مصالح ساختمانی

انوع قیر و خواص آن ها

انوع قیر و خواص آن ها

انوع قیر و خواص آن ها
قیر یکی از مصالح مورد استفاده هم در ساختمان سازی و هم در راه سازی است. خواص عالی و بی نظیر قیر باعث شده است تا در حجم گسترده‌ای از قیر در ساختمان سازی استفاده شود. آشنایی با خواص قیر و کاربرد آن در ساختمان سازی یکی از الزامات هر طرح و پروژه‌ای به حساب می‌آید.

تاریخ: 1398/07/20

قیر جسمی است که از هیدروکربورهای مختلف تشکیل شده و این هیدروکربورها دارای وزن ملکولی بالا می‌باشند و دارای رنگی مشکی براق هستند. قیر در ساختمان به علت غیر قابل نفوذ بودن آن در مقابل آب مصرف می‌شود و در راه‌سازی به علت دارا بودن خاصیت چسبندگی که دانه‌های سنگ را بهم می‌چسباند و تشکیل آسفالت می‌دهد و همچنين غير قابل نفوذ بودن آن در مقابل آب مورد مصرف قرار می‌گیرد. ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور، بعد از معرفی انواع مصالح عایق حرارتی، قصد دارد تا در این مقاله شما همراهان گرامی را با قیر و خواص آن آشنا کند.

انواع قیر

خواص قیر

بجز دو خاصیت کلی که در بالا شرح داده شد (چسبندگی و غیر قابل نفوذ بودن) قیر دارای خواص دیگری نیز می‌باشد که مصرف آن را در ساختمان و راه سازی ممکن می‌سازد.

1- قير جسمی است که در اثر حرارت از سختی به سفتی و خمیری و شلی و آبکی تغییر شکل می‌دهد و در اثر پایین آوردن حرارت دوباره مراحل فوق را طی کرده و به حالت اول برمی‌گردد.

۲- قیر مانند فیلم نازکی دور دانه‌ها را گرفته و بدون پارگی یا ترک خوردگی آنها را بهم می‌چسباند.

3- در مقابل نیروهای وارده بخوبی مقاومت می‌کند. در ساختمان نیروهای فشاری و کششی را تحمل می‌نماید و پاره نمی‌شود و در راه سازی نیروهایی مانند کوبیدن – مکیدن- خراشیدن را تحمل می‌نماید. این نیروها کلا از طرف چرخهای اتومبیل‌ها در هنگام حرکت و تغيير سرعت و ترمز کردن به سطح آسفالت وارد می‌شود.

۴- قیر در مقابل عوامل جوی مانند سرما – گرما – یخ زدن و غیره مقاومت می‌نماید.

۵- قیر در مقابل درجه حرارت‌های معمولی تغییر حالت نمی‌دهد.

۶- در راه‌سازی، آسفالت جاده‌ها در صورت احتیاج به تعمير، وصله پذیر بوده و آسفالت نو و کهنه بخوبی بهم چسبیده و بصورت یک پارچه عمل می‌کند.

شن و ماسه در ساختمان‌سازی نیز کاربرد بسیاری دارد و آشنایی با شن و ماسه و نحوه استفاده از آن‌ها در ساختمان‌سازی بسیار مهم است.

استفاده از قیر در راه سازی

* انواع قير

دو نوع قیر در طبیعت موجود است: قیرهای معدنی و قیرهای پالوده. در این نوشتار فقط به معرفی قیرهای معدنی می‌پردازیم.

۱- قیرهای معدنی

قیرهای معدنی قیرهایی هستند که بصورت آماده و آزاد و با ناخالصیهای زیاد در طبیعت یافت می‌شوند. علت بوجود آمدن قیرهای معدنی اینطور حدس زده می شود که در زمانهای قدیم بعضی از مخازن نفت خام در سطح زمین و یا نزدیکی سطح زمین موجود بوده و در سالهای متمادی در اثر تابش آفتاب روغنهای سبک آن متصاعد شده و قیر که سنگین‌ترین عنصر نفت خام می‌باشد در معدن باقی مانده و اکنون مورد استفاده قرار میگیرد. در ایران قیرهای معدنی بسیاری یافت می‌شود: مانند معادن قیر بهبهان – کرمانشاه و همچنین پیش کوه و پشت کوه لرستان و غیره ولی به علت آنکه در ایران قیر پالوده فراوان است و ارزانتر بدست می‌آید و همچنین مشخصات آن قابل کنترل است، کمتر به قیرهای معدنی توجه شده است.

بتن شاتکریت نیز یکی از مصالح مهم در ساختمان‌سازی است. شما می‌توانید مقاله کاربردهای بتن شاتکریت را نیز مطالعه فرمایید.

قیر معدنی

* مشخصات عمومی قیرهای معدنی

کلیه قیرهای معدنی با توجه به محل معدن آن، دارای ناخالصیهای مخصوص به خود می‌باشند از جمله اجسام معدنی و غیره. مثلا قير معدنی ترینیداد دارای ۴ درصد گوگرد می‌باشد و قير معدنی سایر معادن دارای حدود ۱ درصد خاکستر هستند در صورتی که قیرهای پالوده فاقد خاکستر و سایر مواد خارجی هستند. بدین لحاظ قیرهای معدنی قبل از مصرف باید پالایش شوند. در بعضی معادن علاوه بر اجسام معدنی قیرها دارای مخلوط‌های دیگری از قبیل مواد آلی مخصوصا ریشه گیاهان می‌باشند: مانند قیر ترینیداد که دارای ۴۰ درصد مواد معدنی و ۵ درصد مواد آلی می‌باشد یا قیر برمودا که حدود ۵ درصد وزنش دارای مواد معدنی است. در مقاله بعد به معرفی قیرهای پالوده می‌پردازیم.

ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور، همواره با بهره‌گیری از دانش طراحان و متخصصین حرفه‌ای تلاش در ارائه بهترین خدمات به شما عزیزان را دارد.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه