مقالات تخصصی معماری

استانداردهای طراحی کف

استانداردهای طراحی کف

استانداردهای طراحی کف
کف سازی یکی از مهم ترین بخش‌ها در طراحی و اجرای ساختمان به حساب می‌آید. آشنایی با انواع مصالح، در نظر گرفتن اصول و مقررات طراحی و زیبایی و کاربردی بودن مصالح کف از عوامل مهم انتخاب یک جنس از مصالح برای کف به حساب می‌آید.

تاریخ: 1398/07/10

استانداردهای زیادی به تولید و اجرای کف‌ پوش‌ها، نصب، تمیز کردن و نگهداری می‌پردازند و بقیه به اندازه‌گیری خصوصیاتی مثل مقاومت، اصطکاک و لغزش اشاره دارند.  طبیعتاً استانداردها اجباری نیستند، اما نشان‌دهنده کار خوبند و معمولاً نشان از دانش طراح دارند. راهنمای خرید کفپوش نانو به شما کمک می‌کند تا با تمامی انواع کفپوش‌های اپوکسی آشنا شده و بتوانید از آن در ساخت و ساز بهره بگیرید. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور، تلاش می‌کند تا در این مقاله شما را با مسایل و اصول طراحی کف در ساختمان‌ها آشنا کند. با ما همراه باشید.

مسایل طراحی

کف، بخش مکمل هر ساختمان است و با توجه به جذابیت ظاهری و نیز خصوصیات کاربردی انتخاب می‌شود. طیف گسترده‌ای از انواع پوشش‌ها با ویژگی‌های مختلف موجود است. بسیاری از این خصوصیات، مخصوصاً اصطکاک، سختی و مسطح بودن تاثیر مهمی روی ایمنی دارند. این موارد برای معلولان، سالمندان و کسانی که از وسایل دست و پاگیر و یا چرخ دار استفاده می‌کنند، اهمیت ویژه‌ای دارد. مسایل مهم دیگر مثل رنگ و کنتراست ظاهری برای کمک به تشخیص فضا و محل، صاف بودن برای سهولت رفت و آمد افراد و وسایل چرخدار، اجتناب از بازتاب و درخشش خیره کننده و بازتاب صوت هستند.

ضوابط طراحی فراوان مرتبط با انتخاب کف ها در ساختمان‌ ها وجود دارد که شامل امور کاربردی، عملی، ایمنی، زیبایی، مالی و زیست محیطی می‌شود. همه اینها مهم هستند و باید در طراحی نهایی هر محیط داخلی لحاظ شوند. در مقاله صفر تا صد کفپوش اپوکسی می‌توانید تمام اطلاعات لازم برای آشنایی با کفپوش اپوکسی را به دست آورید.

اصطکاک در کف سازی

* اصطکاک کف

اصطکاک کف مهم‌ترین مساله ایمنی است. کف – در هر دو حالت خشک و مرطوب باید یک جای پای سفت و گیره خوبی برای چرخ فراهم کند. خصوصیات اصطکاکی خوب و موثر، احتمال سر خوردن را کاهش می‌دهد. اگرچه این مساله برای همه کاربران مهم است، اما برای سالمندان، ناتوانان، کم بینایان یا نابینایان یا کسانی که اشیایی را نیز با خود حمل می‌کنند اهمیت بیشتری دارد.

اصطکاک کف به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله:

– ناهمواری و سختی سطح

– بافت یا طرح: اگرچه به نظر می‌رسد سطوح برجسته با شیاردار اصطکاک بیشتری دارند، اما این لزوما همیشه درست نیست، چون زبری بالاترین سطح برجستگی، مقاومت را تعیین می‌کند.

– استفاده از واکس ها، مواد جلا و صیقل دهنده: این مواد اصطکاک کف را تغییر می‌دهند و در بیشتر موارد آن را کمتر می‌سازند، مگر اینکه فرمولاسیون خاص، آنها را مقاوم کند.

– خشک یا مرطوب بودن: بیشتر انواع پوششها در صورت مرطوب بودن لغزنده‌تر می‌شود.

– آلوده بودن با مواد خشک یا مایع: آلوده کننده‌های کف به میزان قابل توجهی اصطکاک را کاهش می‌دهند: هرچه مایع، غلیظ‌تر یا ماده خشک ریزتر باشد، اصطکاک بیشتر کاهش می‌یابد. آلوده کننده های خشک ممکن است باعث لیز خوردن شوند.

– خصوصیات فرسودگی و دوام: اصطکاک بیشتر کف‌ها با فرسودگی و افزایش طول عمر کاهش می‌یابد، چون سطح آن مستعمل شده و زبری کم می‌شود.

– تمیز کردن و نگهداری: تعداد دفعات نظافت و نگهداری، دقت، روش تمیز کردن و مواد تمیز کننده مورد استفاده روی اصطکاک تاثیر داشته و ممکن است روی زبری کف نیز در طول زمان اثر داشته باشد.

اصول مقررات ساختمان و طراحی کف یکی از مقاله‌هایی است که به شما اطلاعات کافی در مورد قوانین طاحی کف در کشورهای دیگر خواهد داد.

کف سازی

* تراز

برای تسهیل حرکت، کف باید مسطح و تراز باشد. با این وجود، به واسطه ماهیت و جنس کف و فرایند ساخت، دستیابی به کف کاملاً تراز و بدون انحراف در سطح غیر ممکن است. صاف نبودن سطح می‌تواند باعث خطر افتادن و مانع حرکت وسایل چرخدار شود. ریزه کاری و کف سازی، مخصوصاً در لبه‌ها و درزها، برای ایمنی در استفاده بسیار مهم است. لبه‌هایی که به درستی نچسبیده‌اند، درزهای عریض یا نامساوی و تخته‌ها یا کاشی‌هایی که به صورت نامساوی قرار گرفته‌اند، خطر افتادن ایجاد کرده و در معرض آسيب و فرسایش در لبه‌ها واقع خواهند شد. از درزهای عریض، که با ملات بین کاشی‌ها و تخته‌ها پر شده‌اند، باید دوری شود؛ چون این ها ساییده شده و منجر به ایجاد یک سطح نامساوی می‌شوند.

جایی که تغییری در کف ایجاد می‌شود، باید دقت کرد تا از اختلاف ضخامت سطح جلوگیری شود. اتصالات نیز باید با کف همسطح باشند.

تراز و صافی زیرسازی نیز مهم است، این مساله در مورد کفهای نازک که با چسب اجرا می‌شوند، اهمیت بیشتری دارد. پوشش‌های بدون بند که در محل نصب می‌شوند، باید با تولرانس سخت مشخص باشند؛ بر بندکشی‌های روزانه (درزهای بین کارهای انجام شده در روزهای مختلف) نیز باید نظارت دقیق صورت گیرد.

جایی که زیرسازی از تخته های چوب ساختمانی است، در بیشتر موارد ورقه های تخته چندلا یا فیبر باید روی آنها قرار گیرند تا زیرسازی مناسبی برای پوشش نهایی فراهم شود. کف پوش‌های سه بعدی هم یکی از مصالح محبوب در کف سازی به حساب می‌آیند.

ادامه دارد….

تراز در کف سازی

ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و طراحی دکوراسیون داخلی همواره با بهره‌گیری از طراحان متخصص و مجرب آماده ارائه خدمات در زمینه طراحی و اجرا به شما عزیزان می‌باشد.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه