مقالات تخصصی معماری

انوع سنسور خانه های هوشمند

انوع سنسور خانه های هوشمند

انوع سنسور خانه های هوشمند
یکی از اصلی ترین تجهیزات در خانه های هوشمند و به طور کلی هوشمند سازی ساختمان ها ، سنسورها هستند . انواع سنسور در یک ساختمان هوشمند قرار دارد ، سنسور دود ، سنسود گرما ، سنسورهای حرکتی و … . سنسور ها چشم و گوش ما در خانه هستند ، این سنسور ها هستند که با جمع کردن اطلاعاتی که می خواهیم و حتی صدور دستورات مهم تمام تخیلات ما در فیلمهای قدیمی را به واقعیت تبدیل کرده اند . در این نوشتار می خواهیم با تجهیزات خانه های هوشمند به ویژه سنسورها بیشتر آشنا شویم . تا پایان همراه ما باشید .

تاریخ مقاله : 1398/06/12

ایرانادکور ، پیشرو در ارائه خدمات طراحی خانه های هوشمند و هوشمند سازی ساختمان ها مسکونی ، اداری و تجاری ، با سالها تجربه و به کار گیری آخرین تکنولوژی روز دنیا در خدمت شما عزیزان خواهد بود .

خانه هوشمند

بررسی انوع سنسور خانه های هوشمند

تعریف سنسور : سنسور ها تجهیزات هوشمندی هستند که اطلاعات مورد نیاز ما را از محیط اطراف جمع آوری کرده و در اختیار پردازنده های مرکزی یک خانه هوشمند قرار می دهند . با توجه به نیاز ما از سیستم هوشمند منزل سنسور های مختلفی وجود دارد . سنسور حرکتی ، نشت آب ، دما ، ارسال امواج مادون قرمز ، ارسال امواج رادیویی و… که هر یک بسته به کاربرد و بودجه کارفرما قابل پیاده سازی و بهره برداری است .  در ادامه انواع سنسور های کاربردی هوشمند سازی ساختمان بررسی خواهد شد. سنسور ها در واقع همانند چشم و گوش خانه هوشمند شما هستند و در صورت عدم استفاده از سنسور ، سیستم شما همانند انسانی نابینا و ناشنوا خواهد بود و عملا ارتباط شما با خانه یک طرفه می شود و مفهومی نخواهد داشت .

خانه هوشمند

انواع سنسورهای هوشمند سازی

1- سنسور های حرکتی و سنسور های تشخیص  حضور : این سنسور بر اساس تشخیص حرکت در اطراف آن عمل می کند . در راه پله ها، راه رو ها، پارکینگ، سرویس های بهداشتی و هرجایی که ممکن است نیاز شود قابل استفاده است . عملکرد این سنسور ها به این صورت است که، سنسور بدون آنکه از خود اشعه ای ارسال کند، متوجه تردد افراد می گردد برخی از انواع پیشرفته آن حتی حضور افراد بدون اینکه حرکتی کنند را تشخیص می دهد. که در جاهایی مانند کتابخانه ها، اتاق های کار، سالن های کنفرانس و … که افراد حرکت زیادی ندارند و در حالت سکون هستند این نوع سنسورها کاربرد فراوانی دارند .

خانه هوشمند سنسور حرکتی

سه نوع کاربرد برای آن تعریف شده است :

  • در سیستم های روشنایی برای روشن شدن چراغ ها در هنگام ورود و خاموش شدن آنها پس از خروج
  • سیستم سرمایش و گرمایش . که در صورت حضور فرد محیط را گرم / سرد می کند و در صورت عدم حضور به حالت اقتصادی در می آید .
  • در سیستم امنیتی ، که در صورت فعال بودن سیستم امنیتی و تشخیص حضور ، دزدگیر به صدا در می آید .

2- سنسورهای حرارت / رطوبت : سنسور های درجه حرارت و رطوبت که معمولا به صورت یک سنسور واحد ارائه می شود . معمولا سنسورهای حرارت / رطوبت برای کنترل سیستم های سرمایشی / گرمایشی و اطفاء حریق استفاده می شوند .

خانه هوشمند سنسور آتش

با استفاده از داده های این سنسور ها ، سیستم سرمایشی گرمایشی روشن یا خاموش کردن سیستم سرمایشی گرمایشی را به عهده می گیرد . همچنین در صورت وجود دمای بالا یا پایین بیش از حد ، سیستم هوشمند اقدام به ارسال هشدار خواهد کرد . همچنین می توان سیستم اطفاء حریق را به این سنسور ها متصل نمود تا به طور خودکار آتش احتمالی را کنترل کند . این سنسور ها به صورت ترکیبی طراحی شده اند یعنی هم نسبت به دود و هم نسبت به حرارت حساس می باشند.

خانه هوشمند سنسور حرارتی

3- سنسور دود : از این سنسور برای تشخیص آتش و دود و گاز گرفتگی و یا نشت گاز استفاده می شود و یکی از پرکاربردترین و واجب ترین سنسورهای موجود است که در بیشتر خانه های این روزها به کار برده می شود . این نوع سنسورها با دو مکانیزم ساخت یونیزه و اپتیک توان تشخیص دود ناشی از احتراق ناقص را دارند و به محض مشاهده دود در هر فضایی از خانه، سیستم مرکزی را آگاه می نمایند ، تا واکنش لازم را از خود نشان دهد. سنسورهای حرارتی نیز به دو روش کار می کنند. نوع اول با بالا رفتن دمای محیط از حد معینی تحریک می شوند و نوع دوم نسبت به بوجود آمدن اختلاف دماي ناگهانی حساسیت نشان می دهند.

خانه هوشمند سنسور دود

4- سنسور التراسونیک : برای کنترل آب کردن استخر ، این سنسور می تواند ارتفاع آب را اندازه بگیرد و در صورت تنظیم ، استخر را تا ارتفاع مشخصی از آب پر کند .

5- سنسور تشخیص شدت نور : یکی از مزایای طراحی ساختمان های هوشمند ، کاهش مصرف انرژی است . هر شخصی در منزل خود از یک شدت روشنایی خاص برای تماشای تلویزیون از دمای خاصی برای حضور خود در منزل و به همین شکل از سناریو های متفاوتی برای حضور مهمانان استفاده می کند تمام این ها را می توان از طریق سنسورها دریافت کرد و دستورات لازم را صادر کرد . سنسور شدت نور ، بیشتر در خانه هایی مورد استفاده دارند که دارای پرده های برقی یا لامپ های دیم شونده ( لامپ هایی با قابلیت تغییر شدت نور) هستند. سیستم هوشمند با استفاده از اطلاعات این سنسور نور مورد نیاز شما را ابتدا با باز کردن پرده ها ( در روز ) و سپس با روشن کردن لامپ های دیم شونده تامین خواهد کرد. و برعکس با تاریک شدن هوا پرده ها را بسته و چراغ ها را روشن می کند . این سنسورها دارای تاثیر مثبتی در روند کاهش مصرف انرژی هستند.

خانه هوشمند

6- سنسور سنجش رطوبت خاک

این سنسور ، برای اندازه گیری میزان رطوبت و  یا آب موجود در خاک و زمین ساخته شده است . با استفاده از این سنسور، رله و یک پمپ آب ساده همه چیز برای ایجاد یک سیستم آبیاری هوشمند برای روف گاردن و یا فلاور باکس خانه هوشمند فراهم می شود . می توان اعتماد خوبی هنگام مسافرت رفتن به این سیستم ها کرد و به جای سپردن کلید خانه به دیگران و زحمت دادن به آنها و یا زیر سوال بردن امنیت خانه ، نگران آبیاری گیاهان موجود در منزل نبود . سنسور سنجش رطوبت خاک در اصل مقدار نیاز گیاه شما به آبیاری را مشخص می نماید.  خروجی این سنسور آنالوگ است و  در زمانی که میزان رطوبت خاک کم باشد، مقدار خروجی بالا و زمانی که رطوبت بالا باشد مقدار پایین تری را به سیستم هوشمند ارسال می نماید.

خانه هوشمند سنسور آبیاری

ایرانادکور ، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی ، متخصص در طراحی دکوراسیون داخلی منزل در دفاتر خود در شیراز ، آماده ارائه خدمات خود خواهد بود . رضایت مشتریان ، در اجرای پروژه های دکوراسیون داخلی در هشت سال گذشته ، افتخار ماست .

نویسنده : ص. توکلی / عضور تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه