مصالح ساختمانی

انواع سنگ در ساختمان سازی ، سنگ دهبید

انواع سنگ در ساختمان سازی ، سنگ دهبید

انواع سنگ در ساختمان سازی ، سنگ دهبید
سنگ مجموعه ای از یک یا چند کانی است که هر یک دارای خواص مخصوص به خود است . سنگ یکی از اصیل ترین و با شکوه ترین عناصر ساختمانی است . در این نوشتار می خواهیم با سنگ دهبید آشنا شویم در مقالات بعد انواع سنگ های دیگر را به تفصیل بیان خواهیم کرد .

تاریخ مقاله : 1398/06/31

ایرانادکور ، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور ، با به کار گیری انواع کف‌پوش های رایج در ساختمان ، سلیقه شما عزیزان را تامین خواهد نمود .

سنگ دهبید

سنگ دهبید

در این سری مقالات قصد داریم انواع سنگهای ساختمانی و کاربرد آن ها را شرح دهیم .

سنگ دهبید یکی از زیباترین انواع سنگ ساختمانی است که می توان در عرصه ساختمان سازی استفاده کرد . از لحاظ ظاهری این سنگ از زمینه ای شفاف برخوردار بوده و سطحی صاف و براق دارد . این ویژگی سنگ دهبید باعث انعکاس نور می شود . از این رو این سنگ نمونه بهترین سنگ هایی است که می توان در طراحی فضای کم نور مورد استفاده قرار داد . از این سنگ می توان برای طراحی فضای لوکس مانند هتل ، لابی ساختمان های مجلل ، به عنوان کفپوش و در جهت طراحی دیوارها استفاده کرد .

به زبان ساده سنگ دهبید نوعی سنگ مرمریت است که معدن اصلی آن در شمال استان فارس (شهرستان خرم بید) و در نزدیکی (حدود ۱۰ کیلومتری) شهر صفاشهر قرار دارد.مرمریت کرم دهبید یکی از نمونه های پرطرفدار این سنگ می باشد. از دلایل پرطرفدار بودن مرمریت کرم دهبید می توان به سازگاری بالای آن در انواع طراحی های دکوراسیون داخلی اشاره کرد. استفاده از سنگ مرمریت دهبید در انواع نمای ساختمان امکان پذیر بوده و امکان استفاده از آن در نمای خارجی وجود ندارد.

سنگ دهبید

ویژگی های ممتاز سنگ دهبید

الف: استحکام زیاد در بین سنگ های مرمریت

ب: مقاومت سایشی زیاد

پ: رنگ و طرح منحصر به فرد

ت:درصد جذب آب پایین (در حد صفر) به دلیل فشردگی و چگالی مولکولی زیاد

د:ساب پذیری عالی به دلیل تراکم بالا و شفافیت کم نظیر

زمینه رنگی سنگ دهبید، کرمی می باشد. این سنگ ها در دو دسته روشن و تیره تقسیم بندی می شوند. پنج نمونه از این رنگ ها طرفداران بیش تری دارند. این رنگ ها شامل رنگ های کرم روشن، کرم بژ، کرم معمولی، کرم کره ای و کرم گلدار می باشند. این رنگ ها در دسته سنگ دهبید رنگ روشن قرار می گیرند. در انواع تیره رنگ سنگ دهبید رگه های روشنی به چشم می خورد. رنگ کرمی سنگ دهبید بسیار خاص و منحصر بفرد بوده و یکی از نکات بارز برای انتخاب این سنگ به شمار می رود. سنگ دهبید کرم داری زمینه ای شفاف و روشن می باشد و استفاده از آن بدون شک چشم هر بیننده ای را خیره می کند. ذرات تشکیل دهنده این سنگ از تراکم بالایی برخوردار هستند. از این رو جذب آب آن بسیار کم می باشد. میزان جذب آب این سنگ تنها به اندازه ۰.۸ تخمین زده شده است. این ویژگی استفاده از این سنگ در آشپزخانه و حمام را امکان پذیر می کند.

سنگ دهبید

معادن سنگ دهبید

معدن سنگ مرمریت دهبید در 20 کیلومتری شهر دهبید و در مسیر جاده کره ای واقع شده است.

سنگ مرمریت دهبید دارای انواع مختلفی است که شامل :

  1. دهبید چاه مرغی ( اصلی )
  2. دهبید شایان
  3. دهبید زارع
  4. دهبید انگورک
  5. دهبید آرین
  6. دهبید حسن آباد
  7. دهبید احرار
  8. دهبید ثمین
  9. دهبید کوه سفید
  10. دهبید مروارید ( نسکافه ای )
  11. دهبید مشکی
  12. چهرک
  13. دیپلمات
  14. سیمکان

این سنگ ها به دلیل نزدیکی معادن آنها به سنگ دهبید اصلی به عنوان سنگ دهبید معرفی و فروخته می شود. معدن سنگ دهبید در استان فارس واقع شده است.

سنگ دهبید

تفاوت ظاهری سنگ های دهبید

سنگ دهبید چاه مرغی : سنگ دهبید چاه مرغی یا همان دهبید اصلی است که یکی از پاکترین و روشن ترین سنگ های دهبید است و این سنگ اکثرا بصورت خام صادر میگردد. سنگ دهبید چاه مرغی نسبت به سایر سنگ های دهبید گران تر است.

سنگ دهبید شایان : سنگ دهبید شایان رتبه نخست استخراج ، فرآوری و تولید را دارد و دارای رنگ کرم روشن  تا تیره گل داراست که سورت های گوناگون سنگ دهبید شایان مشکل اصلی این سنگ است. سنگ دهبید شایان یکی از پرفروش ترین سنگ های دهبید میباشد.

سنگ دهبید زارع : سنگ دهبید زارع دارای رنگ کرم تا کرم تیره است. این سنگ هم دارای سورت های گوناگون است و سورت سوپر و ممتاز سنگ دهبید زارعی شبیه سنگ دهبید چاه مرغی میباشد. مشخصه این سنگ که آن را با دهبید شایان و چاه مرغی متمایز مینماید رگه های کریستالی موجود در سنگ است.

سنگ دهبید انگورک : سنگ دهبید انگورک زمینه روشن دارد  که گل های شبیه شاخه انگور و یا پنجه گربه ای زرد و نارنجی کم رنگ در آن دیده میشود.

سنگ دهبید آرین : سنگ دهبید آرین رنگی کرم مایل به خاکستری دارد و گلهای به اصطلاح یخی در آن نمایان است . سنگ دهبید آرین سورت های گوناگونی دارد و سورت های پایین دارای رگه های سیاه و زردی دارد.

دهبید حسن آباد : سنگ دهبید حسن آباد دارای تم رنگ کرم میباشد و رگه های کریستالی سفید در آن پراکنده است . سنگ دهبید حسن آباد ساب پذیری عالی دارد و سورت این سنگ نسبت به سایر سنگ های دهبید کمتر است.

دهبید ثمین : سنگ دهبید ثمین یکی از سنگ های جدید استخراج شده دهبید است . دهبید ثمین دارای رنگی کرم و گلهای سفید به اصطلاح شادانه ای سفید در آن پراکنده است.

دهبید کوه سفید : سنگ دهبید کوه سفید دارای رنگی روشن مایل به سفید است که در بین سنگ های دهبید سنگ دهبید کوه سفید از همه روشن تر است ولیکن این سنگ کمی تخلخل دارد و جذب آب آن نسبت به سایر سنگ های دهبید بیشتر است.

دهبید مروارید : سنگ دهبید مروارید دارای رنگی کرم تیره تا بژ است و رگه های کریستالی سفید در آن دیده می شود. سنگ دهبید نسکافه ای یا دهبید مروارید به خاطر رنگ خاص و گرمش طرفداران خودش را دارد.

دهبید مشکی یا دهبید اسپایدر دارای رنگ تیره مایل به مشکی و خطوط باریک طلایی و کرم شبیه اسپایدر در سطح آن پراکنده است. سنگ دهبید مشکی دارای سورت های مختلفی است.

این تفاوت بین سنگ های دهبید در صورت های سوپر و ممتاز دیده می شود؛ در حالی که تمامی این سنگ ها دارای چندین سورت گوناگون است. و تشخیص نوع و درجه سنگ یک کار بسیار تخصصی و فنی است.

از دیگر ویژگی های سنگ های دهبید می توان به استحکام بالای این سنگ در میان سنگ های مرمریت اشاره کرد. از آن جایی که تراکم مولکولی در سنگ های دهبید بسیار بالا می باشد، از قابلیت ساب پذیری بالایی برخوردار بوده و مقاومت سایشی آن نیز بسیار بالا می باشد و این میزان حدود ۲.۸ برآورد شده است.

قیمت سنگ دهبید به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت سنگ دهبید می توان به رنگ، ابعاد و نوع فرآوری صورت گرفته بر روی این سنگ اشاره کرد. میزان روشنی سنگ دهبید و گل دار بودن یا نبودن آن بر قیمت این سنگ تاثیر گذار می باشد.

نکات کلیدی در هنگام خرید سنگ دهبید

۱-هرگز به چند نمونه اکتفا نکنید و موجود بودن سنگ (دپو سنگ) را بررسی کنید تا پروژه شما  به دلیل نبودن سنگ کافی متوقف نشود.

۲-به هیچ عنوان قبل از دریافت سنگ ، مبلغی را پرداخت نکنید.

۳-در موقع خرید و بارگیری سنگ دهبید نماینده ای از طرف شما در محل حضور داشته باشد.

۴- از فروشنده تضمین تحویل سنگی یکدست و هماهنگ را بگیرید.

۵- تضمین داشتن ابعاد  کاملا دقیق و کاملا گویا در تمام سنگ ها

صادرات سنگ مرمریت دهبید

سنگ مرمریت دهبید قابلیت صادرات به سایر کشورهای خارجی را دارد و طرفداران زیادی در سایر کشورها دارا می باشد. در مقاله ای در همین سایت ، 10 مصالح متفاوت برای کف‌پوش را بررسی کرده ایم .

برای صادرات این سنگ از نوع سوپر استفاده می شود. استحکام بالا قابلیت برش عالی را روی این سنگ فراهم می کند. این سنگ از زیباترین و پرفروش ترین سنگ های ایرانی است و توجه به صادرات این سنگ برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور بسیار راهگشا می باشد.

سنگ دهبید

ایرانادکور ، پیشرو در اجرای دکوراسیون داخلی منزل و طراحی خانه مدرن ، در دفاتر شیراز پاسخگوی سوالات شما عزیزان خواهد بود .

نویسنده : ص. توکلی / عضو تیم تحریریه ایرانادکور

برچسب ها :

کف پوشسنگسنگ دهبیدمعادن سنگسنگ فرشکفپوش سنگ

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه