طراحی باغ و فضای سبز

سیر تاریخ باغ‌ سازی در دنیا

سیر تاریخ باغ‌ سازی در دنیا

سیر تاریخ باغ‌ سازی در دنیا
باغ سازی تاریخچه بسیار جالبی دارد و تقریباً هر ملت و کشوری سبک خاص خود را در باغ سازی پیش گرفته است و همین امر باعث شده تا باغ سازی در طول تاریخ تاریخچه متفاوتی را تجربه کند.

تاریخ: 1398/07/04

تاریخچه باغ‌سازی

در نوشتار تاریخچه باغ‌سازی به این نکته اشاره شد که انسان در طول تاریخ سعی در شناسایی و ارزیابی محیط خود کرده است. بر همین معیار تلاش نموده، به نحوی با طبیعت ارتباط صحیح و مناسبی برقرار کند. این کوشش گاهی به گونه‌ای بوده است که موجب تخریب محیط گشته و گاه نیز هنگام با آن حرکت کرده است. بنابر نظریه محققین زیست شناس این پدیده عکس العملی است که انسان در مقابل طبیعت نشان داده است. بطور کلی انسان متاثر از محیط زیست خود بوده و گاهی در بازسازی طبیعت، تخیلات و ایده آل‌ها در جهت مناسب و موافق آن هستند و شرایط و امکانات اکولوژیکی خود تنوع وسیع گیاهی را در زمین‌ها پدید می‌آورد. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی بعد از بررسی اصول طراحی باغ‌های ایرانی، در این نوشتار سعی دارد تا سیر تاریخ باغ‌سازی در دنیا را بررسی کند.

طراحی و اجرای محوطه سازی

اگر به تاریخ و افسانه‌های اساطیری به دقت توجه شود، قصه باغ نمرود و شداد (که بهشت موعود را تصویر کرده است) بیانگر مسیر تاریخ باغ سازی است و به حدود بیش از سه هزار سال قبل از مسیح می‌رسد. ولی در رهگذر تاریخ، زمان فراعنه و حضرت موسی، نمایانگر آن است که در اطراف رود نیل باغ های مشجر زيتون و طرح های هندسی بسیاری معمول بوده و در اطراف معابد، مقابر و کاخ ها درختان کهن همراه با گیاهان زینتی معطر، پیچک‌ها و گیاهان رونده کاشته می‌شده است. اگر توجه کنیم در مورد هنر باغ سازی در سیر تاریخ، یکی از عجایب هفتگانه باغ های معلق بابل بوده که بخت النصر پادشاه بابل برای ملکه خود در ششصد سال قبل از میلاد مسیح ساخته است.

آنطور که در داستان ها آمده است این باغ ها پنج طبقه بوده و به فاصله پنجاه پله بر روی هم قرار داشته اند که در هر طبقه آن درختان بزرگ و گیاهان زینتی کاشته بوده‌اند. ولی اکنون آثاری از آن برجای نمانده است. برخی از محققین بر این عقیده‌اند که باغ های تفریحی پارسیان و مصریان در طول تاریخ مخصوصاً قبل از میلاد مسیح، بزرگ ترین منبع الهام بخش هنر باغ سازی در یونان قدیم به ویژه در دوران افلاطون و ارسطو، بوده است. همچنین باغ‌سازی دوران مصر و بین‌النهرین می‌تواند به ما در شناخت اصول طراحی باغ در آن زمان کمک بسیاری کند.

باغ الحمرا

باغ‌سازی یونان قدیم

در یونان قدیم اینگونه پارک‌ها و باغ‌ها محل تجمع فلاسفه بوده است. در مورد باغ‌های پیش از میلاد مسیح مدارک و اسناد بسیار وجود دارد، از آن جمله اظهار نظر پلانو در مورد باغی که در آتن در چهارصد سال قبل از میلاد مسیح در شهر ویولت بوده و در آنجا با سقراط به بحث می پرداخته است. پلینی در کتاب کار طبیعی که مبنای گیاه شناسی دارد از باغ های بزرگ و وسیعی که در روزگار روم قدیم وجود داشته سخن به میان آورده است و در آن از باغ‌های پوشیده از گل‌ها، جدول بندی و نوعی طرح قرینه بحث می‌کند.

باغ‌سازی روم قدیم

بطور کلی سبک باغهای قدیم روم به گونه‌ای گسترش یافت که در دوره ما بصورت باغچه‌ها و تراس بندی مرسوم گشت. امروزه کم و بیش در بسیاری قسمت‌های ایتالیا می‌توان باغ‌های تراس‌بندی شده که متاثر از تاریخ است را مشاهده نمود. بایستی گفته شود در قرون وسطا نیز هنر باغ سازی توسعه چندانی نیافته ولی به تدریج در طول قرون رو به تکامل نهاده و به نوعی تکامل یافته است. شاید اینجا مناسب باشد به زیبا ترین باغ پس از اسلام اشاره شود که باغ قصر الحمرا می باشد. این باغ در جنوب اسپانیا و نزدیک به گرانادا واقع شده است در این باغ حوضچه‌ها و حوض‌خانه هایی که در حد وسط ساختمان و فضای آزاد است احداث شده است. یکی از شاهکارهای مهم آن نحوه آب رسانی و استفاده از نی و کانال می‌باشد. در این باغ اتاق‌هایی همانند تراس‌ها سرپوشیده با گیاهان سبز، نحوه ارتباط فضای داخل و بیرون را مشخص می‌کند. به طور کلی سبکی که در این باغ به کار رفته کاملاً ایده‌های شرقی داشته و وجود آب‌نماها و فواره‌ها در بیرون و داخل ساختمان، دلیل بارزی از ورود طبیعت به داخل ساختمان می‌باشد.

ادامه دارد…

باغ شازده در کرمان

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی همواره آماده ارائه بهترین خدمات و مشاوره تخصصی در حیطه طراحی و اجرای محوطه‌سازی به شما عزیزان می‌باشد.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

برچسب ها :

تاریخچه باغ سازیباغ سازی ایرانیطراحی و اجرای محوطه سازیباغ سازی روم قدیماصول طراحی باغ سازی ایرانی

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه