مصالح ساختمانی

نسوزها در ساختمان‌سازی

نسوزها در ساختمان‌سازی

نسوزها در ساختمان‌سازی
نسوزها یکی از مصالحی هستند که بسیار در ساختمان سازی کاربرد دارند و مزایا و معایب خاص خود را دارند. آشنایی با این خواص و این مصالح باعث می‌شود تا انتخاب صحیحی برای ساخت و ساز داشته باشیم و بسیار در طراحی و اجرا به معماران کمک می‌کند.

تاریخ: 1398/07/05

نسوزها

ایرانادکور، مجری تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در این مقاله تلاش می‌کند تا شما همراهان عزیز را با کاربرد نسوزها در ساختمان‌سازی آشنا کند. در مقاله قبلی در مورد مصالح جدید در ساختمان صحبت شد و با این مصالح جدید آشنا شدید.

نسوزها موادی هستند که حرارت‌های بالا را به خوبی تحمل کرده (بسته به محل مصرف مقاومت حرارتی نسوز متفاوت است) و در آن حرارت در واکنش‌های شیمیایی فرآورده‌ای که در کوره در حال شکل گرفتن می‌باشد شرکت نکرده و در مقابل سایش و ضربه مقاومت نموده و در آن حرارت به هیچ وجه تغييرات فیزیکی و شیمیایی در آن ظاهر نشود.

مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به موجب استاندارد شماره ۲۶۳۱ موادی را نسوز میداند که بتواند حرارت ۱۴۵۰ درجه سانتیگراد را تحمل نماید.

مصرف نسوز در ساختمان سازی

مقاومت نسوزها در مقابل حرارت معمولا قدری بیشتر از حرارت موجود درکوره‌ای است که از آن استفاده می‌شود (مثلا در کوره‌های سیمان‌پزی که حداکثر حرارت ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد می‌باشد از نسوزی استفاده می‌شود که مقاومت حرارتی آن در حدود ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ درجه سانتیگراد باشد.

نسوزها معمولا از دولومیتها – رسها – بوکسیتها – کرومیتها – دیاتومیتها – و غيره ساخته می‌شوند. تقریبا ۸۰ تا ۸۵ درصد نسوزهای تولید شده در دنیا در کارخانه‌های ذوب آهن و سيمان پزی مورد استفاده قرار میگیرند و بقیه ۱۵ تا ۲۰ درصد در کارخانه‌های شیشه گری – کاشی سازی – تونل‌های آجرپزی و غیره مورد استفاده واقع میشوند.

مصالح زیادی در ساختمان سازی استفاده می‌شود که شن و ماسه یکی از این مصالح است. در مقاله شن و ماسه در ساختمان‌ سازی با کاربرد این مصالح در ساختمان سازی آشنا شدید.

انواع نسوزها

قدمت نسوز در دنیا و ایران

فنیقیها و چینی ها را اولین تولیدکننده و مصرف کننده نسوزها در دنیای باستان معرفی نموده‌اند. در ایران باستان نیز مصرف نسوز را همزمان با تولید سفال می‌دانند ولی رشد این صنعت در ایران همزمان با راه اندازی کارخانه سیمان شهری (۱۳۱۲) شروع شد و در سال ۱۳۱۸ اولین کارخانه نسوز ایران برای تأمین نسوز مورداستفاده در کارخانه سیمان شهر ری در امین آباد که از شهرک‌های نزدیک تهران می باشد شروع به کار کرد.

بتن شاتکریت یکی از مصالح مهم در ساختمان سازی می‌باشد که حتی در شهرسازی و ساختن پل‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصرف نسوز در صنعت

در کوره‌های تهیه مصالح ساختمانی و یا هر نوع کوره دیگر که در آن از حرارت بالا استفاده میگردد، مانند کوره‌های سیمان پزی – کوره‌های ذوب آهن – کوره‌های کاشی پزی – کوره‌های آهک‌پزی و آجرپزی و غیره با توجه به اینکه جنس اغلب این کوره‌ها از آلیاژهای مختلف فولاد است و فولاد‌ هادی حرارت بوده و اگر به طریقی مانع نفوذ حرارت به بدنه کوره نشویم، اولاً در مقابل حرارت بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ درجه بدنه كوره تغییر حالت داده و در حدود حرارت ۱۰۰۰ درجه به حالت خمیری در می‌آید و در این حرارت به سرعت اکسید شده و در واکنش‌های شیمیایی موادی که در آن پخته می‌شود شرکت کرده و موجب اخلال در امر تهیه مصالح با مشخصات شیمیایی دلخواه می‌گردد. در ثانی اگر مانع سرایت حرارت داخل کوره به بدنه کوره نشویم، حرارت داخل کوره که برای تهیه مصالح مختلف متفاوت بوده و تقریبا در حدود ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ درجه سانتیگراد می‌باشد به خارج هدایت شده و محیط را برای کارکنان تهیه مصالح که در کنار کوره مشغول کار می‌باشند نامناسب و غیرقابل زیست می‌نماید.

از طرفی در اثر سرایت حرارت به خارج، مقدار زیادی حرارت تلف شده و موجب بالا رفتن قیمت سوخت در نتیجه بالا رفتن قیمت محصول کوره می‌شود. بدین لحاظ سطح داخلی کوره را با موادی می‌پوشانند که در مقابل حرارت داخل کوره مقاومت کرده و همچنین مانع رسیدن حرارت به بدنه کوره گردد و در حقیقت سپری در مقابل حرارت باشد به این مواد نسوز می‌گویند.

عایق‌های حرارتی نیز در ساختمان بسیار پرکاربرد می‌باشند که در مقاله انواع مصالح عایق حرارتی نیز با آن آشنا شدید و لیست انواع عایق حرارتی نیز کامل ذکر شد.

خواص نسوزها

ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی همواره با استفاده از بهترین و مدرن‌ترین مصالح در امر ساخت و ساز تلاش دارد تا بهترین کیفیت را به شما مخاطبین عزیز ارائه دهد.

نویسنده: ه.درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

برچسب ها :

نسوزهاانواع نسوزهانسوزها در ساختمان سازیکاربرد نسوز

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه