مقالات تخصصی معماری

طراحی مجتمع اداری مدرن

طراحی مجتمع اداری مدرن

طراحی مجتمع اداری مدرن
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش نیاز بشر به آسایش و راحتی در تمامی محیط‌هایی که با آن سروکار دارد، از فضای کار گرفته تا محل سکونت خود، باعث شده تا معماران و طراحان به اصول طراحی مجتمع‌های مدرن روی آورند.

تاریخ: 1398/06/29

مقدمه

امروزه با توجه به تخصصی‌تر شدن رشته‌های علمی، در مواردی نمی‌توان مرزبندی قطعی و مشخصی در مورد حوزه‌های مختلف علم و تعلق یک مساله به یک حیطه علمی خاص قائل شد. به عنوان مثال، معماری با محیط زیست و شرایط اقلیمی، روانشناسی، مدیریت، جامعه‌شناسی، اقتصاد و … ارتباط متقابل داشته و بر هم تاثیرگذارند. معماری جامع‌گرا است و یک اثر موفق زمانی خلق می‌شود که در روند طراحی آن، گروه طراحی با دیدی جامع و کلی‌نگر و با همکاری تیم‌های متشکل از متخصصان علوم مرتبط با موضوع، با در نظر گرفتن جنبه‌های متفاوت امر و بررسی از زوایای مختلف، به دور از هرگونه تفکرات و اندیشه‎‎‌های تک بعدی اقدام نمایند.

ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در این مقاله سعی دارد تا ارتباط، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری متقابل معماری با دیگر حیطه‌های علمی در راه خلق اثر شهر اینترنتی دبی را از جنبه‌های متفاوت طراحی و ایده‌های طراحی آن از دیدگاه معماران بررسی کند.

شرایط اقلیمی و زیست محیطی

معماری همساز با اقلیم با تطابق با شرایط اقلیمی محیط، شرایط مطلوب آسایش انسانی از نظر درجه حرارت، میزان رطوبت و مانند این‌ها را در فضاهای داخلی با حداقل کاربرد وسایل سرمایش و گرمایش و تنها با تمهیدات و تفکرات علمی معمارانه فراهم میکند. همان طور که در مقاله طراحی شهری در قرن بیستم ذکر شد، طراحی شهری جریان‌های مختلفی را طی کرده است که آشنایی با این اهداف خالی از لطف نیست.

طراحی مدرن

ایجاد فضاهای سبز

در مکان‌های مختلف یک شهر، ایجاد فضاهای سبز تحت عنوان ساخت و احداث پارکها و فضاهای تفریحی شهری تبلور می‌یابد، اما باید توجه کرد که این تنها راه موجود نیست و می‌توان فضاهای طبیعی-تفریحی را در محیط‌های کاری افراد ساکن در شهر به راحتی ایجاد نمود و با جانمایی مجموعه‌ها و فضاهای اداری در دل آن‌ها و ایجاد ارتباط منطقی و هماهنگ مابین آنها مجموعه‌هایی پدید آورد که کارمندان و مراجعان در طول ساعات اداری و حین کار از آرامش و نشاط برخوردار باشند. باغ‌سازی دوران مصر و بین‌النهرین به ما اطلاعات کاملی از این سبک می‌دهد.

مجموعه شهر اینترنتی دبی، مقر نمایندگی شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه یارانه و ارتباطات و تکنولوژیهای مرتبط، در چنین بستری ایجاد شده است.

ایجاد فضای سبز

تکنولوژی

ظهور رایانه و افزایش کاربری آن در تمامی شئون زندگی انسان، در طراحی فضاهای کاری و اداری جدید نیز تاثیرگذار بوده است. امروزه در همه‌ی دفاتر، بایگانی، محاسبات و آمارگیری از رایانه استفاده می‌شود. بنابراین دیگر نیازی به پیش‌بینی فضاهای وسیع و قفسه‌های حجیم برای بایگانی اسناد و مدارک و محل‌هایی برای کارهای دستی بسیار وسیع نیست؛ در عوض خلق فضا و مبلمان مناسب و قابل انعطاف برای بهترین کارآیی به هنگام کار با رایانه و سیستم‌های جدید عملکردی ادارات مدنظر طراحان قرار گرفته است. آشنایی با اصول طراحی خانه‌های هوشمند ما را در مسیر طراحی کمک می‌کند.

شهر اینترنتی دبی

ارگونومی

ارگونومی علمی است که با تعامل فیزیکی و رفتاری انسان و محیط کار، ابزار و شرایط کلی حاکم بر کار سروکار دارد و از طریق تطابق کار با انسان و توانمندی های او به دنبال دستیابی به حداکثر سطح ایمنی، بازدهی و راحتی در محیط کار است. اگر یک شی یا فضا به منظور استفاده انسان طراحی یا در نظر گرفته شده باشد، باید شکل و ابعاد آن از شکل و ابعاد بدن انسان، ویژگی‌های حواس انسانی و اطلاعات قابل تایید تجربیات انسانی تبعیت کند.

نتیجه‌گیری

معمار به عنوان خالق فضا، در آفرینش فضای معماری باید به نیازها، شرایط و اهداف مصرف‌کنندگان توجه کافی داشته و تمامی آن‌ها را در طراحی خود لحاظ کند. معماران متخصص ایرانادکور، همیشه تلاش دارند تا به تمامی اصول طراحی توجه کنند و از این استانداردها در تمامی طراحی‌های خود بهره ببرند.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه