مقالات تخصصی معماری

طراحی ، معماری و دکوراسیون داخلی ، شباهت ها و تفاوت ها

طراحی ، معماری و دکوراسیون داخلی ، شباهت ها و تفاوت ها

طراحی ، معماری و دکوراسیون داخلی ، شباهت ها و تفاوت ها
شاید شما هم دچار این ابهام شده اید که واقعا تفاوت بین طراحی داخلی ، معماری داخلی و دکوراسیون داخلی چیست ؟ آیا یکی هستند یا تفاوتهایی مشخص بین این واژگان وجود دارد ؟ همیشه رسم بر این است که در ابتدای سخن گفتن علمی از هر موضوعی ، به تعریف دقیق و جزئی آن بپردازیم ، گاهی مرزها آنقدر واضح و روشن است که آن آیتم را به دقت تعریف می کنیم و می گوییم این است و جز این چیز دیگری نیست ، اما گاهی در خصوص برخی کلمات و رشته ها ، مرزها به گونه ای در هم می آمیزد و عبارت ها آنچنان بین مردم مصطلح می شود که حتی متخصین همان رشته و دانندگان همان عبارات هم در تعریف دقیق و واضح آن سردرگمند . سه عبارت طراحی داخی ، معماری داخلی و دکوراسیون داخلی هم جزو همین دسته از کلمات هستند . با ما همراه باشید .

تاریخ مقاله : 1398/05/30

ایرانادکور ، با در اختیار قراردادن اطلاعات بروز ، دقیق ، علمی ، کاربردیو  ایده‌های ناب طراحی داخلی در صفحات وب و اینستاگرام خود ، سعی در آگاه سازی هرچه بیشتر علاقه مندان این وادی دارد . امید است مطالب پیش رو در خصوص تفاوت ها و شباهت های طراحی داخی ، معماری داخلی ودکوراسیون داخلی ارزش وقتی که برای مطالعه  آن می گذارید را داشته باشد .

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

شباهت  طراحی داخی ، معماری داخلی و دکوراسیون داخلی

این کلمات “معماری داخلی” ، “طراحی داخلی” و “دکوراسیون داخلی” گاهی (به اشتباه و نادانسته) به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند . هر سه این عبارات شباهتی با هم دارند و آن هم هدف این سه است ،  هدف آنها این است : ارتقا کیفیت زندگی انسان از طریق تاثیر مثبت بر محیط . در بیان شباهت کارمان بسیار راحت بود . پس هر سه این علوم و تکنینک ها تلاش می کنند با ارتقای سطح رضایتمندی ما از زندگی و زیبا تر کردن ، کاربردی تر کردن ، ایمن کردن این محیط ها ما را خوشحال و راضی کنند . اما بپردازیم به بقیه نوشتار و بکوشیم تا تفاوت ها را آنطور که باید بیان کنیم .

تفاوت طراحی داخی ، معماری داخلی و دکوراسیون داخلی

بهتر است ابتدا خلاصه ای از تفاوت ها را مرور کنیم . بطور خلاصه

طراحی داخلی یک شغل وسیع است طراحی تمام فعالیتهای برنامه ریزی و طراحی فضاهای داخلی را در فضای مورد نظر در بر میگیرد . یک طراح باید درک علمی و عمیقی از چگونگی رفتار مردم ( مردم واری ) به جهت ایجاد فضایی کاربردی داشته باشد . خلاقیت را وقتی چاشنی علم نماید زیبایی هم پدید می آید .

طراحی داخلی

معماری داخلی کمی حسی تر به فضا توجه می کند و علاوه بر در نظر گرفتن کاربرد عناصر به ارتباط هنری و حسی بین آنها هم توجه می نماید . برقراری تعادل بین هنر و علم طراحی فضای داخلی با استفاده از تمام عناصر ساخت می باشد . اینجاست که سلیقه شخص استفاده کننده از فضا را وارد می کند و مهم است که او چه می خواهد .

معماری داخلی

دکوراسیون داخلی ، دیگر کاملا هنری است . حتی یک دکوراتیو ممکن است هیچ تحصیلات آکادمیکی در خصوص معماری و طراحی نداشته باشد اما به حدی زیبایی‌شناسی در طراحی داخلی و هنر می داند که وسایل و مبلمان و تم رنگی ، پارچه ، نورپردازی و … را به بهترین شکل در کنار هم قرار میدهد .

دکوراسیون داخلی

کار طراح ، معمار و دکوراتور

می خواهیم موضوع را باز تر کنیم . تا اینجا شباهت را گفتیم و خلاصه ای از تفاوت ها را برشمردیم . حال می خواهیم وارد جزئیات بیشتر شویم .

در یک جمله ، یک طراح می تواند کار دکوراسیون داخلی را انجام دهد اما یک دکوراتیو نمی تواند یک طراح باشد . بنظر شما چرا؟ مثالی بزنیم ، طراح مانند پزشک است ، دانشگاه رفته ، علم آموخته و اشراف کامل و تحصیلات کاملی در خصوص همه اندامهای بدن انسان کسب کرده ، حال ممکن به صورت تخصصی کار زیبایی پوست را انجام دهد اما اشراف کاملی بر بیماری های قلبی ، کلیه و ستون فقرات دارد . اما شخصی که دوره های زیبایی پوست را گذرانده و یا تجربی هم کار کرده ممکن است این کار را حتی بهتر از پزشک انجام دهد .

یک طراح قطعا دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی در رشته معماری و طراحی است ، و آشنایی کاملی از اصول دقیق پروسه طراحی معماری دارد . کار طراح داخلی در آوردن فضا ها و فرم های داخلی ساختمان با تمرکز بر اصول طراحی معماری است طراح داخلی در صورت داشتن سر رشته از کارهای هنری و درک هنری بالا  در خصوص چیدمان تزئینات داخلی می تواند به دکوراسیون نیز وارد شود . طراح استانداردهای ساختمان سازی را می داند ، نرم افزار های آن را میشناسد .

طراح

اما دکوراتور الزاما یک مهندس نیست ، فقط کار چیدمان تزئینات داخلی و انتخاب رنگ متریال و پارچه ها، پرده ها، تابلو ها و.. را بر عهده دارد. و احتمالا آنرا به زیبایی انجام خواهد داد .

زمان ورود به پروژه ، تفاوت دیگر طراح و معمار و دکوراتور

یکی دیگر از اصلی ترین تفاوتها ی بین طراحی داخی ، معماری داخلی و دکوراسیون داخلی این است که طراح و معمار ، در یک فرایند مهندسی صحیح باید از ابتدای شروع ساخت و ساز با هم در ارتباط باشند و دوشادوش یکدیگر با تکیه بر استانداردها و قوانین مشخص طراحی ، پیش بروند . اما کار دکوراتور پس از اتمام تمام این مراحل و تمام شدن پروژه ساخت ، آغاز می گردد . او موظف است چیدمان مبلمان و تزیین فضا را به به عهده بگیرد و در خصوص ظاهر و فرم متریال اظهار نظر نماید . اما همچنان تایید کیفیت و مسایل کاربردی به عهده طراح است . مسایلی چون عایق بندی صدا، گرما و.. یا اشتعال پذیری و.. مناسب ، انتخاب متریال بر اساس اقلیم ، عدم تاثیر منفی یک انتخاب بر سلامت ساختمان و مسایلی از این قبیل .

معماری

تفاوت نوع کار طراح ، معمار ، دکوراتور

نوع کار این سه شخص به گونه ایست که اگر قرار باشد تغییری در طراحی ساختمان دهیم باید بنایی کنیم . قسمتی را تخریب و بازسازی کنیم . اما هنگامی که می خواهیم دکوراسیون عوض کنیم ، شاید فقط مبلمان را تعویض کنیم و پرده ای با آن هماهنگ کنیم . البته کار دکوراسیون داخلی بسیار پیچیده و تخصصی است و چنانچه فرد مهارت کافی برای بهترین انتخاب ها را نداشته باشد چه بسا بر کار صحیح طراح و معمار نیز تاثیر منفی بگذارد . دکوراسیون داخلی ، چیزی است که در نهایت باعث شعف و رضایت و احساس خوب خواهد شد چلب کردن سلیقه افراد کار بسیار دشواری است که فقط یک دکوراتور خوب از عهده آن بر می آید .

حق امضا ، تفاوتی دیگر

در بیشتر ممالک دنیا معمار و طراح برای داشتن حق نظارت یا ساخت و ساز امتحاناتی را پشت سر می گذارند تا حق امضا داشته باشند این امضا به معنی مسئولیتی سنگین بر دوش آنهاست و آنها را موظف به رعایت قوانین بسیار می کند . به نظر میرسد ، اکنون ابهامات در خصوص طراحی داخای ، معماری داخلی و دکوراسیون داخلی تا حد زیادی برطرف شده باشد.

حق امضای معماری

معیارهای انتخاب طراح ، معمار و دکوراتور

حالا که شناختمان نسبتا کامل شد بهتر می دانیم برای هر کاری و هر نیازی به سراغ چه کسی برویم . اگر نیاز به تغییرات سازه ای در ساختمان خود دارید مانند جابه جا کردن دیوارها ، تغییرات در لوله کشی یا اضافه کردن یک پنجره یا درب جدید، بنابراین انتخاب یک طراح داخلی برای پروژه شما می تواند انتخاب مناسب تری باشد. قطعا با بررسی و برنامه ریزی اصولی ، طراح داخلی به شما کمک خواهد کرد .

اما ، چنانچه نیاز به تغییرات ساختمانی ندارید و می خواهید در طراحی فضای خود از بین انواع سبک های دکوراسیون داخلی خانه یکی را برگزینید و از خبره این کار مشورت بگیرید یا در مورد انتخاب رنگ یا کاغذ دیواری یا مبلمان و یا مدل پرده و یا حتی مدل روشنایی ها و اکسسوری ها نیاز به مشاوره دارید، بنابراین در این شرایط انتخاب یک دکوراتور داخلی برای شما مناسب تر است. دکوراتور ها بهترین انتخاب را بسته به سلیقه شما برای پرده ، مبلمان ، فرش ، کف پوش و کاغذ دیوار و این گونه المان ها انجام میدانند چون بخوبی می دانند که چه المان ها و چه رنگهایی به هم هماهنگ هستند و محیط را جذاب و دلپذیر می کنند .

چیدمان داخلی

ایرانادکور ، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی با در اختیار داشتن طراحان عالم ، معماران تاثیر گذار و دکوراتیو های هنرمند به گونه ای فضای شما را می سازند که بیاد ماندنی و مثال زدنی باشد . از اینکه ما را انتخاب می کنید به خود می بالیم .

نویسنده : ص. توکلی / عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه