تاسیسات و سازه در معماری

راهنمای خرید رادیاتور آپارتمان

راهنمای خرید رادیاتور آپارتمان

راهنمای خرید رادیاتور آپارتمان
رادیاتور ها امروزه جزو پرکاربردترین تجهیزات گرمایشی در ساختمان های عمومی و آپارتمان ها می باشند و به دلیل راندمان بالا و خطر پذیری بسیار پایین آن نسبت به بخاری های گازی و برقی استفاده از آن در منازل مسکونی روز به روز بیشتر می شود

تاریخ مقاله : 1398/06/19

ایرانادکور ، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی ، در این نوشتار به معرفی و بررسی انواع رادیاتور ها و کاربرد آن در منازل پرداخته است . امیدواریم که توانسته باشیم اطالاعات مفیدی در این مقاله ارائه دهیم لطفاً تا پایان مقاله با ما همراه شوید .

تاریخچه اختراع رادیاتور

این سیستم برای اولین بار توسط شخصی به نام تریواله اهل سوئد در سال ۱۷۱۶ میلادی اختراع شد . در سال ۱۷۷۰ جیمزوات برای اولین بار از رادیاتور های چند تکه که با بخار آب گرم کار میکرد  استفاده نمود . این سیستم گرمایی تکامل جدی یافت تا آن که در سال ۱۸۳۱ ، پرکنیز سیستم کامل گرمایش با آبگرم را که مجهز به مخزن انبساط بود را به نام خود به ثبت رساند . کامل ترین سیستم گرمایش آبگرم که شباهت زیادی با سیستم های متداول امروزی  دارد در سال ۱۸۳۳ توسط مهندس انگلیسی به نام پالکو ابداع گردید .

رادیاتور

از سال ۱۹۵۰ که پمپهای آب وارد سیستم های گرمایشی گردید رویکرد عمومی مردم به استفاده از شوفاژ به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت به طور کلی رادیاتورها به سه دسته پره ای ، تخت و لوله ای تقسیم می گردند و از لحاظ جنس نیز دارای انواع فولادی ، چدنی و آلمینیومی می باشند .
البته ناگفته نماند که رادیاتور ها فقط بر اساس شکل ظاهری تقسیم بندی نمی شوند بلکه روش گرمادهی در انواع سطوح آن ها نیز متفاوت است به طوری که در سال های اخیر سیستم گرمایش از کف نیز بسیار متداول شده است
اساسا رادیاتورها گرمای خود را از طریق تابش و جابجایی به هوای اتاق پس می دهند و معمولا ۱/۳ گرمای خود را از طریق تابش و ۲/۳ آن را از طریق جابجایی به هوای اتاق منتقل می کنند.

رادیاتور آپارتمان

انتخاب محل نصب رادیاتورها

این محل باید به گونه ای اننتخاب شود که رادیاتور افزون بر گرمایش اتاق ، هوایی مطبوع در هر نقطه از اتاق ایجاد کند . چون معمولا سردترین مکان در اتاق نزدیک پنجره است و به علاوه از طریق درزهای آن ، امکان نفوذ هوا به داخل اتاق وجود دارد ، جایگاه و اندازه رادیاتورها با توجه به موقعیت پنجره مشخص می شود . از این رو بهترین توزیع دما در اتاق و بهترین جبران برای کسری تابش وقتی رخ می دهد که رادیاتور زیر پنجره نصب شود . اگر رادیاتور که حدود ۶۰% گرما را بهع صورت جابجایی منتقل می کند به صورت آزاد جلوی دیوار بیرونی زیر پنجره نصب شود ، نیروی شناوری هوای گرم آن به قدری بزرگ خواهد بود که امکان نفوذ هوای سرد شده  روی قسمت داخلی پنجره و هوای سرد وارد شده از درزهای پنجره ، به درون اتاق را منتفی می سازد ، با این کار جریان هوا در اتاق (گردش هوای اتاق ) برقرار خواهد شد .
هرگاه رادیاتور زیر پنجره نصب شود طول آن باید معادل پهنای پنجره انتخاب شود . با این کار جریان عمودی هوا متعادل می شود و گرمای تابشی رادیاتور بیشتر می شود .

انتخاب رادیاتور

انواع رادیاتورها

به طور کلی رادیاتورها که جزو تاسیسات مکانیکی در ساختمان به حساب می آیند از لحاظ جنس به سه دسته کلی  چدنی ، آلمینیومی و فولادی دسته بندی می شوند

این مقاله ادامه دارد ….

ایرانادکور با در اختیار داشتن تیم اجرایی کارآزموده و مشاورین با تجربه در زمینه اجرای انواع تاسیسات گرمایشی و سرمایشی در شیراز همواره در کنار شماست .

نویسنده : م.عظیمی /عضو تیم تحریریه ایرانا دکور

برچسب ها :

تاسیسات در ساختمانرادیاتورشوفاژسیستم گرمایشیگرمایش در منزلراهنمای انتخاب رادیاتور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه