مقالات تخصصی معماری

عوامل مهم در کف سازی و کفپوش

عوامل مهم در کف سازی و کفپوش

عوامل مهم در کف سازی و کفپوش
کف سازی متنوع و خاص به هر فضایی جلوه‌ای خاص می‌بخشد و فضا را از یکنواختی آزاد می‌کند. انتخاب این کفپوش مناسب و در نظر گرفتن تمام عواملی که بر زیبایی و کاربرد این مصالح در کفپوش تاثیر می‌گذارد بسیار مهم است.

تاریخ: 1398/07/12

طی سالیان متمادی، کف‌سازی مناسب و نظافت منظم وصحیح توانسته است تعداد حوادث لغزش را کاهش دهد. با این وجود، مهم‌ترین اقدام در این کار، طراحی صحیح است. قوانین و استانداردهای متعددی به منظور افزایش کیفیت طراحی و اجرای کف در نظر گرفته شده است و معماران و طراحان ملزم به رعایت این قوانین هستند. در مقاله استانداردهای طراحی کف به تعدادی از این استانداردها اشاره شد. ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی قصد دارد تا در ادامه این مقاله به ذکر دیگر عوامل مهم در طراحی کف بپردازد. امیدواریم که این مطلب مورد توجه شما همراهان گرامی واقع شود و از آن نهایت استفاده را ببرید.

انواع کفپوش

1. بافت کف 

بافت کف برای راحتی مهم است؛ همچنین با استفاده از آن راه را نیز می توان پیدا کرد. بافت روی صافی و اصطکاک کف مخصوصاً در صورت وجود آلوده کننده‌های مرطوب تاثیر می‌گذارد. بافت، یک ویژگی ذاتی بعضی سطوح است. همچنین برای تامین یک پوشش برجسته یا زبر درشت می‌توان بافت خاصی ایجاد کرد تا اصطکاک افزایش یابد. تغییر در بافت می تواند در کمک به یافتن راه و نشان گذاری خطر بسیار مفید باشد. جایی که روی سطح بافت‌دار قدم زده می‌شود؛ مثل بالا یا پایین یک پلكان، باید دقت شود اصطکاک مشابه سطوح مجاور باشد تا خطر افتادن یا لغزش ایجاد نکند.

سطوح طرح‌دار، اغلب اصطکاک بیشتری نسبت به سطوح صاف مشابه دارند؛ اما این موضوع همیشه صادق نیست. اصطکاک یک پوشش طرح‌دار به اصطکاک بالای انحنا بستگی دارد. کف برجسته و طرح دار اغلب جایی استفاده می‌شود که احتمال آلودگی‌ با مایعات وجود دارد (استخرهای شنا، حمام‌ها و آشپزخانه‌ها). در این صورت مایع در نقاط پایینی جمع شده و سطوح بالاتر نسبتا خشک می مانند. اما، قدم زدن روی کف‌های طرح‌دار برای بعضی افراد مشکل است و ممکن است مشکلاتی برای دارندگان صندلی چرخ دار و کسانی که با عصا یا چوب زیر بغل راه می‌روند، ایجاد کند. پس کف برجسته و طرح‌دار باید تنها جایی استفاده شود که هیچ جایگزین مناسبی وجود ندارد. کفپوش‌های چوبی دارای تنوع بسیاری هستند. رنگ کفپوش چوبی یکی از عوامل مهم در انتخاب کفپوش است.

کفسازی مدرن

2. استحکام و ارتجاع

استحکام کف، روی سهولت رفت و آمد افراد تاثیر می‌گذارد. معمولاً سطح محکم‌تر برای کاربران صندلی چرخدار بهتر است. با این وجود، س طوح سخت غیر قابل انعطاف ممکن است برای قدم زدن، خسته کننده باشد و صدمات حاصل از سقوط را شدیدتر کنند. عصا، چوب زیر بغل و چرخ در طول زمان به سطوح نرم مثل فرش و کفپوش های بالشتکی آسیب می‌زنند.

استحکام و انعطاف کف نه تنها به پوشش بلکه به زیرسازی نیز بستگی دارد. این زیرسازی می تواند بتون، چوب ساختمانی یا کف دسترسی حفاظت شده باشد. بین استحکام و سختی کفی که راه رفتن روی آن آسان است و پوششی که حین افتادن، مرتجع و نرم است، باید تعادل برقرار باشد. چوب طبیعی و وینیل مات جامد بهترین اصطکاک را برای صندلی‌ها و سایر وسایل چرخدار فراهم می‌کنند. راحتی پوشش‌های انعطاف پذیر با پشتوانه اسفنج یا لاستیک حباب‌دار افزایش می‌یابد. مقاله 10 مصالح متفاوت برای کفپوش شما را با انواع کفپوش‌ها و خصوصیات آن‌ها آشنا می‌کند.

انواع کف سازی

3. کنتراست ظاهری

کنتراست ظاهری بین کف و سطوح مجاور، اثاثیه و مبلمان برای اشخاصی که دچار ضعف بینایی هستند، مهم است. این افراد باید بتوانند سطوح مختلف و خطرات بالقوه، مثل تغییر در سطح و موانع روی کف را تشخیص دهند. یک محیط با طراحی ظاهری مناسب می تواند به جهت گیری و رهیابی اطراف ساختمان نیز کمک کند. کنتراست ظاهری با مقایسه عدد بازتابش نور سطوح مختلف ارزیابی می شود. این رقم شاخصی از کل مقدار نور مرئی است که در زمان روشن شدن سطح، توسط یک منبع نور در همه طول موجها و جهات منعکس می‌شود. محدوده عدد بازتابش نور از صفر (جذب کل نور) تا ۱۰۰ (بازتاب كل نور) است. مقایسه انواع کفپوش‌ها به شما کمک می‌کند تا با آگاهی کامل کفپوش مناسب خود را انتخاب کنید.

تحقیقات نشان داده است کنتراست ظاهری بین سطوح کف و دیوارها، کم بینایان را قادر می‌سازد تا اندازه و شکل یک اتاق یا فضا را مجسم کنند. بیشترین کنتراست باید در محل برخورد سطوح افقی و عمودی باشد، در این صورت دقیق ترین نشانه دیداری حد اتاق به دست می‌آید. تخته‌ها و صفحات حاشیه باید با کف کنتراست و رنگ مشابه با هماهنگ سطح دیوار داشته باشند. از دیوارهایی که گسترش کف نیز محسوب می‌شوند، مثل فرش‌هایی که حداکثر تا ارتفاع ازاره روی دیوار چسبانده می‌شوند، باید اجتناب شود. جایی که حاشیه‌های مقعر در مناطق مرطوب لازم است، بهتر است در صورت وجود کنتراست ظاهری آنها با کف، محل برخورد سطوح افقی و عمودی برجسته شود.

عوامل بسیار دیگری در کف سازی موثر هستند که در ادامه و در مقاله کف‌سازی متفاوت و خاص به آن اشاره خواهد شد. ادامه دارد…

ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور، با استفاده از انواع کفپوش‌های رایج در ساختمان همواره سعی دارد تا بهترین انتخاب را متناسب با طراحی و درخواست کارفرما داشته باشد.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه