مصالح ساختمانی

انواع نسوز از نظر جنس

انواع نسوز از نظر جنس

انواع نسوز از نظر جنس
در کلیه مراحل تهیه نسوزها باید خواص مختلف آن از جمله میزان تخلخل ظاهری، مقاومت در مقابل حرارت، مقدار رطوبت و دیگر خواص آن به دقت بررسی شود تا بتوان یک نوع که مناسب شرایط متفاوت است را انتخاب کرد و از آن استفاده نمود. کلیه آزمایشات استاندارد برای انتخاب یک نوع نسوز باید در نظر گرفته شود. .

تاریخ: 1398/07/06

1. آجر آلومینی

همانطوریکه قبلاً در مطلب نسوزها در ساختمان‌سازی اشاره گردید، یکی از رایج ترین مصالح جهت تهيه نسوز سیلیس و اکسید آلومینیم می‌باشد Al2O3 و SiO2 که با بالا رفتن درصد Al2O3 ،  نقطه ذوب نسوز بالاتر می‌رود. نسوزها موادی هستند که حرارت‌های بالا را به خوبی تحمل کرده و به همین دلیل در ساختمان سازی استفاده بسیار دارند. ایرانادکور، مجری تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در ادامه مطلب قبل قصد دارد تا در این مقاله به ذکر انواع نسوز از نظر جنس بپردازد. با ما همراه باشید.

پائین‌ترین نقطه ذوبی را که این مخلوط می تواند تحمل نماید، مخلوط ۹۵ درصد سیلیس و ۵ درصد اکسید آلومینیم است که با این درصد، نسوز ساخته شده می‌تواند حرارت ۱۵۸۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند و اگر مقدار اکسید آلومینیم را به بیش از ۸۰ درصد برسانیم و مقدار سیلیس در حدود ۲۰ درصد باشد، آجر بدست آمده از این مخلوط حرارت تا ۲۰۵۰ درجه سانتیگراد را هم تحمل می‌نماید. اگر مقدار اکسید آلومینیوم در حدود ۵۰ درصد باشد، از آن آجری تهیه می‌شود که مقاومت خوبی در مقابل پوسته پوسته شدن داشته و از طرفی بار کوره را بخوبی تحمل می کند. با توجه به اینکه حرارت پخت در کوره‌های سیمان‌پزی در حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتیگراد می‌باشد؛ این گونه آجرها را (۵۰ درصد اکسید آلومینیوم و ۵۰ درصد سیلیس) بیشتر برای پوشش کوره‌های سیمان پزی مصرف می‌نمایند و همچنین در کوره‌های ذوب شیشه نیز از این گونه آجرها استفاده می‌شود ولی در این مورد باید درصد آلومين آن بیشتر باشد و تا حدود ۷۰ درصد برسد. طبق استاندارد شماره ۲۶۲۱ مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مقدار اکسید آلومینیوم در آجرهای آلومینی باید از ۵۶ درصد کمتر و از ۴۵ درصد بیشتر باشد.

آجر همواره یکی از بهترین و پرکاربردترین مصالح در ساختمان‌سازی بوده است و بنابراین شناخت انواع آجر در طراحی و نما به شما کمک می‌کند تا انتخاب هوشمندانه‌ای در مصالح داشته باشید.

آجر آلومینی

۲- آجرهای سیلیسی

این آجرها از سیلیس تهیه می‌شود و مقدار سیلیس آنها تا حدود ۹۷ درصد حجم آجر را تشکیل می‌دهد. طبق استاندارد شماره ۲۶۳۱ مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، مقدار سیلیس در آجرهای سیلیسی باید مساوی یا بیشتر از ۹۳ درصد باشد و بقیه ۷٪ درصد را اکسیدهای مختلف تشکیل می‌دهند مانند: اکسید کلسیم – اکسید آهن و اکسید آلومینیوم و غیره. اشکال عمده تهیه این نوع آجر آنست که دانه‌های سیلیس بهم نمی‌چسبند و ایجاد شكل هندسی آن بسیار مشکل است و برای جلوگیری از این نقیصه چند درصد چسب و یا سایر مواد آلی به آن اضافه می‌کنند. برای تهیه این نوع آجر در دانه‌بندی سيليس دقت بسیار می‌نمایند و مخلوط را بوسیله پرس‌های سنگین شکل می‌دهند. اگر در میزان دانه بندی دقت لازم بعمل نیاید آجر بدست آمده دارای تخلخل بالا بوده و حتی این تخلخل به ۳۵ درصد حجم آجر نیز ممکن است برسد، در این صورت این نوع آجر بسیار ترد و شکننده بوده و به هیچ وجه نمی‌تواند بار کوره را تحمل نماید ولی با دانه‌بندی صحیح و پرس کردن مواد خام این نقص را تا حدود زیادی جبران می نمایند. از این آجر در کوره‌های فولادسازی به روش اسیدی و کوره‌های ذوب مس نیز استفاده می‌شود. اصولاً از این آجر در کوره‌هایی که دارای روباره‌هایی مانند Ca0 و MgO و Fe0 می‌باشد می‌توان استفاده نمود. اگر روباره‌های کوره اکسید پتاسیم و اکسید سدیم باشد ( Na2O, K20 ) نباید از آجر نسوز سیلیسی استفاده گردد، زیرا این آجر با روباره‌های فوق ترکیب شیمیایی داده و خاصیت خود را از دست می‌دهد.

انواع آجر سیلیسی

دمای لازم برای پختن آجرهای نسوز سیلیسی در حدود ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد است و تا دمای ۱۷۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل می‌نماید. این نوع آجر در حرارت های متفاوت (۵۰۰ درجه سانتیگراد تا ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد) رفتارهای متفاوتی از لحاظ انبساط حجمی از خود نشان می‌دهد، بدین معنی که روند انبساط حجمی آن با افزایش دما صعودی نبوده و در حرارت های بالا دارای افت حجمی می‌باشد. در نتیجه حرارت کوره‌ای که این نوع نسوزها در آن مصرف می‌شود باید به تدریج و خیلی با احتیاط اضافه شود.

خشت نیز یکی از قدیمی‌ترین مصالح در ساخت وساز است که در مقاله معماری با خشت به ذکر تاریخچه و خصوصیات این مصالح ساختمانی پرداختیم.

۳- آجرهای نیمه سیلیسی

نسبت درصد سیلیس آجرهای نیمه سیلیسی کمتر از آجرهای سیلیسی می‌باشد و تقریبا آجرهای نیمه سیلیسی دارای ۸۰ درصد سیلیس هستند و نقطه ذوب آنها از آجر سیلیسی کمتر بوده و در مقابل بار کوره دارای مقاومت کمتری هستند ولی در عوض دارای ثبات حجمی بیشتری بوده و دیرتر پوسته پوسته می‌شوند.

آجر سیلیسی

آشنایی با دیگر مصالح جدید در ساختمان‌ نیز باعث افزایش اطلاعات شما خواهد شد. ادامه دارد…

ایرانادکور، مجری تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی همواره با بهره‌گیری از بهترین مواد و مصالح و با همکاری تیم حرفه‌ای و متخصص در زمینه طراحی و اجرا آماده ایده‌پردازی و اجرای ماهر در پروژه‌های ساخت و ساز شما می‌باشد.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

برچسب ها :

انواع نسوزآجر آلومینیآجر سیلیسیمصرف نسوز در ساختمان سازی

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه