طراحی باغ و فضای سبز

اصول سازماندهی فضای سبز

اصول سازماندهی فضای سبز

اصول سازماندهی فضای سبز
حرکت از مفهوم به فرم، یک فرآیند سازمان یافته اصلاح است که بر اساس آن حبابها و پیکان‌های بی‌نام به اشکال ویژه تغییر می‌کنند. اشیا قابل تشخیص ظاهر می‌شوند و فضاهای حقیقی شکل می‌گیرند. تمامی این مراحل دارای اصول خاصی در بحث سازماندهی فضای سبز است که در ادامه به آن اشاره کردیم.

تاریخ: 1398/07/21

در هر پروژه طراحی و اجرای فضای سبز باید از یک سری اصول و قوانین به منظور سازماندهی و نظم طرح‌های فضای سبز استفاده کرد. ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور، بعد از بررسی فرم‌های هندسی در طراحی فضای سبز قصد دارد تا در ادامه در این مقاله به اصول سازماندهی فضای سبز بپردازد.

اصول سازماندهی فضای سبز

فرم ها میبایست با اصول سازماندهی (مثل وحدت و هماهنگی) ادغام شوند. این اصول باید در طول دوره طراحی مفهومی شروع شده و تا اواخر دوره اصلاح طرح ادامه داشته باشد. برداشت ناظر و لذت او از محیط اطراف، بستگی به دو اصل مکمل ادراک دارد:

اول – لزوم ایجاد انگیزش از طریق تجربه ای نو

دوم – لزوم آشنایی با طرح.

بهتر است بگوییم تکرار اصول بصری یا سازماندهی آن، در واقع همان وحدت و هماهنگی به همراه علاقه است.

طراحی فضای سبز

* وحدت

همان کیفیت یکی بودن و یگانگی است که با تنظیم عناصر گوناگون منظر در یک تم و موضوع کلی سازماندهی بدست می‌آید. تکرار خط، فرم بافت و… همراه با درک عناصر مشابه در مجموعه‌ای از آرایش‌های خطی بهم پیوسته. طرح فاقد وحدت و انسجام، طرح در هم و آشفته خواهد بود.

* هماهنگی

حالتی از سازگاری میان عناصر با محیط پیرامونشان می‌باشد. عناصری که با یکدیگر آمیخته، تلفیق و یا متناسب شده‌اند، دارای هماهنگی می‌باشند.

عناصری که به نظر میرسد که با یکپارچگی و یا انطباق برهم دارای اختلاف می‌باشند، فاقد هماهنگی هستند. ترکیب‌های هماهنگ از نظر بصری احساس راحتی و آرامش را القاء می‌کنند. هماهنگی یکی از اصول مهمی است که در طراحی باغ و فضای سبز مورد استفاده قرار میگیرد.

* سادگی

نتیجه کاهش یا حذف موارد غیرضروری می‌باشد که گاهی کمک به وضوح می‌کند و گاهی می‌تواند به یکنواختی و عدم تنوع منظر منجر شود.

اصول سازماندهی فضای سبز

* تنوع (گوناگونی)

نقطه مقابل سادگی است و می‌تواند به آشوب و بی نظمی منجر شود، مگر اینکه تم يکنواخت قدرتمندی مانع از آن شود. ولی مهم این است که تعادل خوبی بین سادگی و تنوع پیدا کنیم. در مقاله اصول طراحی ویلا نیز می‌توانید مطالب مفید و کاملی در رابطه با این بحث مطالعه فرمایید.

* تأکید (غلبه)

مهمترین عنصر یا فرم، در منظر می‌باشد. زمانی که شخص به آسانی تشخیص دهد که چه چیز از اهمیت بیشتری برخوردار است، آن طراحی جذابتر می‌شود. تأکید عمدتاً از طریق کاربرد مؤثر احتراق بدست می‌آید. مثل یک توده عظیم در بین توده‌های کوچکتر، یک رنگ روشن در نمایی بیرنگ، برجسته و بافتی نامناسب که توسط بافتی مناسب احاطه شده، بافت های کاهش و…

حاشیه سازی تزئینی و متمرکز سازی از اصول تاکید هستند. زمانی که عناصر محیطی بطوری سازمان داده شده‌اند که مخاطب را ترغیب می‌کند تا به صحنه‌ای خاص نگاه کند و باید مطمئن شد که نواحی کانون، مستحق توجه زیاد است.

ریتم در واقع تأکید مکرر به یک ساختار منظم می‌باشد. شکستگی‌ها، گوناگونی‌ها و جهش‌ها حس حرکت را در منظره ایجاد می‌کند. طراحی فضای سبز در معماری منزل نیز بسیار مهم است.

طراحی و اجرای محوطه سازی

* تعادل

دربرگیرنده پایداری است و برای احیاء حس آرامش و امنیت استفاده می‌شود. در ترکیب‌های منظر، معمولا به معنای هم‌ترازی توجه حول محور عمودی و در یک چشم انداز است. تعادل فرمال (شکلی)، تعارضی هندسی و متقارن است و بوسیله تکرار ساختارهای مشابه در هر طرف مرکزی مشخص می‌شود.

ترتیب (توالی) مربوط به حرکت است. در فضاهای بیرونی، طراح باید مسیر، سرعت و جهت حرکت را مشخص کند. طرح خوب از نظر توالی باید دارای نقطه شروع یا روندی باشد که راه اصلی را نشان دهد. تنوع فضای موجود و تجربیات قانونی نیز ممکن است به همین منوال باشد.

اصول قبلی (تأكيد، متمرکز سازی، ریتم، تعادل و مقیاس) می‌تواند در ساختار توالی کمک مؤثری باشند.

ایرانادکور، مجری تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی با بهره‌گیری از دانش طراحان و متخصصین حرفه‌ای همواره آماده ارائه بهترین خدمات در زمینه طراحی و اجرای محوطه‌سازی به شما عزیزان است.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه