معرفی آثار معماری ایران

پل طبیعت ، شاهکار معماری ایرانی

پل طبیعت ، شاهکار معماری ایرانی

پل طبیعت ، شاهکار معماری ایرانی
هدف از ساخت پل ها معمولا متصل کردن دو نقطه از محیط است . می خواهیم درباره پل طبیعت صحبت کنیم ، پلی که غیر از وظیفه اتصال ، کاربرد دیگری پیدا کرده و اکنون مردم برای داشتن ساعاتی مفرح و شیرین و دیدن خودِ پل ، به آنجا می روند . اثری جاودان در معماری ایران . پل زیبای طبیعت را در این نوشتار بررسی خواهیم کرد . با ما همراه باشید .

تاریخ مقاله : 1398/06/08

ایرانادکور ، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور ، با تخصص ویژه در طراحی داخلی منزل ایرانی در خدمت شما عزیزان است .

پل طبیعت

معرفی پل طبیعت

در سال 1387 مسابقه ای از سوی شرکت نوسازی اراضی عباس آباد با موضوع طراحی پلی دو طبقه‌ با دو عملکرد گذر کالسکه و دوچرخه در یک طبقه و گذر پیاده در طبقه دیگر و ایجاد اتصال‌ بین دو پارک موازی بزرگراه مدرس برگزار شد . پل طبیعت برنده این مسابقه شد و ساخت این پل ۴ سال زمان برد  ( از 1389 تا 1393 ) .

کافی شاپ پل طبیعت

اراضی عباس آباد زمینهایی هستند به مساحت ۵۵۹ هکتار بین منطقه ۳ و ۶ تهران که کاربری آنها به فضاهای سبز تفریحی و فرهنگی مانند بوستانها، کتابخانه و باغ موزه اختصاص داده شده است.

پل طبیعت ،  بزرگترین پل غیرخودرویی کشور ، در واقع پل عابر پیاده ای است که بر روی بزرگراه مدرس تهران در منطقه اراضی عباس آباد احداث شده . پل طبیعت جهت ایجاد ارتباط و انتقال عابرین پیاده بین دو پارکی که توسط بزرگراه مدرس از هم جدا شده اند ، طراحی شده است . این پل، پارک طالقانی در شرق و پارک آب و آتش در غرب بزرگراه را به هم متصل می کند. وقتی پل ، دو پارک تفریحی را به هم وصل می کند، خود نیز می تواند یک فضای تفریحی و ادامه ای از هر دو پارک باشد.

پل طبیعت

طراحی این پل، ترکیبی است از سبک‌های معماری سنتی ایران و معماری معاصر . الهام بخش طراحی پل طبیعت ، پل‌های تاریخی همچون خواجو و سی و سه پل بوده است که از زمان های پیش مکانی برای تجمع شهروندان، داد و ستد، تفریح بوده است .

این پل به تفریح گاهی با صفا تبدیل شده که مردم نه تنها برای عبور از آن استفاده می کنند بلکه دقیقا برای روی پل ماندن به این مکان می آیند . پارک طالقانی و پارک آب و آتش که در دو سمت پل قرار گرفته اند گویی بر روی پل به هم می رسند و یکی می شوند . رستوران ها ، کافی شاپ ها ، فضای نشستن و فضای سبز روی پل طبیعت به گونه ای است که شما نا خود آگاه از آن رد نمی شوید و تمایل پیدا می کنید ، بمانید .

پل طبیعت در شب

پل طبیعت تهران با زیبایی هرچه تمامتر نمونه ای جالب و دیدنی از پل هایی غیر خودرویی دنیا محسوب می شود . خبر درخشش پل طبیعت ، در بسیاری از رسانه‌های معتبر جهانی بازتاب داشته است. این پل سه طبقه با ساختار منحنی خود بسیاری از تهرانگردان را به خصوص در شب به خود جذب می‌کند، چرا که نورپردازی خاص و چشم نوازش ، آن را به شاهکاری دیداری تبدیل کرده است . برای ساخت این پل کمترین تعداد ممکن درخت آسیب دید و آنقدر این موضوع مهم بود که این پل را یک پل طبیعت دوست معرفی کرده است . شاید نام آن هم به همین خاطر پل طبیعت باشد . سبک ها و ویژگی های معماری ایرانی در ساخت این پل کاملا رعایت شده است .

ساختار پل طبیعت

بدنه اصلی پل بر روی سه‌پایه با فرمی شبیه درخت بنا شده و متشکل از ۱۴۰۰۰ قطعه فولادی است که در ارتفاع ۴۰ متری زمین برشکاری، سرهم و نصب شده است و برای ساخت آن ۱۰۲کیلومتر جوشکاری و ۶۲۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی صورت گرفته است. به لحاظ سازه ای، پل به صورت یک خرپای سه بعدی در دو سطح به هم پیوسته طراحی شده است. طول کل پل در حدود ۲۷۰ متر است و دهانه های آن از شرق به غرب به ترتیب ۶۸ متر، ۹۴ متر، ۶۸ متر و ۳۹ متر تعریف شده اند. عرض پل نیز بین ۶ متر تا ۱۳ متر متغیر است  .

ساختار پل طبیعت

پل طبیعت مکانی تفریحی است که در تمامی ساعات روز در طول هفته و در طول فصول مختلف سال مخاطبین متنوع خود را دارد و همیشه زنده است و تقریبا هیچ ساعتی خالی و خلوت نیست .

خمیدگی ها و تراس ها با مناظری زیبا که هنگام قدم زدن روح را نوازش می کند ، طبیعت دوستان را به سمت خود می خواند ، فود کورت ها ، رستوران ها ، کافی شاپها ، بستنی فروشی ها هم جوانان را جذب می نماید . گالری های هنری ، هنر دوستان را فرا می خواند . توریست ها نیز ازین مکان برای دیدن یکی از جاذبه های تهران بازدید می کنند . این کمر بند سبز حس فرهنگی – اجتماعی را تقویت می کند و برای شهر آلوده تهران تنفس گاهی به حساب می آید . دیدن چشم‌اندازی از پایتخت زیبا و همیشه بیدار ایران، از روی پل طبیعت، یکی از آن فعالیت‌هایی است که در هنگام سفر به تهران باید در نظر گرفت .

شاهکارمعماری نوین با کفپوش‌های چوبیش رویایی‌ترین چشم‌اندازهای پایتخت نظیر دامنه‌های جنوبی بوستان طالقانی، فانوس دریایی بوستان بنادر، گنبد مینا و برج‌های آتش در بوستان حضرت ابراهیم را ارائه می دهد ، سومین پرچم بزرگ جهان در بوستان طالقانی و تمامی شاه راه‌های تهران نظیر بزرگراه حقانی، همت، رسالت و مدرس نیز از بالای پل قابل مشاهده‌اند. سکوهایی بر روی این پل در نظر گرفته شده تا اگر احساس خستگی کردید و یا خواستید زمان بیشتری را برای تماشای مناظر اطراف استفاده کنید مشکلی نداشته باشید. طبقه اول پل انتخاب‌های زیادی برای نوشیدن و چشیدن طعم غذاهای لذیذ و خوش‌طعم به شما می دهد .

پل طبیعت

روش های رفتن به پل طبیعت

ایستگاه مترو شهید حقانی نزدیک این پل قرار گرفته،  و پس از خروج از مترو با چند دقیقه پیاده‌روی به سمت پارک طالقانی و گذر از پیاده راه چوبی می‌توانید به پل طبیعت بروید. اگر می‌خواهید از خودروی شخصی استفاده کنید، از بزرگراه شهید حقانی غرب خود را به خروجی ایستگاه مترو رسانده و خودرویتان را در پارکینگ آنجا پارک کنید. راه دیگر، آن است که در خیابان نلسون ماندلا(جردن) به سمت شمال بروید و خودروی خود را پس از خروجی بزرگراه همت پارک کنید تا به ورودی پارک آب و آتش رسیده و خود را به این پل برسانید. با سوار شدن بر اتوبوس‌های خط رسالت – ونک (آخرین ایستگاه) و یا ونک – رسالت (اولین ایستگاه) و کمی پیاده روی تا بوستان آب و آتش نیز می‌توانید به دیدن این شاهکار هنری مدرن شهر تهران بروید.

نویسنده : ص. توکلی / عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه