مصالح ساختمانی

طبقه‌بندی نسوزها از نظر جنس

طبقه‌بندی نسوزها از نظر جنس

طبقه‌بندی نسوزها از نظر جنس
در ساختمان‌های معمولی به طور مستیم از نسوز کمتر استفاده می‌شود. فقط در بعضی از ساختمان‌ها در شومینه از نسوز استفاده می‌گردد. آشنایی با این محصول و استفاده از آن در ساختمان سازی بسیار مهم است.

تاریخ: 1398/07/08

ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی با در نظر گرفتن تمام شرایط ویژه در ساخت و ساز تلاش دارد تا همواره با استفاده از مصالح جدید در ساختمان روند طراحی را مدرن‌تر و هزینه‌ها را کاهش دهد. در مقاله قبل انواع نسوز از نظر جنس مورد بررسی قرار گرفت و به تعدادی از مدل‌های این نسوزها و کاربرد آن‌ها اشاره شد. در این مقاله قصد داریم تا نوشتار قبلی را تکمیل کرده و به معرفی انواع دیگر نسوزها و کاربرد آن‌ها در ساختمان بپردازیم. با ما همراه باشید.

1. آجرهای منیزی

آجرهای منیزی که به آن منیزیت هم می‌گویند، برای کوره‌هایی که دارای محیط قلیایی هستند مناسب می‌باشند و تقریباً حرارت 1600 درجه را می‌توانند تحمل کنند. نقطه ضعف این آجرها آنست که در مقابل حرارت تغییر حجم می‌دهند و پوسته پوسته می‌شوند. برای آن که این ضعف را تا حدی جبران کنند، این نوع آجر را دو بار به کوره می‌برند؛ یک بار آنرا به کوره برده و می‌پزند و بعد آنرا دوباره خرد کرده و آسیاب می‌کنند و دوباره قالب گیری کرده و به کوره می‌برند. بدین طریق تا میزان قابل ملاحظه‌ای از تغییرات حجمی آن در مقابل حرارت جلوگیری می کنند. همچنین با افزودن درصد کمی کرومیت (در حدود ۵ تا ۱۵ درصد) توانسته‌اند مقاومت آنرا در مقابل شوک حرارتی بالا ببرند.

آجر منیزی

تقريبا ۷۰ درصد نسوزهایی که در کوره های سیمان پزی مصرف می‌شود آجر منیزیت می باشد؛ آجر منیزیت دارای ۸۰ تا ۸۵ درصد MgO می‌باشد. بدیهی است که MgO خالص در صنعت وجود ندارد و بیشتر بصورت کربنات منيزيم (MgCO3) یافت می‌شود. این کربنات در حرارت های حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ درجه به MgO و CO2 تبديل کشته و CO2 متصاعد می شود و MgO باقی می‌ماند. اغلب همراه MgO ناخالصیهای دیگر مانند آهک سیلیس، آلومين و اکسیدهای آهن مخصوصاً اکسید فرو همراه می‌باشد که این ناخالصیها موجب نامرغوب شدن آجر می‌گردند. اگر درجه پخت آجر منیزی را تا ۱۸۰۰ درجه بالا ببرند آجر مرغوب تری بدست می‌آید که به راحتی حرارت کوره‌های سیمان‌پزی را تحمل می کند. و حتی می توان تا حرارت ۲۰۰۰ الی ۲۲۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل نماید.

طرز تهیه آجر منیزی مانند آجر سیلیسی می باشد. طبق استاندارد شماره ۲۶۳۱ مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مقدار MgO در آجرهای منیزی باید بیشتر یا مساوی ۸۰ درصد باشد. سنگ نیز یکی از مصالحی است که در ساختمان سازی بسیار کاربرد دارد. در مقاله انواع سنگ‌های ساختمان، سنگ گرانیت به معرفی و بررسی ویژگی‌ها و کاربرد سنگ گرانیت در ساختمان پرداختیم.

آجر شاموتی

2- آجر شاموتی

آجرهای شاموتی همان مخلوط سیلیس SiO2 و اکسید آلومینیوم Al2O3 می باشد. درصد مخلوط آنها ۱۰ تا ۴۵ درصد اکسید آلومینیوم و ۵۰ تا ۸۰ درصد سیلیس می باشد و فرمول اصلی آن Al2O3 , 2SiO2 است و طبق استاندارد شماره ۳۶۳۱ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، اکسید آلومینیوم در آجرهای شاموتی باید بین ۳۰ تا ۴۵ درصد باشد و مواد دیگری نیز مانند کوراتز – فلدسپات و مقداری مواد آلی و همچنین مقداری اکسیدهای آهن و اکسید کلسیم و اکسید منیزیم در مخلوط تشكيل دهنده آجر شاموتی وجود دارد و کل این مواد در حدود 5. 6 درصد است، وجود این مواد در آجر شاموتی باعث پائین آوردن نقطه ذوب آن می‌گردد. ماده چسبنده این مواد به یکدیگر معمولاً خاک رس به شکلهای مختلف می‌باشد. به دلیل تنوع خاک رس مانند کائولن – هالوزیت – خاک نسوز می‌توان آجرهای شاموتی با خواص مختلف بدست آورد. برای آنکه از تغییر حجم آجر شاموتی جلوگیری شود خاک نسوز را قبلاً به کوره برده و حرارت می‌دهند و آنرا بیرون آورده و آسیاب نموده و بعنوان ماده چسبنده در آجر شاموتی استفاده می‌نمایند که این خود به مقدار قابل ملاحظه ای از تغییرات حجمی آجرنسوز در مقابل حرارت جلوگیری میکند. به طور معمول آجر شاموتی در کوره‌های تونلی با حرارت حدود ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد پخته می‌شود. آشنایی با دیگر مصالح ساختمان و مخصوصاً انواع سنگ‌ها به شما کمک می‌کند تا برای انتخاب مصالح هوشمندانه‌تر عمل کنید. انواع سنگ‌های ساختمان، سنگ مرمر به شما فرصت آشنایی کامل با سنگ مرمر را می‌دهد.

آجر دولومیتی

3- آجر دولومیتی

اجر دولومیتی تشکیل شده است از MgO و CaO که از حرارت دادن به CaCO3 و MgCO3 بدست می آید این نمکها در مقابل حرارت CO2 آزاد کرده و به MgO و CaO تبدیل می‌گردند. این آجر قلیائی می‌باشد.

4- آجر فورس تریتی

این آجر از MgO و SiO2 تشكيل شده‌اند و دارای نقطه ذوب بالاتری بوده و تا حدود ۱۹۰۰ درجه سانتیگراد را می‌تواند تحمل نماید. این آجر نیز قلیائی می‌باشد.

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی، با بهره‌گیری از تخصص و دانش طراحان و مشاوران حرفه‌ای در زمینه ساخت و ساز، بازسازی، طراحی و اجرای منازل مسکونی، ادارات و ساختمان‌های تجاری همواره آماده ارائه بهترین خدمات به شما عزیزان می‌باشد.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه