دکوراسیون

تفاوت بالکن و تراس کاربرد آنها

تفاوت بالکن و تراس کاربرد آنها

تفاوت بالکن و تراس کاربرد آنها
یکی از محرومیت های ما در این دهه ها نداشتن فضای سبز کافی برای زندگی است ، گاهی دلمان تنها به باز کردن پنجره ای و ورود و جریان کمی از هوای بیرون هم خوش است که آن هم اگر بوی دود ندهد و باعث آلودگی بیشتر صوتی نشود ، احتمالا خاک ساختمان سازی های خانه های کنار را برایمان هدیه می آورد و بر زحمت ما می افزاید . اما باز هم دوست داریم جایی حتی کوچک داشته باشیم در آن بایستیم ، نفسی بکشیم چشممان به چند متر دورتر بتواند خیره شود و کمی آرامش و شاید صفا در جانمان بنشیند . بالن و تراس در هر خانه نعمتی است که همه به آن آگاهیم ، حتی اگر کوچک باشد ، حتی اگر فقط جایی برای خشک شدن لباسها زیر نور آفتاب باشد . در نوشتار پیش رو با ایرانادکور همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به بالکن و تراس ، تفاوت این دو و ایده هایی برای زیبا سازی آنها .

تاریخ مقاله : 1398/05/28

ایرانادکور ، با اهمیت دادن به جزئیات ، ایده‌های ناب طراحی داخلی برای هر چه زیباتر و کاربردی تر کردن محیط زندگی شما را ارائه می دهد . تیم ما افتخار دارد همراه و همگام شما در انتخاب های صحیح و بهینه باشد . تا پایان مطلب همراه ما باشید . صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید .

تفاوت بالکن و تراس و ایده های زیباسازی آنها

اصطلاحات و اجزای خانه را پیشتر برشمردیم حالا نوبت به بالکن و تراس است .

بالکن چیست ؟ چه تفاوتی با تراس دارد ؟ شاید برخی این دو واژه را نادانسته به جای هم استفاده می کنند و شاید تفاوت ظریف این دو برای شما هم جالب باشد .

بالکن (Balcon ) قسمتی از ساختمان است که سقف دارد و حداقل از یک طرف باز است و به فضاهای مجاور باز می شود . ممکن است بالکن‎ها از دو یا سه طرف نیز باز باشند . قسمت باز بالکن حتما با یک ، نیم دیوار یا نرده و … بسته می شود . مساحت بالکن جزو ساختمان است و جزو ساختمان محاسبه و قیمت گذاری می شود .

بالکن

تراس یا بهار خواب (Terrace) در معماری ، به فضای غیر مسقف و متصل شده به ساختمان می گویند بر خلاف بالکن مساحت تراس جزو مساحت خانه محاسبه و قیمت گذاری نمی شود .

تراس

حال که با تعریف و تفاوت بالن و تراس آشنا شدیم بیایید با هم کاربرد های این دو محیط را در ادامه با هم مرور کنیم .

کاربرد بالکن و تراس به عنوان انباری

برخی از مردم عادت دارند همه چیز را نگه دارند ، از کارتون تلویزیون و یخچال گرفته تا دوچرخه بچگی فرزندانشان و شاید حتی شیشه هایی که مواد غذایی آن ها تمام شده . در گذشته اعتقاد بر این بود که هر چیز به درد نخوری ممکن است روزی به کار آید و با همین عقیده افراد قدیمی را دیده ایم که حتی واشری که از تعمیرات لوله کشی اضافه می آید را نگه می دارند . خب این عقیده مخصوص زمانی بود که خانه های بزرگ و انباری های بزرگ و حیاط های بزرگ تر در اختیار افراد بود . چه بسا وسایلی که انبار می کردند هرگز به کار نمی آمد و فقط مدام از محلی به محل دیگر حمل می شد . اما در تفکر امروزی با کم شدن مساحت خانه ها و قیمت های هنگفتی که برای یک متر مربع از یک ساختمان پرداخت می شود ، طبق اصول 5S ، واقعا وسایل بسیار کمی هستند که ارزش انبارش دارند . تصور کنید که شما برای خرید آپارتمانی که متری 5 تا 10 میلیون قیمت داشته هزینه کرده اید . حالا سه متر بالکن در اختیار دارید که قیمت فشای آن حداقل 15 تا 30 میلیون تومان بوده . جمله بعدی ما را پیش بینی می کنید . آیا این بالکن را باد انباری کنیم ؟ آیا آن وسایلی که می خواهیم در این فضا قرار دهیم ، ارزشش را دارد ؟

تراس خانه

بهرحال هنوز عده ای از تمام بالکن یا قسمتی از آن به عنوان انباری بهره می برند . حتی گاهی قسمت باز آن را با شیشه یا صفحات آلومینیومی می بندند تا فضای بیشتری برای انبارش در اختیار بگیرند . خب این هم کاربردی برای بالکن است برای کسانی که واقعا به این فضا برای وسایلشان نیاز دارند .

کاربرد بالکن و تراس برای سیگار کشیدن

آن عده از افراد که نمی خواهند سیگار را کنار بگذارند اما برای هوایی که سایر افراد خانه به ریه هایشان می فرستند هم ارزش قائلند ، از بالکن برای سیگار کشیدن استفاده می کنند . اجازه بدهید این مورد را همین جا رها کنیم و به موضوعات زیبا تر بپردازیم .

بالکن خانه

کاربرد بالکن و تراس برای دورهمی ها

این کاربرد یکی از زیباترین و جذابترین استفاده های بالک و تراس است . اگر بالکن و یا تراسی با ابعاد کمی بزرگتر در اختیار دارید که می تواند در آن میز و صندلی گذاشت ، حتما ازین امکان استفاده نموده و فضایی رمانتیک و یا مدرن برای خود و اطرافیانتان ترتیب دهید . وقتی فضای کافی در تراس یا بالکن وجود دارد ، حتما از صندلی و مبلمان مخصوص بیرون استفاده کنید . استفاده از صندلی گهواره‎ای در زیبایی تراس شما تاثیر زیادی دارد . مبلمانی که در بیرون از محیط خانه استفاده می‎کنید باید دارای ویژگی‎های خاصی باشند . مثلا جنس صندلی مورد استفاده در فضاهای بیرون باید طوری باشد که در فصل گرم سال حرارت را به بدن منتقل نکند یا برعکس در سرما بدتمان سرد نشود . همچنین با رطوبت هوا نپوسر و زنگ نزند . شاید بهتر باشد از انواعی انتخاب کنیم که براحتی جمع می شود و یا در هم جفت می شود و می توان آن را براحتی جمع کرد و دوباره چید .

صندلی و میز تراس

داشتن یک باربیکیو در تراس و بالکن یک امکان منحصر به فرد است . بهتر است دکوراسیون تراس و بالکن را با توجه به محل قرارگیری باربیکیو تعیین کنیم . باربیکیو ها علاوه بر پخت و پز می‎توانند در زمستان محیط قابل تحمل در برابر سرما کند و باعث جمع شدن دوستان شود .

باربیکیو در بالکن

کابردهای دیگر بالکن و تراس

گاهی بالکن جایی برای آویزان کردن و خشک کردن لباس است ، گاهی محلی برای قرار دادن کولر آبی یا تجهیزات اسپیلت ها و کولرهای گازی و گاه با قرار گرفتن اجاق گاز و یا سینک ظرفشویی ، آشپزخانه فضای باز ما برای سرخ کردنی ها و کارهای بو دار و دود دار است . گاهی هم مکانی برای نگهداری از حیوانات خانگی و . . . است .

بند رختی و بالکن

المان های طراحی و زیباسازی بالکن و تراس

یکی از مواردی که در هنگام چیدمان بالکن و تراس مهم است توجه به نسبت هاست . اهمیت نسبت ها زمانی معلوم میشود که فضای شما کوچک باشد . مبلمان و میز کوچک برای بالن و تراس کوچک و نیم کت بزرگ و تخت نشیمن برای بالکن بزرگ . گلدان های ظریف در بالکن کوچک گلدان و گلهای آویز بزرگ برای تراس بزرگ . بجز مبلمان و میز و صندلی ، مواردی مانند کفپوش ، نورپردازی ، گل و گیاه ، نیم کتها ، پشتی ها لوستر ها می توانند در بالکن و مخصوصا تراس ها که بزگتر هستند استفاده شوند . برای انتخاب کفپوش ها بهتر است کف‌ پوش بالکن سنگ یا سرامیک باشد؛ برای مطالعه مقایسه انواع کفپوش ها مطالب سایت را مرور کنید . تا به راحتی بتوان به وسیله یک دستمال نم دار یا تی ، تمیز شود و یا در صورت بسته بودن فضا از موکت یا چمن های مصنوعی استفاده شود . برای راحتی بیشتر اگر فضای بزرگی دراختیار دارید درتراس تخت بزنید ، لم دادن در فضای آزاد بسیار لذت بخش است همچنین با قراردادن منقل هایی با انواع سوخت مناسب ، می توان حتی در فصول سرد هم از این فضا بهره برد . اگر منظره رو به روی شما کوه و آسمان نیست و تعداد خانه نافرم و زشت در چشم اندازتان هست می توانید با کاشت گیاهان رونده و انداخت آن ها بر روی نرده ها یا دیوار ها این فضا را ایجاد کنید و لذت ببرید .

نورپردازی در تراس خانه

شما می توانید میز های کوچکی را به نرده های بالکن متصل کنید این میزها که سبب صرفه جویی در فضا می شوند به نرده های بالکن بسته می شوند و جذابیت خاصی به بالکن شما خواهند داد و یک منظره متفاوت در این قسمت ایجاد خواهند کرد . چیدمان مبلمان و میز در خانه به سلیقه شما بستگی دارد ما هم در این مسیر شما را راهنمایی می کنیم .

میز صبحانه در تراس

برای زیبا تر شدن فضای بالکن های کوچک و بزرگ از گلدان ها و گل های رنگارنگ و درختچه های مختلف استفاده کرد . چنانچه پنجره اتاق شما رو به بالکن باز می شود می توانید برای جلوگیری از تابش نور خورشید و ایجاد سایه در اتاق تان از درختچه های بلند و همیشه سبز در جلوی بالکن خود استفاده کنید این درختچه ها همچنین از ورود هوای سرد در زمستان به داخل اتاق جلوگیری می کنند .

امنیت در بالکن

دقت نمایید که اگر بالکن شما در طبقات بالایی ساختمان است ، حتما به موضوع امنیت بها داده و حفاظ بگذارید و بلندی حفاظ باید حتما 120 سانتی متر باشد تا با خیال راحت بتوانید از بالکن خود استفاده نمایید . چنانچه این حفاظ نردهاست این نرده ها باید از طرح هایی انتخاب شوند که بچه ها نتوانند از آن بالا بروند و آویزان شوند یعنی نباید حالته پله ای داشته باشد و بهتر است یک تکه ساخته شوند . اگر در بالکن باربکیو دارید که با گاز کار می کند حتما مدام شلنگ ها و ورودی و خروجی گاز آنرا بررسی کنید . همچنین اگر در بالن وسایل قیمتی می گذارید حتما به فکر بستن راه های دزدی باشید .

باکن آپارتمان

ایرانادکور ، پیشرو در رائه طرح های مدرن و به روز برای جزء به جزء خانه شما . حتی چیدمان داخلی آپارتمان های کوچک . با کارشناسان ما در دفاتر شیراز در تماس باشید و مشاوره دریافت کنید .

نویسنده : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه