معاینه استفاده کنید.
نکته : انتخاب رنگ بستگی زیادی به تخصص پزشک دارد ، قطعا رنگ انتخابی برای مطب پزشک اطفال ، پوست ، روانپزشک و زنان متفاوت است ؛ در مطب پزشک اطفال می توان هیجان و شادی آفرید اما استفاده از رنگ هایی که با هم در تضاد هستند در مطب یک روانپزشک اشتباه محض است ؛ در مطب پزشک زنان می تواند از دو رنگ صورتی و آبی که مورد علاقه مادران است در برخی المان ها استفاده کرد تا برای خانم های باردار نشانی باشد از دختر و پسر بودن نوزاد و ایجاد حس امید و شادی!
 ما در ایرانادکور با در نظر گرفتن تمام این جوانب بهترین رنگ ها را برای طراحی دکوراسیون مطب به شما پیشنهاد می دهیم ؛ متخصصان ما علم بالایی در این زمینه دارند.

مطب پزشکان

طراحی و انتخاب کانتر منشی مطب

طراحی و انتخاب کانتر منشی مطب یا کلینیک باید دقیقا مطابق با نیازهای فضا برنامه ریزی شود. بر اساس اینکه چند نفر قرار است پشت این میز قرار بگیرند و بنشینند و کار کنند و بر اساس تعداد پرونده ها و نوع کار آنها بزرگی و کوچکی و جای میز منشی مشخص می شود.

میز منشی معمولا نقطه کانونی یک مطب است و اولین جایی است که بیمار و همراهانش بلافاصله پس از ورود به آن مراجعه می کنند و باید حس امنیت و راحتی با آن داشته باشند ؛ میز هایی که جلو صورت افراد یک شیشه ضخیم می کشد و شما مجبورید از حفره هایی کوچک با منشی صحبت کنید ابدا حس خوبی به افراد نمی دهد اما آنقدر هم نباید میز منشی را باز در نظر بگیریم که منشی یا پرستار هم احساس امنیت نداشته باشد و تمام اسناد و مدارک وی توسط بیماران دیده شود . حریم خصوصی منشی و صفحه ی کامپیوتر وی باید از دید افراد حفظ شود.

کانتر منشی

استفاده از متریال های مرغوب و بادوام برای میز منشی مطب در بحث دکوراسیون داخلی مطب ضروری است چراکه مراجعات مکرری به آن انجام می گیرید . کرین ، کوارتز یا چوبهایی با کیفیت و مقاومت بالا متریال های مناسبی برای میز منشی هستند.

همچنین میز منشی می تواند محل مناسبی برای تبلیغ باشد ، با نصب یا طراحی لوگوی مطب و یا استفاده از رنگ شاخص مطب شما اینکار باعث می شود اسم شما و مطب شما در ذهن مراجعین به خوبی نقش ببندد ؛ گاهی هم برای میز منشی از انواع پارتیشن استفاده می کنیم.

رنگ و طرح میز منشی مطب

در دکوراسیون داخلی مطب هر چقدر میز پذیرش یا کانتر پذیرش زیباتر طراحی شده باشد فضای مطب هم زیباتر خواهد بود ، میز کانتر منشی مطب میبایست در اولین دید بیمار در بدو ورود بقرار بگیرد و بیمار نیاز نباشد حتی لحظه ای به دنبال آن بگردد. بهتر است برای پیشخوان مطب ارتفاع بلندی در نظر نگیرید بطوریکه منشی دیگر نتواند بیماران و همراهان آن ها ببیند چراکه منشی باید بتواند محیط اتاق انتظار و بیماران را پیش از ویزیت پزشک مدیریت و کنترل کند.

رنگ پیشخوان را باید به گونه ای در نظر بگیرید که با رنگ دیوار و کف هارمونی خوبی داشته باشد و ایجاد هماهنگی را در مراجعین القا کند. اگر از دو رنگ برای طراحی دکوراسیون مطب بهره میبرید برای کانتر هم حتما از همان ترکیب استفاده کنید. اما می تواند یکی از رنگ ها را با ترکیب چوب هم به کار ببرید. همچنین دقت داشته باشید که جنس میز کانتر را طوری انتخاب کنید که کاملا قابل شستشو و قابل ضد عفونی حتی با مواد شیمیایی باشد چراکه منشی برای سلامت خود هم که شده باید روزانه این کانتر را ضد عفونی کند.

متریال های شبهه چوب که صیقلی هستند می توانند مفید باشند اما سنگ نمیتواند برای این مورد گزینه مناسبی باشد مگر سنگ های صنعتی و آنتیک که قابل شستشو با مواد شیمیایی هستند ؛ استفاده از شیشه هم در بخش هایی که لباس و بدن بیمار با آن در تماس است گزینه مناسب و به جایی است.

مطب پزشک

نورپردازی در دکوراسیون مطب

در تمام فضاها نور ، باعث زیبایی و طراوت محیط می شود و چشم نواز است ؛ طراحی نورپردازی یکی از مهم ترین موارد در طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشکی است.

در دکوراسیون داخلی مطب نور پردازی اتاق پزشک و اتاق انتظار بهتر است به شکل ملایم و غیر مستقیم باشد. همچنین می توانید در دیزاین دکوراسیون مطب پزشکی از نورهای نقطه ای استفاده کنید تا فضای مطب پر نور نشود.

توجه داشته باشید که استفاده از نورپردازی ملایم باعث ایجاد فضایی آرام و دنج در مطب پزشک می شود. استفاده از آیینه‌ نیز می‌تواند به بزرگ‌تر جلوه دادن مطب کمک کند. رنگ‌های ملایم همچنین می‌توانند در آرامش درونی بیماران تأثیر داشته باشند آینه نورهای کار شده را هم منعکس می کند.

نور مطب چقدر باید باشد؟

اما کمی تخصصی تر در خصوص نورپردازی در دکوراسیون مطب صحبت کنیم ؛ میزان روشنایی مطب پزشک باید به گونه­‌ای باشد که همزمان که نور کافی برای دیدن فضا را به افراد میدهد بیش از حد و آزاد دهنده نباشد ؛ فکر نکنید هر چه روشن تر بهتر!

استاندارد میزان روشنایی برای مطب‌­ها و کلینیک‌­های پزشکی، مقدار ۵۰۰ لوکس و برای فضاهای معاینه عمومی بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ لوکس نور است. در این موارد معمولا نور عمومی اتاق معاینه را ۲۰% نور موضعی برای معاینه بیمار در نظر می­‌گیرند.

بنابراین در دکوراسیون داخلی مطب نیاز نیست آنقدر اتاق انتظار را پر نور کنید که نیاز به عینک آفتابی باشد! چراغ هایی که بصورت متمرکز و نقطه نور خود را ارائه می دهند مناسب مطب ها نیستند خصوصا در مطب دندانپزشکی که سر و چشم بیمار به سمت سقف است این نور می تواند بسیار آزار دهنده باشد و ایجاد خیرگی کند ؛ برای دوری از این خیرگی از صفحاتی که بصورت مات بر روی منبع نور قرار میگیرند استفاده کنید تا نوری یکنواخت را داشته باشید.

دقت کنید در فضای مطب هیچ لامپ سوخته یا در حال چشمک زدنی وجود نداشته باشد ؛ تصور کنید وارد مطبی می شوید و می خواهید نیم ساعت در آن فضا با حال مریضی بنشینید نور سرد و چشمک زن مدام توجه شما را جلب میکند تداعی یک فیلم ترسناک را خواهید داشت! در مطب ها می تواند از شیار های نوری و نورهای خطی بصورت توکار بهره زیادی برد ، این نورها هم به فضا شخصیت می دهند و هم مصرف پایینی دارند ، نور را هم بصورت یکنواخت و بدون ایجاد خیرگی منتشر خواهند کرد.

استفاده از نور طبیعی در مطب

حتما و قطعا هیچ نوری بهتر و آرامش بحش تر از نور طبیعی نیست ، پنجره ای بزرگ و تمیز که هوای تازه و نور زیبای خورشید را به بیماران هدیه میدهد میتواند موهبتی بزرگ در هر مطبی باشد ؛ اگر امکان داشتن چنین پنجره ای را دارید آن را با استفاده از پرده های خشن و ضخیم و بسته خراب نکنید.

نور طبیعی خورشید حس دلباز بودن فضا و دفع استرس و افسردگی و افکار منفی مراجعان و بیماران را به همراه خواهد داشت. اگر در حال ساخت یا انتخاب مطب هستید به این نکته مهم توجه کنید که بهترین مکان برای قرارگیری پنجره‌­ها، در ضلع شمالی خواهد بود. پنجره‌های جنوبی نیز برای فصول سرد سال مناسب هستند و نور خوبی به فضا می دهند. پنجره‌­های شرقی زیاد جالب نیستند چراکه میزان نور بسیار زیاد و آزاردهنده‌­ای را به داخل اتاق انتظار یا معاینه ساطع می کنند و از سویی دیگر نور پنجره­‌های غربی نیز کافی نخواهد بود پس به دنبال مطب هایی با پنجره های شمالی و جنوبی باشید.

مطب پزشک

انتخاب مبمان اتاق انتظار مطب 

در ادامه بحث دکوراسیون داخلی مطب به انتخاب مبلمان اتاق انتظار مطب می رسیم ، رنگ و نور را گفتیم و اهمیت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب را هم بیان کردیم ، یکی دیگر از المان های بسیار مهم در مطب صندلی هایی هستند که برای اتاق انتظار انتخاب می کنیم ، اگر می خواهید حس آرامش و راحتی را برای بیماران و همراهان نگران آن ها مهیا کنید به مبلمان اهمیت بدهید.

هیچ بیماری دوست ندارد روی یک صندلی خشک و اداری منتظر نوبت خود باشد!

همیشه سعی کنید که از مبلمان با متریال با کیفیت و قابل شستشو استفاده کنید تا بدون دردسر زیاد بتوانید مبلمان را تمیز کنید. نظافت مبلمان و صندلی ها واقعا مهم  و حیاتی است هیچ کس دوست ندارد بر روی مبل یا صندلی ای که چرک و کثیف است بنشیند خصوصا وقتی بیمار است ، انتخاب متریال با کیفیت کمک می نماید که این لوازم جانبی اداری زود دچار استهلاک و فرسودگی نشود. استفاده از مبلمان پارچه ای در مطب ها اصلا مناسب نیست ، تلاش کنید از جنس های نانو یا چرمهای با کیفیت قابل شستشو انتخاب کنید.

اندازه مبلمان ارتباط ستقیم با اندازه مطب دارد در یک مطب کوچک نمیتوان از یک ست بزرگ مبلمان تهیه کرد همچنین باید به تخصص پزشک هم توجه کرد ، اگر مطب مربوط به پزشک با تخصص ارتوپدی است شاید بتوانید برخی از صندلی ها را از انواع تخت شو در نظر بگیرید که منشی تعیین کند چه کسی بر روی آن بنشیند اما در مطب پزشک اطفال می توان برخی صندلی های کوچک که قابلیت جا به جایی دارند هم برای کودکان در نظر گرفت.

تمام نکات دکوراسیون داخلی مطب را مشاوران آگاه ایرانادکور در هنگام بازدید از محل به شما خواهند گفت نکاتی که شاید رعایت آن ها تغییرات بزرگی در مظب شما بوجود آورد و هزینه چندانی هم برایتان نداشته باشد.

نکات مهم طراحی دکوراسیون داخلی مطب

یکی دیگر از موارد  اصول  طراحی مطب جداکردن فضای انتظار با بخش درمانی میباشد و بوسیله درب و راهرویی کوتاه این عمل قابل انجام هست. امروزه طراحی دکوراسیون مطب بر اساس اصول مهندسی، طبق نیاز افرادی که در آن محل کار می کنند و یا مراجعینی که به آنجا رفت و آمد می کنند انجام می گیرد.

دراین اصول صرفا تجهیزات و ابزاری که در آن مکان مورد استفاده قرار می گیرد مطرح نمی باشد.

دکوراسیون داخلی مطب باید نشان دهنده خدماتی باشد که یک متخصص می خواهد به بیماران خود ارائه دهد ، مثل خدمات درمانی در یک محیط امن ، زیبا و مطمئن  که البته اگر پزشک دارای تخصص خاصی باشد به طور مثال اطفال ، جراحی  و یا … بهتر است دکوراسیون مطب مناسب با آن داشته باشد.

از عکسها و بروشور های مرتبط با تخصص خود استفاده کند و همچنین برای جلب اعتماد بیماران مدارک و سوابق تحصیلی و احتمالا لوح های تقدیر خود را در محلی به نمایش در بیاورد.

دکوراسیون مطب

سعی کنید دستشویی و آبخوری تمیزی و بهداشتی و با بوی مطبوع در دسترس بیماران باشد تا در مدتی که در حال انتظار هستند بتوانند از آن استفاده نمایند . بعضی از مطب های پزشکان دارای مکانهایی برای بازی کودکان هستند به خصوص متخصصینی که مراجعین کودک دارند و کودکان توان و تحمل صبر و انتظار ندارند.

مطب زیبا

اگر اصول طراحی – مهندسی در دکوراسیون داخلی مطب به خوبی رعایت شود نتیجه کار محیطی کاربردی و آرامش بخش ، زیبا و راحت هم برای بیماران و همراهانش و هم برای خود پزشک و پرسنل خواهد شد که همین عوامل باعث تبدیل مطب به مکانی شاد همراه با یک گروه و پرسنل فعال و پر کار خواهد بود.

بنابراین می توان گفت امروزه در طراحی مطب حتماً باید از نظرات کارشناسانه طراحان متخصص کمک گرفت و باید دانست که عوامل زیادی در طراحی یک مطب کاربردی مؤثر هستند.

دیزاین مطب

ایرانادکور با در نظر گرفتن تمام متریال ها  و المان های موجود از جمله کاغذ ‌‌دیواری‌های مدرن ، کف پوش های شیک و پرده های لاکچری بهترین و به صرفه ترین دکوراسیون داخلی مطب را به شما عزیزان پیشنهاد خواهد داد . با ما در تماس باشید.

نویسنده : صنم توکلی /سرپرست تیم تحریریه ایرانادکور

برچسب ها :

دکوراسیون مطب شیرازدیزاین مطبدکور مطب شیرازطراحی مطبمطب پزشکان شیرازتزیین مطبدکوراسیون داخلیدکوراسیون

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه