دکوراسیون

راهنمای تمیز کردن مبلمان پارچه ای

راهنمای تمیز کردن مبلمان پارچه ای

راهنمای تمیز کردن مبلمان پارچه ای
هنگام خرید مبل ، دوست داریم مبل پارچه ای گر م و نرم و دنجی خریداری کنیم اما همیشه تمیز کردن آن کابوسی بزرگ است . چرا که مبل های پارچه ای لک همه چیز از گرد و غبار گرفته تا نوشیدنی و جای دست چرب و لباس رنگی و … را به خود می گیرند و بعد از مدتی طراوت و زیبایی روز اول را نخواهند داشت . با این حال ما در این مطلب روش هایی را برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای به شما معرفی می‌کنیم تا با خیال راحت بتوانید سال‌های سال از مبلمان پارچه‌‌ای خود استفاده کنید. با ما همراه باشید .

تاریخ مقاله : 1398/07/22

اولین اصل دکوراسیون نظم و بهداشت است . ایرانادکور ، با در اختیار داشتن تیمی حرفه ای و به روز بهترین و زیباترین ها را برای دکوراسیون خانه شما در نظر خواهد گرفت . کارشناسان ما  با اهمیت دادن به تمام جنبه های ارزشمند برای فضای زندگی شما و زیبایی‌شناسی در طراحی داخلی ، بهترین مشاور برای بهترین انتخاب خواهد بود

شستشوی مبل

مراحل تمیز کردن مبل پارچه ای

مطالعه برچسب مبل

اولین نکته ای که در هنگام تمیز کردن مبل باید در نظر بگیریم مطالعه برچسب کنار مبل است و البته اگر مبل شما این برچسب را داشته باشد .

W: اگر در برچسب مبل با حرف w روبرو شدید، بدان معنی است که آب به مبل شما هیچ آسیبی وارد نمی‌کند و می‌توانید مبل تان را با آب تمیز کنید.

S: این حرف انگلیسی در برچسب مبل به این معنی است که شما نمی‌‌توانید برای این نوع مبل از آب استفاده کنید. در چنین مواردی محلول پاک‌کننده‌های بدون آب، بهترین ماده برای تمیز کردن مبلمان شما می‌باشند و شما می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های سطح شهرتان خریداری نمایید. توجه داشته باشید که اگر برای تمیز کردن این نوع مبل‌های پارچه‌ای از آب استفاده کنید، احتمالا نتیجه‌ی جالبی نخواهد داشت و مبل‌تان لکه‌دار خواهد شد.

WS: برای تمیز کردن مبلمانی با برچسب WS شما می‌توانید هم از آب و هم محلول پاک‌کننده‌های بدون آب استفاده کنید.

X: در مورد برچسب‌هایی با نماد X فقط از جاروبرقی یا برس نرمی برای تمیز کردن آن استفاده کنید. سعی کنید که از بکار بردن آب یا هر محلول پاک‌کننده‌‌ی بدون آب برای تمیز کردن آن خودداری کنید.

نظافت سطحی مبل

اولین قدم در تمیز کردن مبل جارو کشیدن و تمیز کردن سطح مبل بدون هیچ موادی است . تمام تلاش خود را بر این بگذارید که چیدمان مبلمان طوری باشد که مبل در مسیر گرد و خاک و یا در راه های منتهی به آشپزخانه نباشد ، تا کمتر در معرض آلودگی قرار گیرد .

  • روی سطح مبل را جارو کنید تا سطح مبل از هرگونه گردوغبار و خرده‌ریزها تمیز شود.
  • تمام شیارهای مبل را با قطعه‌ی باریک و بلند جاروبرقی تمیز کنید.
  • بالشتک‌ها را بردارید و زیر آنها را جارو کنید.

می توانید از سری های باریکتر جاروبرقی برای جمع کردن تمامی گردو خاک ها استفاده کنید. اگر قسمت هایی وجود دارد که گرد و غبار به سطح مبل چسبیده است با استفاده از یک برس نرم آنها را پاک کنید. اما نباید خیلی محکم برس را بکشید که به پارچه ی آن آسیب برساند.

جارو زدن مبل

اگر حیوان خانگی دارید خوب است بدانید که همه موهای آنها با جاروبرقی جمع نمی شود و شما باید با استفاده از یک پرزگیر موهای آن را جمع کنید.

موی سگ مبل

انواع چسبی این مو جمع کن ها در بازار موجود است که شبیه استوانه است و می توانید براحتی موهای حیوانات را جمع کنید . چنانچه از قبل می دانید که در خانه حیوان خانگی دارید از پارچه هایی انتخاب کنید که مو براحتی از آن جدا می شود . راهنمای خرید پارچه مبل پیشتر در همین سایت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .

مو حیوان خانگی

لکه گیری مبل

لکه ها بر اثر بسیاری از مواد ایجاد می شوند برخی چرب ، برخی رنگی و برخی خشک هستند . ابتدا پودر جوش شیرین را روی تمامی سطح مبل بپاشید و اجازه دهید به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه روی سطح مبل باقی بماند. جوش شیرین می‌تواند بوی بد مبل را هم از بین برده و لکه‎ها را برای تمیز کردن نرم و آماده کند .

بعد از 20 دقیقه دوباره مبل را جارو کنید و جارو برقی را روی درجه ای بگذارید که عمیقا پودرها را بمکد .

بخارشو کردن مبل

استفاده از بخارشو بهترین روش تمیزکردن مبل های پارچه ای در منزل است . برای انجام این کار  اولین مرحله ای که شما باید انجام دهید اینست که قبل از شستشو، اگر لکه ای بر روی پارچه ی مبلمانتان وجود دارد آن را با شوینده پاک کنید.

سپس یک محلول پاک کننده برپایه آب بسازید . بهترین ماده برای تمیز کردن مبلمان بدون آسیب به بافت و رنگ معمولا صابون مایع است . برای اینکار مقدار مساوی آب و شوینده را ترکیب کنید. اگر مبل شما زیاد کثیف نیست 4 قطره صابون مایع در 3دو لیوان آب حل کنید و در گوشه از مبل امتحان کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. سپس چک کنید که بعد از گذشت این مدت تغییر رنگی در پارچه ایجاد نشده باشد و آیا لکه ها گرفنه می شود یا خیر .

اگر روی مبلمان لکه‌های چربی یا روغن هست، قبل از استفاده از شوینده و بخارشو ابتدا باید آنها را از بین برد. چون معمولا این لکه‌ها به آسانی تمیز نمی‌شوند و کار را سخت‌تر می‌کنند. برای تمیز کردن این لکه‌ها از پاک‌کننده‌‌ مخصوص مبل یا شامپو فرش و مبل  استفاده کنید. البته شاید پیدا کردن این پاک‌کننده کمی سخت باشد، اما در برخی از فروشگاه‌ها می‌توان آن را پیدا کرد. پس از زدودن لکه‌های چربی و روغن، می‌توانید از شامپو یا شوینده استفاده کنید.

ابتدا بر روی کل سطح مبل مایع شوینده را پخش می کنیم و سپس با بخار شوی در واقع به جان لکه ها می افتیم . اما بایستی احتیاط کرد و مبل را خیلی خیس و کفی نکرد .

لکه مبل

تمیز کردن مبل با شوینده خشک

شوینده‌های خشک نوعی حلال قوی هستند. البته این شوینده‌‌ها مایع هستند، اما چون در ترکیب‌شان آب وجود ندارد، به آنها خشک گفته می‌شود.

  • قبل از شروع کار، درب‌ها و پنجره‌ها را باز کنید. اگر اتاق سیستم تهویه دارد آن را نیز روشن کنید. این نوع مواد شوینده، بو و بخارهایی بسیار قوی دارند.
  • هیچ نوع شوینده‌ای را مستقیما روی مبل نریزید. یک پارچه‌ی تمیز بردارید و کمی از شوینده را روی آن بریزید. حال سطح مبل و لکه‌ها را با آن تمیز کنید. روی برچسب بطری شوینده، معمولا دستورالعمل‌هایی وجود دارد که می‌توانید از نکات آن استفاده کنید.
  • مانند آنچه درباره‌ شوینده‌های مایع انجام دادید، در این مورد هم شوینده‌ی خشک را روی بخش کوچکی از مبل آزمایش کنید.
  • پارچه‌ی آغشته به شوینده را روی سطح مبل بگذارید و بردارید. این کار را در تمام سطح مبل انجام بدهید. مراقب باشید شوینده را روی مبل نکِشید. این کار زمان‌بر است پس باید صبور باشید، اما اگر این نکته را رعایت نکنید ممکن است پارچه‌ مبل‌تان به‌راحتی آسیب ببیند. برای پاک‌سازی لکه‌های قدیمی و مقاوم‌تر، این کار را چندبار تکرار کنید.
  • در انتها، خود شوینده را از روی مبل تمیز کنید. شوینده‌های خشک به‌دلیل ترکیبات شیمیایی‌شان ممکن است سبب تغییر رنگ پارچه شوند. بنابراین پس از اتمام کار، پارچه‌ تمیز دیگری را بردارید و با آب مرطوب کنید (زیاد آن را خیس نکنید). سپس سطح مبل را با آن تمیز کنید. مجددا پارچه را بشویید و آب آن را خوب بگیرید و این کار را چندبار تکرار کنید تا شوینده به‌طور کامل از سطح مبل پاک شود.
  • اجازه بدهید مبل با جریان هوا خشک شود.

مبل پارچه ای

خشک کردن مبل

پس از زدودن همه لکه و شستشوی کلی مبل نوبت به خشک کردن مبل می رسد ، یه پارچه بدون پرز رنگ رون خشک بردارید و با فشار بر سطح مبل بکشید تا هم نم آن گرفته شود و هم اگر باز هم چرک و کثیفی باقی مانده به این وسیله تمیز گردد . تا وقتی مبل کاملا خشک نشده بر روی آن ننشینید .

ایرانادکور ، با در اختیار داشتن تیمی به روز و با تجربه ، در تمام مراحل برنامه ریزی ، طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل همراه شما عزیزان خواهد بود . با دفاتر ما در تماس باشید و از مشاوره کارشناسان ما بهره مند گردید . نکات جالب طراحی داخلی را در صفحه اینستاگرام ما بخوانید .

نویسنده : ص.توکلی / عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه