مصالح ساختمانی

انواع سنگ های ساختمان ، سنگ مرمر

انواع سنگ های ساختمان ، سنگ مرمر

انواع سنگ های ساختمان ، سنگ مرمر
سنگ مرمر از ریشه یونانی marmoros به معنی درخشان و بانام تجاری اونیکس شناخته می‌شود، سنگ مرمر نوعی سنگ آهکی است . قابلیت صیقل پذیری این سنگ‌ها بسیار بالاست و تا حد جلای آیینه‌ای قابل صیقل می‌باشند . این سنگ شیک و ارزشمند ، کاربرد های بسیاری در ساختمان سازی دارد ، در ادامه این مطلب از سری مقالات انواع سنگ های ساختمان ، به بررسی سنگ مرمر خواهیم پرداخت .

تاریخ مقاله : 1398/07/03

ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی ، بهترین مصالح و متریال را برای طراحی خانه رویاهای شما بکار گرفته و رضایت مشتریان عزیز خود را جلب خواهد نمود . در این سری مقالات به معرفی سنگ های ساختمانی و کاربرد آن ها می پردازیم . با ما همراه باشید .

سنگ مرمر

سنگ مرمر

سنگ یکی از سرسخت ترین و مقاوم ترین ماده ای است که به وفور در طبیعت یافت می شود و بشر از ابتدا تاکنون از آن به عنوان یکی از ضروری ترین مصالح ساختمانی استفاده نموده است . سنگ‌ مرمر دارای کانی‌ها و رنگ‌های مختلفی می‌باشند و خصوصیات اصلی آن‌ها شامل رنگ زیبا و جلای خوب می‌باشد به همین دلیل چندین دهه است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند . این نوع از سنگ‌ها به‌طور ویژه در دکوراسیون، پله‌ها، نمای داخلی، ستون و کف کاربرد دارند . سنگ‌های مرمر به‌عنوان مواد اولیه منحصر به فرد، در تزئین ساختمان‌های بزرگ و مجسمه‌ها به کار می‌روند .

معدن سنگ مرمر

وقتی سنگ آهک در معرض فشار و حرارت زیاد قرار میگیرد, دگرگون شده و مرمر به وجود می آید . این نوع سنگ هم به صورت یکدست و هم با رگه هایی به رنگ های متنوع یافت میشود . رگه هایی که در آن دیده میشود به دلیل ناخالصی هایی است که در سنگ آهک اولیه وجود داشته است . تنوع رنگی این متریال به دلیل وجود موادی مانند اکسید آهن, سیلیس, میکا, سرپانتین, گرافیت و مواد آهکی در ساختار آن میباشد . مرمر با رنگ هایی یافت میشود که در دیگر سنگ های طبیعی دیده نمیشود . به دلیل مقاومت و زیبایی بی نظیر آن, معماران و طراحان داخلی برای لوکس تر جلوه دادن طرح های اجرایی خود از آن استفاده میکنند . این سنگ لوکس به دکوراسیون داخلی شکوه و جلال میبخشد و به دلیل استحکام بالا و جذابیت زیاد ارزش سرمایه گذاری در طراحی داخلی ساختمان را دارد .

انواع سنگ مرمر

این سنگ ساختمانی و دکوراتیو انواع مختلفی دارد و دسته بندی آن با توجه رنگ انجام می شود . سنگ مرمر سفید، مرمر سبز، صورتی، آبی و غیره نمونه ای از این سنگ ها هستند . همچنین نام گذاری انواع مختلف آن بر حسب مکان استخراج نیز صورت می گیرد . برای مثال مرمر سفید هندی در کشور هندوستان استخراج می شود . از انواع دیگر سنگ‌های مرمر سنگ‌هایی سبزرنگ می‌باشند که در ایران بیشتر در اماکن مذهبی به کار می‌روند . در صورت وجود مقداری دولومی در آهک‌ها، منیزیم موجود در دولومی تحت تأثیر عمل دگرگونی با مواد دیگر آمیخته می‌شود و سنگ مرمری به رنگ سبز را ایجاد می‌کند . سنگ مرمر در طراحی داخلی کاربردهای فراوان دارند .

مرمر سبز

  • حدود صدها سال طول می‌کشد تا سنگ مرمر شکل بگیرد، از این رو آن را می‌توان در میان لایه‌های بسیار قدیمی پوسته زمین یافت کرد .
  • حیات مرمر با سنگ آهک (Limestone) یا دولومیت (Dolomite) آغاز می‌شود . این دو گونه سنگ تحت فشار و دمای بسیار بالا قرار گرفته و سنگی بسیار بادوام‌تر و البته خوش‌رنگ‌تر به نام مرمر ایجاد می‌شود .
  • برخی اجزای تشکیل‌دهنده اصلی مرمر، آراگونیت (Aragonite)، کلسیت (Calcite) و دولومیت (Dolomite) هستند .
  • مرمر را اغلب میان دیگر سنگ‌های دگرگونی نظیر گنیس (Gneiss) و میکا (Mica) پیدا می‌کنند .
  • در حوزه شیلی از ناحیه پاتاگونیا (Patagonia) که در آمریکای جنوبی قرار دارد، گونه‌های بسیار زیبای مرمر آبی، شکل گرفته است که بیشتر آن در غارهای نیمه نهفته در آب یافت می‌شود .

سنگ مرمر

مزایا و معایب سنگ مرمر

مزایا :

  • مرمر در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است و در برابر سرما و گرما و باران آسیب نمی بیند .
  • این نوع سنگ قابلیت صیقل پذیری بالایی دارد و میتوان آن را جلا داد .
  • سنگ مرمر دارای سطحی درخشان است . دلیل این درخشندگی, نفوذ نور در سنگ و انعکاس آن توسط لایه های زیرین میباشد . در واقع نوعی انعکاس داخلی رخ میدهد . این سنگ نمونه مناسب برای سنگ آشپزخانه می باشد .
  • سنگ مرمر گرما را جذب نمیکند و به همین دلیل سطح آن همیشه خنک است . استفاده از آن برای کفپوش ساختمان باعث خنک شدن فضا میشود .
  • این متریال ضد آلرژی است و گرد و غبار را در خود نگه نمیدارد .
  • نگهداری و تمیز کردن آن به راحتی انجام میشود و با یک دستمال مرطوب میتوان آن را تمیز کرد .
  • مرمر در دکوراسیون داخلی ساختمان, مجسمه سازی,ساخت کاشی مرمر و به عنوان دیوارپوش سرویس های لوکس به کار میرود .
  • قیمت سنگ مرمر در مقایسه با سایر سنگ هایی که در دکوراسیون داخلی ساختمان به کار میروند بالاتر است .

آشپزخانه مرمر

معایب :

  • سنگ مرمر از دسته سنگ های متخلخل و نرم است و به راحتی در برابر مواد اسیدی واکنش نشان میدهد و دچار خوردگی میشود .
  • سنگ مرمر از مقاومت بالایی در برابر خراش و ساییدگی برخوردار نیست .

مرمر صورتی

کاربردهای غیرمعمول سنگ مرمر

همان طور که در ابتدا عنوان شد، سنگ مرمر برای مصارف گوناگونی کاربرد دارد . آشپزخانه، حمام، بخش‌هایی از دکوراسیون اتاق نشیمن، پله‌ها، کف برخی از اتاق‌ها، نمای خارجی ساختمان و ساخت مجسمه برخی از کاربردهای معمول سنگ مرمر هستند . با این وجود برخی کاربردهای عجیب و غیرمعمول مرمر وجود دارد که احتمالاً هیچ‌گاه به ذهنتان خطور نمی‌کند:

  • مرمر کارارا در تولید قاب برخی محصولات دیجیتال نظیر آیفون و لپ‌تاپ استفاده می‌شود .

بک کاور مرمر

  • شرکت‌هایی در زمینه تولید فریم عینک از سنگ مرمر فعالیت می‌کنند .
  • پودر مرمر به عنوان جزئی از رنگ‌ها، محصولات پلاستیکی، کاغذ و خمیردندان استفاده می‌شود .
  • پودر مرمر همچنین در صنایع داروسازی نیز کاربرد دارد . از آنجایی که مرمر خاصیت خنثی‌کننده اسید را دارد، به عنوان جزئی از داروهای آنتی اسید نظیر تامز (Tums) و آلکا-سلتزر (Alka-Seltzer) استفاده می‌شود .
  • پودر مرمر همچنین به عنوان منبع کلسیم به گاوهای شیرده و مرغ‌ها نیز خورانده می‌شود .
  • در برخی صنایع شیمیایی، رودخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی نیز به عنوان خنثی‌کننده اسید و تنظیم PH از پودر مرمر استفاده می‌شود .
  • از پودر مرمر به عنوان ساینده ملایم در تمیز کردن سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه می‌توان استفاده کرد و جرم‌های شدید را با آن از بین برد .

دیوار مرمر

بناهای مشهور ساخته شده با سنگ مرمر

بناهای مشهور فراوانی از دوران باستانی تا مدرن وجود دارد که با سنگ مرمر ساخته شده‌اند، یا مرمر جزئی از معماری آنهاست . در ادامه ۳ نمونه از این موارد را بررسی خواهیم کرد:

مجسمه مرمر

  • اج محل (Taj Mahal) در هند به صورت کامل از مرمر سفید ساخته شده است . تاج محل در کنار رود جمنا (Yamuna) ساخته شده است . این آرامگاه به دستور شاه جهان (Shah Jahan) پنجمین امپراتور گورکانی جهت یادبود همسر ایرانی تبار خود ارجمند بانو ساخته شده است . بنا بود که در آن طرف رودخانه آرامگاهی دیگر با مرمر سیاه برای شاه جهان ساخته شود و توسط پلی به یکدیگر ارتباط داده شوند اما در نهایت آرامگاه دوم ساخته نشد و هردوی آنها در تاج محل دفن شدند .
  • میکل‌آنژ (Michelangelo) برای ساخت مجسمه‌های خود از مرمر سفید خالص استفاده می‌کرد . این نوع مرمر به نور اجازه می‌دهد که قبل از شکسته شدن و انعکاس، حدود ۳ سانتی متر در آن نفوذ کند . به همین سبب تندیس‌های ساخته شده او حیات و سرزندگی را فریاد می‌زدند .
  • ۱۵ هزار متر مکعب سنگ مرمر جهت ساخت کتابخانه عمومی نیویورک (New York Public Library) استفاده شده که در سال ۱۹۱۱ به بهره‌برداری رسید . در ساخت نمای بیرونی و کف ساختمان از مرمر استفاده شده است . کارکنان این کتابخانه باید جهت مراقبت از سنگ مرمر کفش‌های مخصوص بپوشند .

قیمت سنگ مرمر

سنگ مرمر در مناطق مختلف کشور یافت می شود و برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد . این متریال در رنگ های گوناگون استخراج شده و دارای قیمت های مختلف می باشد . از جمله موارد مهم و تاثیرگذار بر قیمت مرمر می توان به کیفیت سنگ، رنگ و طرح، قطر و ابعاد، نوع فرآوری و سورت دقیق آن اشاره نمود . این سنگ پس از برش کاری و ساب زنی سورت بندی می شود . برای مثال سنگ های اسلبی که بوک مچ هستند قیمت بالاتری دارند . برای بررسی کیفیت این متریال آن را از نظر فیزیکی و شیمیایی آنالیز می کنند و هر چه آنالیز مطلوب تر باشد مرمر باکیفیت تر و گران تر خواهد بود .

سنگ مرمر

تفاوت سنگ مرمر و تراورتن

در همین سایت به بررسی انواع سنگ های ساختمان ، سنگ تراورتن پرداخته ایم . تراورتن نیز از انواع سنگ‌های آهكي است كه منشأ شيميايي داشته و در اثر ته نشين شدن كربنات كلسيم مجاور غارها، چشمه‌ها و حوضچه‌های مردابي به وجود می‌آید . رنگ غالب در این سنگ كرم، زرد، قهوه‌ای، خاكستري و سفيد می‌باشد . بافت آن دارای تخلخل است اما به‌صورت لایه‌لایه نيز دیده شده است . به دليل خارج شدن گازها به هنگام ته نشين شدن و در پاره‌ای از موارد تجزيه گياهان، حفره‌هایی روی این سنگ وجود دارد . اکثر آهک‌های تراورتن تحت مکانیزه دگرساني و در اثر فعاليت چشمه‌هاي آب گرم تشکيل شده‌اند .

مرمر ازجمله سنگ‌های دگرگوني است كه در شرايطی تشكيل می‌شود که دگرگوني ناحیه‌ای همراه با تبلور مجدد کانی‌های اوليه سنگ وجود داشته باشد . اين کانی‌ها عموماً کانی‌های كربناته هستند مانند كربنات هاي كلسيم و منيزيم . سنگ مرمر ممکن است از منيزيت، كلسيت، دولوميت و آراگونيت تشكيل شده باشد . بنابراين مرمر لزوماً همان آراگونيت نيست .

کف مرمر

در وب سایت ایرانادکور ، پیشتر ، مصالح جديد در ساختمان هم بررسی شده اند . که شما را به مطالعه آن مقاله هم دعوت می کنیم . برای اطلاع از نحوه ارائه خدمات گروه ایرانادکور با دفاتر ما در شیراز در تماس باشید .

نویسنده : ص. توکلی / عضو تیم تحریریه ایرانادکور

برچسب ها :

سنگ مرمرانواع مرمرمعادن سنگ مرمرکف پوش مرمردیوار مرمرمجسمه مرمرمرمر سبزمرمر صورتیاونیکسسنگ های سختمانیسنگ زیباسنگ

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه