مقالات تخصصی معماری

طراحی دکور اتاق فرار

طراحی دکور اتاق فرار

طراحی دکور اتاق فرار
اتاق فرار ( اسکیپ روم ) ، سرگرمی بسیار مهیج و حیرت انگیزی است که برای کسانی که عاشق چالش ذهنی، غوطه‌وری در متن قصه، و همکاری تیمی هستند ، تفریح بسیار خوبی به حساب می آید . مخاطب این تفریح معمولا جوانان هستند و انواع اتاق فرار در جهان و اخیرا هم در ایران برای پر کردن وقت همراه با ترشح آدرنالین ، ساخته شده و طرفداران خاص خود را دارد . اگر دوست دارید با طراحی اتاق فرار ، انواع اتاق فرار و معروف ترین اسکیپ رو های دنیا آشنا شوید ما را همراهی کنید .

تاریخ مقاله : 1398/6/10

ایرانادکور ، مرجع تخصصی معماری ودکوراسیون داخلی همچنین طراحی و اجرای محوطه سازی در وب سایت و صفحات اینستاگرام خود ، به روزترین اطلاعات را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد . افتخار ما رضایت شماست .

اتاق فرار

طراحی دکور اتاق فرار

شاید شما تجربه بازی در اتاق فرار ( اسکیپ روم ) را دارید و شاید درباره آن اطلاعات خوبی گردآوری کرده اید ، اما برای کسانی که دقیقا نمی دانند اسکیپ روم یا اتاق فرار چیست ، باید بگوییم ، اتاق فرار در واقع نوعی سرگرمی هیجان انگیز است ، اتاق ها و دالان های از پیش طراحی شده پر از معما است که گروهی از افراد به صورت داوطلبانه در آن اسیر می شوند و معمولا یک ساعت وقت دارند تا خود را از آن نجات دهند ، سر نخ هایی در این اتاق ها تعبیه شده که ذهن افراد را به چالش می کشد ، این اتاق های فرار معمولا محلی برای تفریحات مهیج ، آمیخته با خنده ، خوشگذرانی و گاهی ترس و وحشت است . که اگر خوب طراحی شده باشد ، مخاطبان بسیار خواهد داشت و محلی برای کسب درآمد خواهد بود .

اتاق فرار ترسناک

یکی از جذابترین موضوعات در فیلم ها فرار شخصیت های فیلم از زندان های مخوف است که بیننده را برای دیدن بقیه فیلم به اصطلاح میخکوب می کند ، از دیگر داستان های محبوب کشف گنج ها از طریق نقشه های گنج است . اتاق های فرار از طریق طراحی های گاهی واقعی با در اختیار قرار دادن نقشه و کلید و سرنخ شما را قهرمان یک داستان می کند . معماهای مختلف در در یک محیط مشخص پنهان شده اند و شما باید در مدت زمان مشخص آنها را بیابید و حل کنید.

انواع محیط های اتاق فرار

این بازی در محیط های مختلف از جمله سلول های زندان، رستوران، هتل، کلبه دورافتاده و حتی ایستگاه های فضایی طراحی می شود. هر یک از این فضاها سناریوی خاصی دارند و هدفی را دنبال می کنند. در یک بازی اسکیپ روم به شما ماموریت فرار از زندان می دهند، در دیگری باید از دست یک قاتل زنجیره ای فرار کنید و در جایی دیگر در نقش کارآگاه به دنبال قاتل بگردید و …. . پس کسانی که ماجراجویی را دوست دارند و تپش قلب بالا را می پسندند می توانند در این بازی ها شرکت کنند . گاهی پیش از ورود به اتاق سناریو را به شما می گویند و گاهی در حین بازی راهنمایی می شوید اما گاهی هم بی آنکه بدانید با زامبی ها، خانه های خالی از سکنه، آزمایشگاه های علمی، زندان ها، دزدان دریایی، شکار گنج، گروگان گیری و آدم ربایی رو به رو خواهید شد .

اسکیپ روم

نیازمندی شرکت در اتاق های فرار

در برخی از این سناریو ها به کار تیمی بالا نیاز دارد و در برخی هوش زیادی برای حل معماها لازم دارد . البته بازی هایی هم هستند که نیاز به فعالیت بدنی دارند یا دلهره بسیاری را برای تان ایجاد می کنند . شما باید با پیدا کردن چیز هایی پنهان ، شمارش و ریاضی ، چیزی را در هر زمان پیدا کنید که شما را از اسارت برهاند ، استفاده از چیزی به طرز غیر معمول، جستجو برای اشیای موجود در تصاویر، سر هم بندی یک وسیله، شناسایی علایم، جستجو در تاریکی، پیدا کردن رمز و کد و قفل و کلید و حتی مواجهه با صحنه های ترسناک و خون و دست قطع شده !

اتاق فرار

شاید مجبور شوید از گردن جسدی خونی گردن بندی را خارج کنید و پشت آن به رمزی دست یابید پس اگر شجاعت این بازی ها را ندارید ، در آنها شرکت نکنید و یا از قبل در مورد سطح بازی سوال کنید . بازی ها برای انکه طیف های مختلف را راضی کنند، سطوح متفاوتی دارند.

تاریخچه شکل گیری اتاق فرار در جهان

اولین بار در سال 2007 یک فرد 30 ساله به نام تاکائو کاتو (Takao Kato) در ژاپن اتاق فرار را ابداع کرد . الهام بخش شکل گیری اتاق فرار بازی ژاپنی ویدیویی از اتاق فرار کن (Scape The Room)  بود که بیشتر بر پایه ریاضی بنا شده بود .

بعد از سال 2011 تا 2015 سنگاپور ، 50 مدل اتاق فرار ساخت .

شرکت پاراپارک (Parapark) بعدها در 20 مکان در اروپا و استرالیا به اجرای این بازی پرداخت، البته موسس این شرکت مدعی بود که از اتاق های فرار ژاپنی اطلاعی نداشته و کارش الهام گرفته از تئوری میهای چیکسِنتمیهایی (Csíkszentmihályi Mihály) روانشناس آمریکایی مجاری بوده است. این بازی ها بیشتر یافتن کلید بود .

اتاق فرار ژاپن

کازویا ایواتا (Kazuya Iwata)، دوست کاتو، در سال 2012 این بازی را به سانفرانسیسکو برد و در سال بعد پازل برک (Puzzle Break) به عنوان نخستین کمپانی آمریکایی اتاق فرار در سیاتل شکل گرفت.

در سال 2012 یک استاد فیزیک سوئیسی یک بازی فرار علمی برای دانش آموزانش ایجاد کرد به نام اتاق های ماجراجویی (AdventureRooms) که با سناریو های گوناگون به سراسر دنیا راه یافت .

اتاق فرار در ایران

شاید زمان آن رسیده که به جز قرارهای پیاده روی یا خوردن فست فود و یا مهمانی های خصوصی ، سری به تفریحات ماجراجویانه و عجیب بزنیم و با دوستانمان خود را به چالش بکشانیم و خاطراتی پر از استرس و شادی را با هم تجربه کنیم .

بر اساس آمار در سپتامبر 2017 بیش از 8000 اتاق فرار در سراسر دنیا وجود داشتند و روند افزایش آنها ادامه دارد. در سال 1394 این بازی وارد ایران شد و هم اکنون در تهران، اهواز، شیراز، اصفهان، مشهد، کرج، چالوس ،کرمان اتاق های فرار جذابی وجود دارد . قیمت این بازی ها متفاوت است و معمولا از 30 تا 120 هزار تومان برای هر نفر متغیر است .

بهترین اسکیپ روم های دنیا

خانه‌ معمای مستر ایکس در شانگهای : مستر ایکس پنج اتاق فرار دارد که مجموعه‌ای از معما ها است . برخلاف اکثر اسکیپ روم ها، هیچ آموزش و توضیحی به شما ارائه نمی شود و از تلفن، چراغ قوه ، غذا و نوشیدنی نمی توانید بهره ببرید و یک نکته جالب اینکه خودتان تنهای تنها وارد می شوید و بازی تک نفره است .

اتاق فرار شانگهای

اتاق فرار هلند : توجه به کوچکترین جزییات از خصوصیات این اتاق است و چیدمان فوق‌العاده‌ پیچیده و زیبای این اتاق آن را جزو بهترین اتاق فرار های جهان قرار داده‌ است .

اسکیپ هانت در پاریس : دارای دو سناریو است که در فضایی در دوره ویکتوریا اتفاق می افتند . شما یا باید به دنبال مدارکی برای به دام انداختن یک جیب بر فراری در شهر باشید و یا به دنبال اثری از لوییز، رقاص معروفی که قبل از نمایشی خیره کننده به طور ناگهانی ناپدید شده بگردید. اتاق ها به شدت دارای جزییات هستند و وسایل مختلفی در آن ها وجود دارند تا شما کاملا احساس شرلوک هولمز بودن را تجربه کنید .

اتاق فرار پاریس

روم اسکیپ استکهلم : اتاق فرار بزرگی با هفت داستان مجزا که هر یک دارای تم، معما و سرنخ های متفادتی است . باید دنیا را از دست زامبی ها نجات دهید و بعد از یک زندان فوق امنیتی فرار کنید و یا اینکه برای حفظ آخرین کشف تسلا بکوشید . 7 بازی را در 7 ساعت می توانید حتی پشت سر هم شرکت کنید البته چیزی که از شما باقی خواهد ماند در انتهای این هفت بازی شاید زامبی باشد !

اتاق فرار زامبی

اسکیپ گیم در ارلاندوی فلوریدا : دراین بازی باید با بادها و طوفانهای کیهانی در مریخ مقابله کنید تا از آنها خارج شوید دارای 7 بازی مرتبط با هم است و بسیار معروف و جذاب می باشد .

اتاق فرار

چگونگی طراحی اتاق فرار

طراحان اتاق فرار کسانی هستند که بر اساس تجربه و مطالعه بسیار بتوانند با طراحی و ساخت درست صحنه ها از آسیب پذیری افراد و وسایل، تغییر ریتم بازی برای بازیکنان و … جلوگیری کنند . معمولا انسانهایی با قوه تخیل بالا طراحان اتاق فرار هستند . معمایی طرح می کنند که پاسخ آن در گرو حل معمایی دیگر یا یافتن وسیله ای در یک جای پیچیده است . آنها خودشان و ذهنشان را بارها و بارها در محیط بازی قرار می دهند و تمام راه هایی که ممکن است بازیکنان در آینده برای خراب کردن ریتم بازی به کار ببندند را در نظر می گیرند . در جاهایی راه حل هایی ساده می گنجانند تا نا امیدی را در بازیکنان ایجاد نکنند و لذت کشف را از آنان نگیرند و در جایی بازیکنان را در دو گروه تقسیم کرده و فرار هر گروه را در گرو حل معمای گروه دیگر قرار می دهند تا مشارکت را بالا ببرند . داستان های واقعی فرار ، می تواند الهام خوبی برای طراحی اتاق فرار باشد . اگر فیلم prison break را دیده باشید ، مایکل اسکوفیلد از امنتیتی ترین زندانهای جهان به طور جذابی فرار می کند و این کار را به صورت تیمی انجام می دهد ، چنین فیلمهایی الهامات خوبی دارد .

اتاق فرار

تکنولوژی اتاق فرار

هنگام طراحی اتاق فرار از تکنولوژی های بسیاری در حوزه مکانیک، الکترونیک، برق، نجاری، معماری ، فیلم سازی ، صحنه آرایی و … بهره گرفت، یک نکته بسیار مهم که سازندگان اتاق فرار باید به آن توجه کنند ، بحث روانشناسی داستان است . توجه به مفاهیم روان شناسی از تمام پارامترهای مؤثر در اتاق فرار مهمتر است چراکه با نکات روانشناسانه می توان از ابتدا تا انتهای بازی هیجان را در سطح خوبی نگه داشت و بازیکنان را مشتاق به ادامه کرد وگرنه تمام تکنولوژی ها و وسایل و معماها رنگ خواهد باخت . اگر بازیکنان هنگام بازی ، گاهی به سازنده ناسزا بگوید و گاهی زبان به تحسین بگشایند یعنی کار به درستی انجام شده است .

ایرانادکور ، ضمن اهمیت دادن به تمام نیاز های شما برای طراحی فضاهای مختلف ، تلاش در ارائه خدمات با کیفیت در کمترین زمان با صرف حداقل هزینه را دارد . بکارگیری خلاقیت و تفکر خلاق در معماری ، سرلوحه ما در ایرانادکور است .

نویسنده : ص. توکلی / عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه