مقالات تخصصی معماری

طراحی منحصر بفرد سالن اجتماعات

طراحی منحصر بفرد سالن اجتماعات

طراحی منحصر بفرد سالن اجتماعات
سالن اجتماعات ، تعاریف گوناگونی می تواند داشته باشد ، بسته به بزرگی شرکت یا سازمان ، سالن اجتماعات حتی کاربرد ها و معیارهای متفاوتی برای طراحی خواهد داشت . در یک شرکت بزرگ با چند صد کارمند و کارگر که احتمالا سالن مجلل و بزرگی برای جلسات آموزشی ، جشن ها ، جلسات پرسش و پاسخ با مدیران و … در نظر گرفته می شود و سعی می شود از آخرین تجهیزات موجود در بازار جهت نور ، صدا ، تهویه ، نشیمن و … استفاده گردد . اما در یک شرکت متوسط یا کوچک ، سالن کنفرانس احتمالا یه سالن چند منظوره است برای برگزاری جلسات داخلی ، دعوت از مهمانان جهت معرفی شرکت ، برگزاری جشنها بسیار مختصر ، جلسات طوفان مغزی و … .

تاریخ مقاله : 1398/05/26

اولین گام برای طراحی سالن اجتماعات ، شنیدن نظرات و در واقع نیازسنجی از کارفرما و بازدید از محل خواهد بود . برای دانستن جزییات بیشتر در خصوص طراحی و اجرای دکوراسیون اداری ما را تا پایان این نوشتار که به کوشش تیم تحریریه ایرانادکور تدوین شده است همراهی کنید .

دکوراسیون سالن اجتماعات

بررسی طراحی منحصر بفرد سالن اجتماعات

شما هم اکنون کی خواهید سالن کنفرانسی را طراحی یا تجهیز کنید ، مهمترین مسایلی که باید در این حین در نظر بگیرید دانستن این موضوع است که بیشتر اوقات سالن کنفرانس یا اجتماعات ، ویترین یک شرکت است ، مجهزترین فناوری ها با توجه به بودجه در اختیار را باید جهت بهترین نتیجه تهیه کرد ، راحت ترین نشیمن گاه ها ، زیباترین و رسمی ترین دکوراسیون تجاری ، که براحتی بتوان وقت زیادی را در آن ماند ، هدف نهایی ما از طراحی سالن اجتماعات ، برقراری منظم و حساب شده یک جلسه بسیار رسمی با حداکثر بهره وری ، امکانات و نهایت راحتی شرکت کنندگان در جلسه یا مدعوین در سالن است . و صد البته به چنین هدفی نایل نمی شویم مگر با برنامه ریزی دقیق برای بودجه ، زمان و انتخاب صحیح پیمانکار .

یکی از دلایل اهمیت سالن اجتماعات در شرکتها و سازمانها ، حضور افراد بسیار مهمی است که قرار است تحت تاثیر قرار گیرند و سختی کار از آنجا شروع می شود که اینگونه افراد به جلسات ، گردهم آیی ها و جشن های بسیاری در طول سابقه کارشان دعوت شده اند و پیشینه ذهنی کاملا حرفه ای در این خصوص با خود دارند . بنابراین کوچکترین کم و کاستی را براحتی تشخیص داده و ناخودآگاه بر تصمیماتشان تاثیر خواهد داشت . بنابراین در هنگام طراحی دکوراسیون سالن های اجتماعات دست و دلباز باشید چراکه خرجی که می کنید دقیقا سرمایه گذاری هدفمند است .

دکوراسیون سالن کنفرانس

طراحی سالن اجتماعات

مواردی که قرار است مورد توجه قرار گیرد در زیر لیست شده است :

  • سن و  محل قرار گیری آن
  • مسیر عبور و مرور اشخاص
  • تهویه سالن
  • محل پذیرایی و گپ و گفت
  • ورودی مجلل
  • محل انتظار در صورت نیاز
  •  استفاده از رنگ‌های جذاب برای محیط
  •  اجرای اصول زیبایی‌شناسی در سالن اجتماعات
  • نورپردازی حرفه ای
  •  استفاده از دیوارپوش‌های آکوستیک (راهنمای خرید دیوارپوش را درهمین سایت مطالعه کنید . )
  • مبلمان راحت و نفیس
  • ‌‌‌سیستمهای صوتی تصویری حرفه ای
  • سیستم کنترل مرکزی همراه با فنی آوری های روز
  • اهمیت دادن به امنیت خصوصا در سازمانهای دولتی یا مهم مثلا جدا کردن فضا با پارتینشن که در این خصوص لازم است انواع پارتیشن و کاربرد آن را بشناسید .
  • امکانات به روز از قبیل امکان ضبط جلسات ، ویدئو کنفرانس ها و مجازی سازی های جلسات

ورودی سالن کنفرانس

اولین جاییکه هنگام ورود ، مهمانان با آن مواجه می شوند ورودی است ، برای داشتن جذابترین ورودی به نکات زیر دقت کنید :

ورودی باید روشن ، دارای تهویه و دمای مطبوع ، حتی المقدور خوش بو ، دارای چیدمان زیبا با فضایی که صمیمیت و دوستی را القا می کنند باشد . ورود به محیط جدید خود به خود استرس زاست ، ورودی های پیچیده و پر پیچ و خم با درب هایی که برخی باز و برخی بسته اند ، بی اندازه شلوغ و یا بیش از حد خلوت هستند ، باعث ایجاد حس بدی در مهمان خواهد شد .

برای داشتن بهترین ورودی و جلوگیری از ازدحام ، با توجه به بزرگی سالن اجتماعات چندین وردی و خروجی در نظر بگیرید . معمولا برای ورودی هایی که قرار است سالن انتظار باشد برای هر فرد 3 متر مربع فضا در نظر گرفته می شود . عرض لازم برای درب‌های سالن به ازای هر ۱۰۰ نفر ، حدود ۸۵ سانتی‌متر است .

دکوراسیون سالن اجتماعات

میز و صندلی های سالن اجتماعات

بسته به هدفی که کارفرما به ما عنوان می کند سالن کنفرانس یا یک اتاق جلسه بزرگ است یا یک سالن شبیه سالن های نمایش و همایش .

در سالن های کنفرانس کوچک معمولا حالتی میز گرد گونه داریم که البته این میز می تواند گرد نباشد ، میز های مستطیلی ، بیضوی ، U شکل T  شکل و V شکل و مستطیل های تقسیم شده هم می توانند کاربرد داشته باشند .

اما در سالن اجتماعات بزرگ که ظرفیت بالایی را در خود جای می دهد معمولا یک سن بزرگ داریم و صندلی ها که به صورت ردیفی روبه روی آن قرار خواهند گرفت . طراحی این دو گونه سالن تفاوتهای اصولی با هم دارند . اما شباهت هایی هم دارند .

ظرفیت سالن اجتماعات

یکی از بزرگترین خطاهایی که در طراحی هردو نوع سالن مرتکب می شویم در نظر نگرفتن ظرفیت است . چیدن صندلی های زیادی باعث پیچ و تاب خوردن مدعوین به سالن و احتمالا رد شدن از روبه روی هم و یا پشت سر هم به کرات را باعث خواهد شد که این موضوع بر روی نظم جلسه تاثیر منفی دارد . کم در نظر گرفتن صندلی هم ما را وادار به چیدن صندلی بیشتر در هنگام جلسات پر تعداد خواهد کرد که تمام زحمات ما برای زیباسازی سالن را یکباره زیر سوال می برد .

گاهی طراحی غلط یه سالن اجتماعات ضربه ای به نتیجه جلسه میزند که قابل جبران نیست .

اصول دیداری در سالن های کنفرانس

برای سالن هایی که ظرفیت بالا دارند باید سالن را شیبدار طراحی کنیم تا همه شرکت کنندگان بتوانند صفحه نمایش تعبیه شده را به وضوح ببینند ، نور نیز یکی از عوامل بسیار مهم برای داشتن دید خوب است . گاهی نور های اضافه در سالن به خدی صفحه نمایش را روشن می کند که نوشته های آن از ردیف های آخر قابل رویت نیست و این یعنی ایجاد سر و صدا و عدم توجه مخاطبین ما در ردیف های آخر و از بین رفتن نظم کل جلسه .

بهتر است ورودی و خروجی خاصی در پشت سر مهمانان داشته باشیم تا رفت و آمد های بین جلسه ای از جمله خدمات و پذیرایی از پشت سر مهمانان صورت گیرد و جلو دید آنها را نگیرد .

بسیار خوب است که اتفاقات بیرون مزاحمت بصری برای مهمانان ایجاد نکند ، معمولا دیوارپوش ها ، درب ها ، پرده ها ، نورها ، لامپ ها و لوسترها به گونه ای در نظر گرفته می شود که کاملا قابل کنترل باشند و فضای درون سالن را از لحاظ دیداری مجزا کند .

دکوراسیون سالن سینما

اصول شنیداری در سالن های کنفرانس

شنیده شدن صدای با کیفیت از سیستم صوتی، در طراحی و تجهیز سالن کنفرانس، اهمیت ویژه‌ای دارد. تجهیزات اصلی سیستم صوتی سالن کنفرانس، اعم از میکروفون، فرستنده، منبع تغذیه، گیرنده، پروژکتورها، دوربین‌های گردان، آمپلی‌فایر‌های تنظیم‌کننده صدا و بلندگو‌های دیواری و سقفی را دربر‌می‌گیرد. تجهیزات جانبی شامل هاب و پورت‌های USB، نمایشگر‌ها، سیستم ترجمه همزمان، تجهیزات ضبط صدا و تصویر و…می‌باشد.

در سالن کنفرانس های میزگردی ، معمولا همه گوینده و شنونده هستند و تعامل بالاتر است . اما در سالن های سینمایی ، معمولا یک یا چند نفر گوینده و بقیه شنونده اند ، اما برای تعامل بهتر و یا گاهی رای گیری و یا نظر سنجی از تماشاچیان یا مخاطبین باید سیستم های صوتی خاص و امکانات مخصوص به آن در نظر گرفته شود .

شرایط مطلوب دیوار و کف سالن های اجتماعات

برای سالن های اجتماعات معمولا دیوارها و درب ها را از نوع آکوستیک می سازند تا مانع  ورود صدای بیرون به داخل سالن و بلعکس خروج صدای جلسه به بیرون از سالن شوند . یکی دیگر از مزاحمت هایی که برای حاضریت آزار دهنده است صدای راه رفتن افراد وسط جلسه است ، این موضوع برای شخصی که راه می رود هم بسیار استرس زاست ، از کف پوشهایی مثل موکت های رسمی که با رنگ های دیگر در سالن همخوانی دارد یکی از بهترین انتخاب هاست . موکت ها هم مانع ایجاد سر و صدا می شود و هم جوی صمیمی تر و گرمتر ایجاد می کند و همچنین مانع سر خوردن و زمین خوردن افرادی که شاید تحت استرس قدم بر میدارند خواهد شد !

صدای با کیفیت در سالن صدایی است که در تمام سالن به یک اندازه و با یک کیفیت به گوش برسد ، گاهی چیدمان کم صندلی در سالن ، ارتفاع بالای سقف و جانمایی غلط سیستم صوتی باعث انعکاس صدا در سالن می شود . تجهیراتی که در سالن قرار دارد همگی در توزیع صدا تاثیر دارند ، نحوه استقرار آمپلی فایر‌ها، میکروفون‌ها و زاویه نصب بلندگو‌ها نیز حائز اهمیت می‌باشند.

بهترین فاصله صندلی‌های طرفین و انتهای سالن به میزان یک متر و صندلی‌های گوشه‌های سالن یک و نیم متر از دیوار است . همچنین فاصله صندلی ها باید به گونه ای باشد که وقتی افراد در راحت ترین حالت خود می نشینند آرنجشان با آرنج نفر کناری برخورد نکند .

دکوراسیون سالن اجتماعات

علاوه بر نورپردازی که اصولی ترین رکن دکوراسیون داخلی یک سالن کنفرانس است ، موارد دیگری را هم می تواند عنوان کرد . برنامه ریزی بسیار اصولی برای کارگذاری تاسیسات و تجهیزات مورد نیاز پیش از نصب دیوارپوش و کف پوش بسیار مهم است .

سالن بسیار زیبایی که کف آن پر از کابل و سه راهی برق است ، واقعا غیر حرفه ای است . مهمانی که برای شارژ لپ تاپ خود که قرار است فایل خود را از روی آن پخش کند ، در به در پیدا کردن پریز برق است و چند نفر با استرس وی را دنبال می کنند تا بلکه رابط برقی به او برسانند و این موضوع باعث تاخیر در شروع جلسه می شود هنوز از مورد اول ناراحت کننده تر است !

نیروی خدماتی که برای پذیرایی وارد اتاق شده ، اما میز جلسه آنقدر کوچک است که نمی تواند به تعداد مهمانان بشقابی کوچک در نظر بگیرد و در جلسه می چرخد و همه مهمانان به او برای جا دادن بشقاب ها کمک می کنند و در واقع نقش نیروی خدماتی شرکت ما را به عهده می گیرند هم از دو مورد اول فاجعه بار تر است !

دکوراسیون سالن عروسی

رنگ های مناسب برای دکوراسیون سالن اجتماعات رنگهای سبز ، آبی ، زرشکی و سورمه ای است ، دو رنگ اول آرامش دارند و زرشکی و سورمه ای رسمی . قرار دادن گل و گیاهان خصوصا از انواع خاص و گران در سالن ، می تواند حس سرزندگی و شادابی و در عین حال لاکچری به فضا بدهد . پیشنهاد ما برای دیوارپوش ترکیب چرم و چوب است و بوی قهوه .

ایرانادکور ، ارائه دهنده بهترین ایده ها ، ناب ترین ؛ خلاقانه ترین  و تاثیرگذارترین پیشنهادات با در اختیار داشتن تیمی حرفه ای و نامی در عرصه دکوراسیون داخلی منزل و واحدهای تجاری – اداری از قبیل اصول نورپردازی دفتر کار در خدمت شما سروران ارجمند خواهد بود . اعتماد شما به ما در پروژه های موفق گذشته گواه این ادعاست .

نویسنده : ص. توکلی / عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه