تاسیسات و سازه در معماری

سازه در معماری

سازه در معماری

سازه در معماری
سازه، همواره یکی از اجزای ضروری معماری به حساب می‌آید و تاثیر بسیار زیادی در ساختمان دارد. فرقی نمی‌کند ساختمان چه کاربری داشته باشد و به چه منظوری ساخته شده باشد

سازه در معماری

در هر ساخت و ساز که انجام می‌شود، فرقی نمی‌کند ساختمان مسکونی باشد یا هر کاربری خاص و متفاوت دیگری داشته باشد؛ اولین و مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در ساختمان، طول عمر مفید ساختمان و حتی مقاومت ساختمان در اصل سازه ساختمان می‌باشد. سازه ساختمان به عنوان عنصر کلیدی در هنگام ساخت و ساز به کار می‌رود و به عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین عامل در ساختمان به حساب می‌آید. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در شیراز و جنوب کشور با بهره‌مندی از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفه‌ای همواره تلاش می‌کند تا بهترین خدمات را به مشتریان عزیز خود ارائه دهد.

سازه در معماری 2

اصول سازه در معماری

سازه، همواره یکی از اجزای ضروری معماری به حساب می‌آید و تاثیر بسیار زیادی در ساختمان دارد. فرقی نمی‌کند ساختمان چه کاربری داشته باشد و به چه منظوری ساخته شده باشد؛ چه هنگام ساخت سرپناه ساده برای یک خانواده و چه در هنگام ایجاد یک فضای بزرگ که صدها نفر بتوانند در آن مکان در حالت کلی به اعمال مختلفی مانند عبادی، تجاری و مذاکرات سیاسی خود بپردازند. این موارد می‌تواند در حالت کلی شامل گذراندن اوقات فراغت در فضاهای مختلف نیز باشد. یک قانون کلی در طبیعت و نحوه ساخت و ساز ساختمان‌ها وجود دارد که آشنایی با آن به افراد کمک می‌کند تا بهترین نتیجه حاصل شود.

این قانون به عنوان یک اصل در حالت کلی چنین بیان می‌شود که انسان همواره مجبور بوده است تا برای ایجاد امنیت و آرامش در مقابل نیروی جاذبه زمین و سایر بارهای خطرناک ایستایی در این ساختار معماری که ایجاد کرده است، همواره از مقادیر معینی مواد و مصالح خاص و شکل دادن به روشی صحیح به آن‌ها استفاده کند. در این میان انسان مجبور بود تا از مواد و مصالحی که در اطراف او موجود است استفاده کرده و ساختمان و سرپناه خود را در مقابل عوامل مخربی مانند باد، رعدوبرق و زلزله و حتی آتش سوزی ایمن کند. همچنین باید اصول زیباگرایی و سازه‌ها را نیز رعایت می‌کرد.

در این میان، قطعاً انسان باید به زیبایی فضای زندگی خود نیز اهمیت بسیار می‌داد. زیرا از آنجایی که حس زیبایی خواهی از حواس فطری انسان بوده است، همواره بر سازه ساختمان نیز شرایط سخت‌تری نسبت به شرایط استحکام و اقتصاد تحمیل گردیده است. بنابراین، بسیار واضح است که در تمامی مدت به سازه ساختمان اهمیت ویژه‌ای داده شده است و به عبارتی سازه تعیین کننده معماری ساختمان بوده است. این موضوع به مصالح استفاده شده در ساخت ساختمان بسیار مرتبط است و از مصالح ساختمان بسیار تاثیر می‌پذیرد.

برای مثال، چوب ماده‌ای است که قابلیت مقاومت در برابر نیروهای کششی و فشاری را دارد و در هنگام ساختمان می‌توان از چوب برای ساخت عناصر افقی ساختمان بهره برد؛ زیرا چوب در اصل مصالحی است که قابلیت مقاومت در برابر نیروهای کششی و فشاری را دارد و عناصر افقی ساختمان نیز لازم است تا در برابر هر دو نیروی کششی و فشاری مقاومت داشته باشند. همچنین، کاربرد چوب در سازه ابنیه تاریخی نیز بسیار رایج بوده است. در کنار این موضوع، با سنگ در ساخت و ساز ساختمان مواجه هستیم.

در حالت کلی، سنگ تنها در برابر نیرهای فشاری استقامت دارد. عناصر افقی سنگی فقط در صورت محدودیت طول دهانه و تقویت شدن می‌توانند بر روی عناصر عمودی سنگین مانند ستون‌ها یا پایه‌ها قرار بگیرند. از همین رو، استفاده از عناصر سنگی افقی زیاد مورد تایید نمی‌باشد. در کنار این موضوع، ما با کلیساهای سبک گوتیک برخورد می‌کنیم که با دهانه‌های وسیع و وسعت صدها متر برای عبادت کنندگان ساخته شده‌اند. این ساختار با استفاده از طاق و سازه منحنی شکل که نیروی کششی در آن ایجاد نمی‌شود، ساخته شده‌اند. در اینجا به راحتی متوجه می‌شویم که سنگ در اصل ماده مناسبی برای سازه ساختمان‌های گنبدی و طاقدار نمی‌باشد.

سازه در معماری 1

توجه به معماری و سازه ساختمان

در حالت کلی می‌توان بیان کرد که توجه عمیق به سازه ساختمان به صورت غیر قابل اجتنابی منجر به زیبایی می‌شود. بی شک، اگر در طراحی و ساخت یک ساختمان از سازه صحیح استفاده شود، حتی عامی‌ترین افراد ناآشنا به معلومات معماری را نیز متقاعد می‌کند که با بهترین سازه و ساختمان روبرو هستند. اما اگر سازه ساختمان نادرست طراحی و انتخاب شده باشد، در نهایت به شکل ناراحت کننده‌ای کاملاً زشت و ناموزون در نگاه بیننده و حتی ساکنین ساختمان به نظر خواهد رسید. در بهترین حالت تفسیر و بررسی عملکرد، زیبایی و سازه ساختمان می‌توان به این نتیجه رسید که درستی سازه ساختمان در بیشتر اوقات، جزء لازمی از زیبایی ساختمان به حساب می‌آید.

در حال حاضر نیز همانند گذشته‌های دور، یک معمار دارای چهره‌ای خاص و منحصر به فرد است. یک معمار در اصل یک هنرمند، یک صنعتگر، یک طراح و همچنین سازنده یک بنا محسوب می‌شود. در طی نیم قرن گذشته، به علت تخصصی شدن علم و دانش در رشته معماری و سایر رشته‌ها، عملکردهایی که قبلاً توسط یک فرد انجام می‌شد، اکنون توسط افراد مختلف انجام می‌پذیرد. در حال حاضر نیز برای ساخت هر ساختمانی در اصل وجود دو شخص معمار و مهندس محاسب ضروری است. در ادامه مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می‌شود.

enlightenedدیوار پوششی کناف

enlightenedسازه‌های فضایی

enlightenedویژگی‌های سازه‌های چادری

سازه در معماری

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در شیراز و جنوب کشور با بهره‌مندی از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفه‌ای و همچنین داشتن سابقه‌ای طولانی و درخشان در طراحی و اجرای انواع ساختمان با کاربری‌های متفاوت همواره تلاش می‌کند تا برترین و خاص‌ترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد و در راستای جلب اعتماد آن‌ها تلاش کند. به منظور آشنایی بیشتر با تیم حرفه‌ای ایرانادکور می‌توانید از پروژه‌های اجرا شده توسط این تیم بازدید فرمایید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاورین ایرانادکور تماس حاصل فرمایید.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

برچسب ها :

سازه در معماریطراحی و اجرای سازهسازه ساختمانانواع سازه در معماری

دکوراسیون داخلی در شیراز

2 دیدگاه در “سازه در معماری

  1. احسان علیخانی گفت:

    سلام. ممنون از مطلب مفیدتون. من یه سوال داشتم. میشه بیشتر در مورد رابطه بین سازه و زیبایی شناسی در معماری توضیح بدید؟

    به نظر شما چطور میشه به تعادلی بین این دو دست پیدا کرد؟

    1. کارشناس معماری گفت:

      ممنون از سوال شما. رابطه بین سازه و زیبایی شناسی در معماری یه موضوع پیچیده و ظریفه. از یه طرف، سازه باید به اندازه کافی قوی باشه که بتونه وزن ساختمان و بارهای وارده رو تحمل کنه. از طرف دیگه، معمارها میخوان ساختمون هاشون زیبا و چشم نواز هم باشه.

      برای رسیدن به تعادل بین سازه و زیبایی شناسی، معمارها از تکنیک های مختلفی استفاده می کنند. مثلا:

      انتخاب مصالح مناسب: مصالحی که برای ساخت یه ساختمان استفاده میشن، میتونن تاثیر زیادی روی زیبایی و عملکرد سازه داشته باشن. مثلا، استفاده از فولاد میتونه به معمارها اجازه بده که سازه های بلند و باریکی بسازن که از نظر زیبایی هم جذاب هستن.
      طراحی خلاقانه: معمارها میتونن با استفاده از خلاقیت خودشون، سازه های زیبا و کارآمدی طراحی کنن. مثلا، میتونن از قوس ها و طاق ها برای ایجاد یه فضای زیبا و در عین حال استوار استفاده کنن.
      استفاده از تکنولوژی های جدید: تکنولوژی های جدید میتونن به معمارها کمک کنن تا سازه های زیبا و کارآمدی طراحی کنن. مثلا، استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری میتونه به معمارها کمک کنه تا سازه هاشون رو بهینه سازی کنن و از نظر زیبایی هم جذاب تر باشن.

      در نهایت، رسیدن به تعادل بین سازه و زیبایی شناسی یه فرایند خلاقانه و چالش برانگیزه. معمارها باید با در نظر گرفتن عوامل مختلفی مثل عملکرد، زیبایی، و هزینه، بهترین راه حل رو برای هر پروژه پیدا کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه