مقالات تخصصی معماری

ایده های خاص کف‌ سازی متفاوت

ایده های خاص کف‌ سازی متفاوت

ایده های خاص کف‌ سازی متفاوت
آیا انتخاب کف سازی در خانه و دیگر مکان‌ها مهم است؟ چه عواملی در انتخاب طرح کف و مصالح کف تاثیرگذارند؟ چگونه می‌توان بهترین طرح را برای مصالح کف سازی انتخاب کرد؟ جواب تمامی سوالات در مقاله زیر ذکر شده است.

تاریخ: 1398/07/16

در حالت کلی راهنمایی‌های عملی درباره درک و تشخیص مسائل طراحی و اجرای پوشش‌های نهایی کف برای طراحان، متخصصان و مدیران ساختمان بسیار ضروری و اساسی است. همچنین مسائل طراحی عمومی رایج برای انواع پوشش‌های محل‌های خاص مانند ورودی ساختمان، آشپزخانه و سالن‌های ورزشی نیز حائز اهیت است. ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور همواره تلاش می‌کند تا همواره اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد. در مقاله استانداردهای طراحی کف با تعدادی از عواملی که در طراحی کف موثر بودن آشنا شدید. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با دیگر عوامل مهم در کف‌سازی آشنا کنیم.

1.  کف سازی با استفاده از نقش و نگار:

نقش و نگارهای برجسته با رنگ های بسیار مخالف موجب سردرگمی می‌شوند و می‌تواند تشخیص تغییر در سطح و اشیای روی کف را مشکل کند. همچنین اگر رنگ اشیا نزدیک به رنگ پوشش کف باشد، می تواند شکل استنباط شده از اشیای موجود مثل اثاثیه را تغییر دهد.

کف‌پوش‌های راه راه یا شطرنجی ممکن است پله تصور شده و نگاه به آنها، به دلیل درخشش نقش، ناراحت کننده باشد. این مساله روی کسانی که دچار میگرن هستند، تاثیر گذاشته و وضعیت آنها را بدتر می‌کند. برای کسانی که روی لب خوانی تکیه یا از زبان اشاره انگلیسی استفاده می کنند، نیز نقش و نگارها خسته کننده است.

کف‌پوش رنگی بدون نقش و نگار یا خال‌دار معمولاً ترجیح داده میشود. از کفپوش های با نقش و نگار زیاد دارای نوارهای راه راه یا پلنگی، طرح های گردابی و شطرنجی نیز باید اجتناب شود. اگر نقش و نگار کفپوش لازم است، باید یک طرح یکنواخت کوچک با رنگ های مکمل انتخاب شود. به منظور آشنایی بیشتر با دیگر عوامل مهم در کف‌سازی می‌توانید مقاله عوامل مهم در کف‌سازی را مطالعه فرمایید.

کف سازی طرح دار

2. بازتاب و درخشش

سطوح صیقلی، منبع بالقوه بازتاب و درخشش هستند که می توانند باعث ناراحتی مخصوصا برای کم بینایان شود. انعكاس‌ها همچنین می‌تواند موجب سردرگمی ظاهری و جهت گیری اشتباه شود. حرکت افراد با تجهیزات منعکس شده در کف می‌تواند آشفتگی ایجاد کند. بازتاب حاصل از سقف‌های درخشان نیز به همراه پرتوهای خیره کننده ممکن است پله تصور شود.

کفهای براق، حتا اگر لغزنده یا مرطوب نباشند، این گونه به نظر می‌رسند و این می‌تواند یک علت دلهره بسیاری از کاربران ساختمان، مخصوصا ناتوانانی که ترس بیشتری از افتادن دارند شود. کف‌پوش‌های غیر براق ترجیح داده میشود. باید دقت شود شستشو و فرسودگی، این سطوح را در طول زمان براق نسازد. راهنمای خرید کفپوش‌های نانو به شما اطلاعات کاملی را در این زمینه می‌دهد.

کفسازی محوطه

3. روشنایی: طبیعی و مصنوعی

روشنایی تاثیر مهمی روی ایمنی و استفاده موثر از سطوح کف دارد و باید در زمان انتخاب و مشخصات مواد پوشش دهنده مورد توجه باشد. تیزهوشی تجسمی معمولاً با سطح روشنایی افزایش می‌یابد. با این وجود، اگر نور باعث سایه یا تابش خیره کننده شود، می‌تواند خطرساز شود. بازتابندگی کفپوش‌ها می‌تواند روی میزان و برابری نور تاثیر بگذارد.

نوع و مقدار روشنایی ممکن است روی رنگ استنباط شده و کنتراست کف‌پوش‌ها و سایر سطوح تاثیر بگذارد. نور بسیار زیاد کنتراست ظاهری را کاهش میدهد. اجسام روشن که بسیار درخشان‌تر از زمینه خود هستند، خط دید بیننده را به سوی منبع نور می کشانند و سطوحی مثل کف را تیره‌تر از واقع نشان میدهد

روشنایی سطوح کف، باید بیشترین یکنواختی را داشته باشد؛ اما از روشنایی بیشینه نیز باید اجتناب شود، چرا که می‌تواند باعث افزایش سایه ها و درخشندگی شود. اجسام نورانی- مخصوصا فلورسنتها، باید متناسب با پخش کننده های نور یا کرکره‌ها باشد تا پتانسیل بازتاب و درخشش روی کف کاهش یابد. در راهروها اجسام نورانی باید روی سقف و در امتداد طولی راهرو باشد تا اطمینان حاصل شود که کف و دیوارها روشنایی مساوی دریافت می‌کنند. در مقاله انواع لایه‌های نورپردازی در طراحی داخلی شما می‌توانید با انواع نورپردازی آشنا شوید.

انواع کف سازی

ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌گیری از دانش و تخصص طراحان و معماران حرفه‌ای تلاش می‌کند تا با بهره‌گیری از مدرن‌ترین مصالح و روش‌های نوین طراحی متفاوت و خاصی را به شما عزیزان ارائه دهد.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه